Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Înainte de a doua cursă a Sezonului 5 Formula E – dezvoltările BMW pentru monopostul BMW iFE.18

BMW iFE.18

Bucureşti/München. Următoarea etapă Formula E este programată pe 12 ianuarie la Marrakesh. Poate fi urmărită în România pe canalele Eurosport şi pe Eurosport Player. Până atunci, susţinătorii mărcii pot vota pentru „fanboost” pentru piloţii BMW, astfel încât aceştia să beneficieze de posibilitatea unui boost în cură. https://fanboost.fiaformulae.com/

Monopostul BMW iFE.18, cu care echipa BMW i Andretti Motorsport a câştigat etapa de deschidere a acestui sezon din Campionatul FIA Formula E ABB, se bazează pe mai multe dotări dezvoltate intern la BMW, precum şi din componente standard stipulate în regulament. Cel mai important dintre acestea este trenul de rulare Racing eDrive01. Inginerii de la BMW i Motorsport au multe alte domenii în care îşi aplică expertiza. O imagine de ansamblu a dezvoltărilor interne ale BMW pentru BMW iFE.18:

Structura spate şi suspensia spate

Pe lângă trenul de rulare, spatele şi suspensia spate sunt cele două zone în care inginerii BMW i Motorsport au cea mai mare libertate în ceea ce priveşte propriile dezvoltări. În timp ce şasiul, bateria şi pneurile sunt componente standard în Formula E, din obiectivul de a limita costurile, inginerii de la BMW i Motorsport au creat puntea spate, inclusiv suspensia şi amortizoarele, şi au integrat structura din spate cu trenul de rurlare al monopostului. Cum fiecare tren de rulare este diferit, fiecare echipă este responsabilă pentru integrarea trenului de rulare cu structura spate a monoposturilor şi pentru găsirea unei setări de răcire care să se potrivească acestor proprietăţi.

BMW iFE.18

Echipa poate configura parametri specifici de reglaj pentru şasiul BMW iFE.18, precum rigiditatea suspensiei, barele antiruliu, garda la sol, unghiul roţilor şi înclinaţia. Reglajul şasiului joacă un rol important în obţinerea aderenţei mecanice maxime pe suprafeţele asfaltate ale circuitelor stradale, unele dintre acestea fiind foarte inegale în comparaţie cu circuitele permanente. De asemenea, este important ca şasiului şi structura spate să fie suficient de robuste pentru a face faţă pilotajului peste vibratoarele agresive şi contactului uşor cu glisierele circuitelor stradale utilizate în Formula E.

Aşa-numitul proces Design Generativ a fost utilizat pentru dezvoltarea diferitelor componente. Acest proces a permis utilizarea soluţiilor CAD pentru a încorpora experienţa şi competenţa inginerilor BMW i Motorsport şi pentru a produce apoi componentele din aluminiu prin utilizarea procedurii de imprimare 3D. În cazul altor componente, această combinaţie de cunoştinţe şi tehnologie a făcut posibilă integrarea foarte eficientă a diferitelor funcţii, precum circuitele de răcire, cu foarte puţine componente.

Anii mulţi de experienţă acumulată de inginerii BMW i Motorsport în dezvoltarea şi producţia plasticului armat cu fibră de carbon (CFRP) s-au văzut cel mai bine la designul structurii spate. Structura inteligentă realizează mai multe funcţii, ceea ce, alături de folosirea carbonului, asigură reducerea semnificativă a masei. Cerinţele autorităţilor sportive privind sarcinile de impact au fost îndeplinite integral şi fără nici o problemă de la prima încercare.

De asemenea, tema dezvoltării durabile joacă un rol major în dezvoltarea BMW iFE.18. Inginerii BMW i Motorsport lucrează îndeaproape cu colegii lor de la producţia de serie pentru a integra din ce în ce mai mult resursele regenerabile în componentele adecvate.

Sistemul brake-by-wire

O altă dezvoltare BMW internă importantă este sistemul de frânare electronic brake-by-wire. Introducerea acestui sistem reprezintă un pas tehnologic mare pentru Formula E şi, în această privinţă, duce disciplina la acelaşi nivel cu Formula 1 şi cu categoria LMP1 din Campionatul Mondial FIA de Anduranţă. Din Sezonul 5, sistemul brake-by-wire a fost integrat în monoposturi. Frâna de motor poate asigura de asemenea forţă de decelerare pe puntea spate, propulsorul funcţionând ca generator şi contribuind asftel la eficienţa energetică. Anterior, piloţii trebuiau să ajusteze manual intervenţia motorului pe frânare. Acum, electronica de pe BMW iFE.18 realizează acest echilibru.

Integrarea sistemului brake-by-wire şi soluţia software dezvoltată de inginerii BMW i Motorsport cresc semnificativ potenţialul de regenerare la frânare. Găsirea celui mai bun mix între frânare regenerativă, mai eficientă, şi frânare convenţională, cu un răspuns bun, este esenţială în strategia de cursă, atunci când pilotul trebuie să aleagă între conservarea de energie sau o deplasare mai sportivă.

Imagine de ansamblu a componentele standard şi a dezvoltărilor BMW interne de la BMW iFE.18:

Componente standard:
• şasiu (Spark Racing Technology),
• baterie (McLaren),
• pneuri (Michelin).

Dezvoltări BMW:
• trenul de rulare Racing eDrive01,
• cutia de viteze, diferenţialul şi axul de transmisie,
• răcirea trenului de rulare,
• structura spate,
• suspensia spate,
• arcurile, amortizoarele şi barele antiruliu,
• electrica 12V / electronica,
• sistemul brake-by-wire,
• software (în monopost / în afara maşinii),
• dezvoltarea uleiului (împreună cu Shell).

O descriere detaliată a trenului de rulare de la BMW iFE.18 este disponibilă în BMW Group Pressclub: https://bit.ly/2LSLh7y.

By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.