Nevoia de îmbunătățire a competențelor digitale
Cererea de profesioniști în domeniul tehnologiei digitale a crescut cu 4% anual în ultimii 10 ani, potrivit unui document al Comisiei Europene. De exemplu, implementarea tehnologiei de cloud computing (n.red. informatică dematerializată) are potențialul de a genera aproximativ 2,5 milioane de locuri de muncă până în 2020, potrivit unui studiu pregătit pentru Comisia Europeană. Cu toate acestea, companiile din Europa se străduiesc să găsească specialiștii potriviți în domeniul IT&C pentru a-i sprijini. În același raport privind evoluția digitală, menționată anterior, Comisia a prezis că diferența dintre cererea și oferta de specialiști, în domeniul IT&C, va crește până la aproximativ 500.000 de locuri de muncă până în 2020.
Este important să reținem faptul că lipsa abilităților nu înseamnă numai lipsa angajaților cu diplome în domeniul IT. Mulți angajatori nu caută, în mod necesar, „vânătorii de joburi” cu diplome în domeniul IT, ci caută persoane cu abilități avansate de informatică. Mai mult, abilitățile IT sunt cerute și în cazul joburilor care nu sunt din domeniul IT. Un raport realizat de Burning Glass, pregătit pentru Oracle Academy, arată că aproximativ două treimi din locurile de muncă cu cele mai mari salarii și cu cea mai rapidă avansare, din domenii precum designul și marketingul, cer acum competențe în domeniul informaticii. Asta înseamnă că studenții dintr-o gamă largă de programe educaționale își pot îmbunătăți valoarea pe piața muncii prin includerea informaticii în abilitățile lor educaționale.
Oracle Academy îmbunătățește competențele digitale în România
Programul educațional și filantropic premiat la nivel internațional, Oracle Academy, are drept scop să răspundă acestor provocări prin promovarea educației informatice în întreaga lume. Scopul său principal este creșterea cunoștințelor în domeniul informatic, a inovării, a dezvoltării abilităților și susținerea multidisciplinarității în domeniul tehnologic. Oracle Academy oferă profesorilor și elevilor resurse gratuite pentru a preda și a învăța informatică. Acestea cuprind programa școlară a cursului, materiale despre tehnologiile cloud ale Oracle, programe de software și alte resursele de suport și certificare.
Programul Oracle Academy are un parcurs de succes în România, de peste un deceniu. Mii de profesori și elevi au participat la diferite programe ale Oracle Academy și anumite cursuri au devenit parte a programei naționale. Succesul se datorează și partenerului local, Adfaber, care aduce programele Oracle Academy aproape de elevi și școli. De asemenea, numărul de cadre didactice și elevi interesați de program este în creștere, în ultima jumătate de an s-au înscris 200 de profesori și circa 650 de elevi care au participat activ la proiectele Adfaber și Oracle.
”Suntem foarte bucuroși să vedem creșterea popularității proiectelor noastre în România. Cercetările noastre arată că cele mai bune oportunități pentru angajați se deschid prin dezvoltarea cunoștințelor în domeniul IT. Elevii, profesorii și părinții realizează, de asemenea, că elevii își pot îmbunătăți valoarea pe piața locurilor de muncă prin includerea informaticii în programele lor educaționale.” a declarat Jane Richardson, director senior al Oracle Academy, EMEA
Cele mai recente proiecte de succes:
Femei în domeniul IT
Adfaber și Oracle Academy România au organizat seria de conferințe “Femei în domeniul IT” pentru a demonstra elevilor, din școala generală și liceu, că tehnologia este o componentă omniprezentă a vieții lor. În toamna anului trecut, 230 de eleve din 7 licee diferite și 4 orașe au participat la sesiunile “Femei în domeniul IT”. Elevele au învățat elementele fundamentale Java într-un mod creativ și interactiv, prin pregătirea unei animații.
“Este foarte important să facem elevele conștiente de oportunitățile oferite lor în industria IT. Încurajăm fetele să lucreze în domeniul IT, nu numai pentru că diversifică oferta de pe piață din care companiile pot alege, ci și pentru că ele vin cu valori și aptitudini foarte relevante. Este foarte util dacă angajații din cadrul companiilor reflectă diversitatea din piață, deoarece acest lucru permite inovarea și creștere calității experiențelor clienților.”a declarat Jane Richardson, Director Senior al Oracle Academy, EMEA.
”Învață să programezi cu Alice”
Oracle Academy a sponsorizat concursul “Învăță să programezi cu Alice” susținut de Adfaber, care îi ajută pe elevii români din școala generală și licee să descopere programarea Java într-un mod creativ și interactiv. Concursul le introduce elevilor într-un mod distractiv lumea digitală, pregătindu-i pentru o carieră viitoare în domeniul IT. Concursul de anul acesta a atras 137 de profesori și 274 de elevi care au participat cu proiectele lor.
“Participarea la acest concurs a fost o provocare, atât în ceea ce privește partea de programare, cât și creativitatea. Astfel de concursuri sunt importante pentru noi, elevii, pentru că putem trăi experiența de a programa un joc sau o animație dar și lucrul în echipă la o vârstă fragedă. Acest tip de experiență este indispensabilă acum și în viitor. Vă mulțumim pentru că ne-ați oferit șansa de a participa la acest concurs.”, a spus Vlad Bucur de la echipa premiată DimensionScape, Colegiul Național Ioan Luca Caragiale, Ploiești.
“Echipele care au participat la secțiunea dedicată școlilor generale ne-au arătat că, prin pași mici, ambiție și perseverență, oricine poate învăța elementele de bază ale programării. Cele mai bune proiecte au demonstrat că elevii români devin din ce în ce mai pasionați de tehnologie. Proiectele din acest an sunt mai complexe și mai creative, elevii reușind cu succes să realizeze proiecte care necesitau cunoștințe IT mai avansate.” a declarat Jane Richardson, director senior al Oracle Academy, EMEA.
“Învață să programezi cu Greenfoot”
Java este un limbaj de programare utilizat pe scară largă la nivel internațional fiind și una dintre cele mai solicitate competențe pentru un programator. Competiția Java “Code with Greenfoot (n.red. Învață să programez cu Greenfoot)” s-a încheiat în martie 2019. Un număr de 70 de profesori și 144 de liceeni au participat pentru a-și demonstra abilitățile de programare. Participanții la concurs au avut posibilitatea de a-și exersa și extinde abilitățile de programare în Java și, cu ajutorul profesorilor lor coordonatori, au creat adevărate lumi “virtuale”. Proiectul câștigător al acestui an este Wizard Quest realizat de către elevii Liceului Teoretic „Apáczai Csere János”, Cluj-Napoca, urmat de proiectul Robo War al elevilor Colegiului Național “Dragoș Vodă”, Sighetu-Marmației și proiectul “Proiectul spațial” de la elevii Colegiul Național „Nichita Stănescu”, Ploiești.
Pentru mai multe informații:
Oracle Academy
“Rebooting Jobs” – Burning Glass study for Oracle Academy
https://adfaber.org/greenfoot/