si cresterea numarului absolventilor de studii superioare, persoanele de sex masculin raman tot mai mult in urma
Potrivit noilor cifre pentru 2012 date publicitățiide Eurostat, majoritatea statelor membre ale UE au înregistrat progrese în ceea ce privește atingerea obiectivelor educaţionale ale Strategiei Europa 2020 privind reducerea ratei abandonului școlar sub 10 % și creșterea procentului de tineri absolvenți de studii superioare (terțiare sau echivalente) la peste 40 % până în 2020. Cu toate acestea, există încă diferențe mari în această privință, pe de o parte, între statele membre și pe de altă parte, între femei și bărbați. În medie, ponderea tinerilor care își abandonează prematur studiile este în prezent de 12,8 % în UE, scăzând de la 13,5 % în 2011. În 2012, 35,8 % dintre persoanele cu vârste între 30 și 34 de ani din UE au absolvit ciclul terțiar de învățământ, față de 34,6 % în anul precedent.
Androulla Vassiliou, comisarul european pentru educație, cultură, multilingvism și tineret, a declarat: „Progresele realizate în ceea ce privește atingerea obiectivelor noastre educaționale transmit un mesaj pozitiv în această perioadă de incertitudine economică. În viitor, va fi nevoie de calificări superioare pentru ocuparea forței de muncă, iar aceste cifre demonstrează că numărul tinerilor hotărâți să-și realizeze întregul potențial a crescut. Observăm, de asemenea, că eforturile de a îmbunătăți sistemele de învățământ din Europa și de a le face mai accesibile încep să dea roade. Încurajez toate statele membre să-și intensifice eforturile astfel încât să atingem obiectivele pe care le-am stabilit pentru 2020; acest lucru este valabil în special pentru țările care nu au progresat sau a căror performanță a scăzut față de anul trecut. Invit aceste state să nu-și precupețească eforturile și să urmeze numeroasele exemple de bune practici.”
În 12 state membre (Austria, Republica Cehă, Danemarca, Finlanda, Irlanda, Lituania, Luxemburg, Olanda, Polonia, Slovacia, Slovenia și Suedia) rata abandonului școlar a scăzut deja sub obiectivul de 10 % preconizat în Strategia Europa 2020, Irlanda situându‑se pentru prima dată la acest nivel. Țările cu cele mai mari rate ale abandonului școlar sunt Spania (24,9 %), Malta (22,6 %) și Portugalia (20,8 %), însă aceste cifre reprezintă un progres față de cele din 2011. Rata abandonului școlar s-a redus cu cel puțin un punct procentual în Germania, Grecia, Irlanda, Letonia și Marea Britanie, însă a crescut în Bulgaria, Cipru, Republica Cehă, Ungaria, Luxemburg, Polonia, Slovacia, Slovenia și Suedia.
În anul 2012, în 12 state membre (Belgia, Cipru, Danemarca, Finlanda, Franța, Irlanda, Lituania, Luxemburg, Olanda, Spania, Suedia și Marea Britanie), ponderea persoanelor cu vârste între 30 și 34 de ani absolvente de studii superioare a fost mai mare decât obiectivul de 40 % preconizat în Strategia Europa 2020. Polonia și Slovenia vor depăși cu siguranță acest obiectiv anul viitor. Proporția tinerilor absolvenți de studii superioare rămâne scăzută în Italia (21,7 %), Slovacia (23,7 %), România (21,8 %), Malta (22,4 %), Republica Cehă (25,6 %) și Portugalia (27,2 %). Situația cea mai îngrijorătoare o prezintă Bulgaria, unde procentul deja scăzut al absolvenților de ciclu terțiar (26,9 %) a cunoscut o ușoară scădere în 2012.
În general, situația fetelor este mai bună: rata abandonului școlar în rândul lor este cu 24 % mai mică decât în rândul băieților. Diferențele cele mai mari în acest sens au fost înregistrate în Cipru (+58 %), Letonia (+57 %), Luxemburg (+57 %) și Polonia (+55 %), unde rata abandonului școlar în cazul băieților este mai mare decât dublul celei constatate în cazul fetelor. De asemenea, procentul femeilor absolvente de studii superioare este cu 27 % mai mare. Cel mai mare decalaj între sexe a fost înregistrat în Letonia (+85 %), Estonia (+79 %), Slovenia (+68 %) și Bulgaria (+67 %).
Context
Cifrele au fost compilate de Eurostat în cadrul anchetei UE asupra forței de muncă, ce furnizează date privind situația și tendințele pieței forței de muncă din UE, inclusiv participarea la sistemul de învățământ și de formare profesională și ratele de absolvire.
Rata abandonului școlar este definită ca procentul de persoane cu vârste între 18 și 24 de ani care au cel mult studii medii și care nu mai sunt înregistrate în sistemul de învățământ sau de formare profesională. Rata de absolvire a studiilor superioare (ciclul terțiar) se calculează ca ponderea persoanelor cu vârste între 30 și 34 de ani care au absolvit un ciclu terțiar de învățământ (sau un nivel echivalent).
Etapele următoare
Statele membre au convenit, în cadrul reuniunii Consiliului din februarie 2013, să se concentreze asupra ameliorării performanțelor în rândul tinerilor care sunt expuși unui risc ridicat de abandon școlar și care posedă competențe de bază reduse. Acest lucru se poate face, de exemplu, prin depistarea din timp a unor astfel de cazuri în toate etapele procesului educațional și prin acordarea de sprijin individual.
Luna viitoare, Comisia Europeană va evalua măsurile luate de statele membre în vederea atingerii principalelor obiective ale Strategiei Europa 2020 pentru creștere economică și ocuparea forței de muncă și, de asemenea, ar putea propune recomandări specifice pentru fiecare țară.
De asemenea, Comisia va prezenta, în următorul număr al Monitorului educației și formării (toamna anului 2013), un raport cu privire la ultimele evoluții ale situației abandonului școlar și a absolvenților de studii superioare.
Figura 1: Ratele abandonului școlar în UE (% în 2010, 2011 și 2012), modificări survenite în cursul anului trecut (în puncte procentuale) și obiectivul național pentru 2020
|
2010 |
2011 |
2012 |
Oscilație 2011-2012 |
Obiectiv național |
UE |
14.0 |
13.5 |
12.8p |
-0.7 |
mai puțin de 10.0 |
Austria |
8.3 |
8.3 |
7.6 |
-0.7 |
9.5 |
Belgia |
11.9 |
12.3 |
12.0 |
-0.3 |
9.5 |
Bulgaria |
13.9 |
11.8 |
12.5 |
0.7 |
11.0 |
Cipru |
12.7 |
11.3 |
11.4 |
0.1 |
10.0 |
Republica Cehă |
4.9 |
4.9 |
5.5 |
0.6 |
5.5 |
Danemarca |
11.0 |
9.6 |
9.1 |
-0.5 |
mai puțin de 10.0 |
Estonia |
11.6 |
10.9 |
10.5 |
-0.4 |
9.5 |
Finlanda |
10.3 |
9.8 |
8.9 |
-0.9 |
8.0 |
Franța |
12.6 |
12.0 |
11.6 |
-0.4 |
9.5 |
Germania |
11.9 |
11.7 |
10.5p |
-1.2 |
mai puțin de 10.0 |
Grecia |
13.7 |
13.1 |
11.4 |
-1.7 |
9.7 |
Ungaria |
10.5 |
11.2 |
11.5 |
0.3 |
10.0 |
Irelanda |
11.4 |
10.8 |
9.7 |
-1.1 |
8.0 |
Italia |
18.8 |
18.2 |
17.6 |
-0.6 |
15.0-16.0 |
Letonia |
13.3 |
11.6b |
10.5 |
-1.1 |
13.4 |
Lituania |
8.1 |
7.2 |
6.5 |
-0.7 |
mai puțin de 9.0 |
Luxemburg |
7.1 |
6.2 |
8.1p |
1.9 |
mai puțin de 10.0 |
Malta |
24.8 |
23.6 |
22.6 |
-1.0 |
29.0 |
Olanda |
10.0 |
9.1 |
8.8p |
-0.3 |
mai puțin de 8.0 |
Polonia |
5.4p |
5.6p |
5.7p |
0.1 |
4.5 |
Portugalia |
28.7 |
23.2 |
20.8 |
-2.4 |
10.0 |
România |
18.4 |
17.5 |
17.4 |
-0.1 |
11.3 |
Slovacia |
4.7 |
5.0 |
5.3 |
0.3 |
6.0 |
Slovenia |
5.0 |
4.2 |
4.4 |
0.2 |
5.0 |
Spania |
28.4 |
26.5 |
24.9 |
-1.6 |
15.0 |
Suedia |
6.5 |
6.6 |
7.5 |
0.9 |
mai puțin de 10.0 |
Marea Britanie |
14.9 |
15.0 |
13.5 |
-1.5 |
Fără obiectiv |
Sursă: Eurostat (Ancheta UE asupra forței de muncă); b= întrerupere de serie temporală p = previziune
Notă: Seria malteză a persoanelor care abandonează prematur studiile și formarea a fost revizuită. Revizuirea vizează clasificarea anumitor calificări de nivel secundar. Explicații suplimentare sunt disponibile pe site-ul internet al Eurostat. Obiectivul național se referă la datele anterioare revizuirii.
Figura 2: Diferențe între sexe în ceea ce privește abandonul școlar, băieți =100, 2012
Sursă: Eurostat (Ancheta UE asupra forței de muncă)
Notă explicativă: La nivelul UE27, proporția în materie de abandon școlar este de numai 76 de fete la 100 de băieți. În Cipru, proporția este de 42 de fete la 100 de băieți, în timp ce Bulgaria este singura țară în care numărul fetelor este mai mare (107 de fete la 100 de băieți).
Figura 3: Absolvirea ciclului terțiar de învățământ (sau echivalent) în rândul persoanelor cu vârste între 30 și 34 de ani (% în 2010, 2011 și 2012), modificări survenite în cursul anului trecut (în puncte procentuale) și obiectivul național pentru 2020.
|
2010 |
2011 |
2012 |
Oscilație 2011-2012 |
Obiectiv național |
UE |
33.5 |
34.6 |
35.8p |
1.2 |
cel puțin 40.0 |
Austria1 |
23.5 |
23.8 |
26.3 |
2.5 |
38.0 |
Belgia |
44.4 |
42.6 |
43.9 |
1.3 |
47.0 |
Bulgaria |
27.7 |
27.3 |
26.9 |
-0.4 |
36.0 |
Cipru |
45.3 |
46.2 |
49.9 |
3.7 |
46.0 |
Republica Cehă |
20.4 |
23.8 |
25.6 |
1.8 |
32.0 |
Danemarca |
41.2 |
41.2 |
43.0 |
1.8 |
cel puțin 40.0 |
Estonia |
40.0 |
40.3 |
39.1 |
-1.2 |
40.0 |
Finlanda |
45.7 |
46.0 |
45.8 |
-0.2 |
42.0 |
Franța |
43.5 |
43.3 |
43.6 |
0.3 |
50.0 |
Germania2 |
29.8 |
30.7 |
31.9p |
1.2 |
42.0 |
Grecia |
28.4 |
28.9 |
30.9 |
2 |
32.0 |
Ungaria |
25.7 |
28.1 |
29.9 |
1.8 |
30.3 |
Irlanda |
49.9 |
49.7 |
51.1 |
1.4 |
60.0 |
Italia |
19.8 |
20.3 |
21.7 |
1.4 |
26.0-27.0 |
Letonia |
32.3 |
35.9b |
37.0 |
1.1 |
34.0-36.0 |
Lituania |
43.8 |
45.8 |
48.7 |
2.9 |
40.0 |
Luxemburg |
46.1 |
48.2 |
49.6p |
1.4 |
40.0 |
Malta |
21.5 |
21.4 |
22.4 |
1.3 |
33.0 |
Olanda |
41.4 |
41.1b |
42.3p |
1.2 |
mai mult de 40.0 |
Polonia |
35.3p |
36.9p |
39.1p |
2.2 |
45.0 |
Portugalia |
23.5 |
26.1 |
27.2 |
1.1 |
40.0 |
România |
18.1 |
20.4 |
21.8 |
1.4 |
26.7 |
Slovacia |
22.1 |
23.4 |
23.7 |
0.3 |
40.0 |
Slovenia |
34.8 |
37.9 |
39.2 |
1.3 |
40.0 |
Spania |
40.6 |
40.6 |
40.1 |
-0.5 |
44.0 |
Suedia |
45.3 |
46.8 |
47.9 |
0.5 |
40.0-45.0 |
Marea Britanie |
43.0 |
45.8 |
47.1 |
1.3 |
Fără obiectiv |
Sursă: Eurostat (Ancheta UE asupra forței de muncă); b= întrerupere de serie temporală p = previziune
1 Obiectivul național al Austriei include nivelul 4a (absolvirea învățământului postliceal) al ISCED. Prin includerea nivelului 4a al ISCED se obține rezultatul de 37 % (2011).
2 Obiectivul național al Germaniei include nivelul 4 (absolvirea învățământului postliceal) al ISCED. Prin includerea nivelului 4 al ISCED se obține rezultatul de 42 % (2011).
Figura 4: Diferențe între sexe în ceea ce privește nivelul de absolvire a învățământului superior, băieți = 100, 2012
Sursă: Eurostat (Ancheta UE asupra ocupării forței de muncă)
Notă explicativă: În 2012, la nivelul UE27, proporția în materie de absolvire a ciclului terțiar de învățământ este de 127 de femei la 100 de bărbați în grupul de vârstă de 30-34 de ani. În Letonia, proporția este de 185 de femei la 100 de bărbați, în timp ce Luxemburgul este singura țară în care numărul bărbaților care au absolvit ciclul terţiar este mai mare decât al femeilor (97 de femei la 100 de bărbați).
Pagini Utile
● Comisia Europeană: Abandonul şcolar
● Comisia Europeană: Programul de modernizare a învăţământului superior
● Eurostat: Ancheta asupra forţei de muncă
● Comisia Europeană: Educaţie şi formare
● Pagina de internet a dnei Androulla Vassiliou
● Urmăriți activitatea comisarului Androulla Vassiliou pe Twitter: @VassiliouEU