Reprezentantii industriei media din Romania lanseaza astazi versiunea locala a unei campanii paneuropene, coordonata de asociatia EDAA – European Interactive Digital Advertising Alliance, pentru a creste gradul de constientizare a utilizatorilor in privinta publicitatii comportamentale online.
Aceasta initiativa urmareste sa informeze utilizatorul asupra publicitatii comportamentale online si a optiunilor pe care acesta le are la indemana pentru a gestiona modul in care ii sunt livrate reclamele online.
Campania va rula pe cele mai vizitate site-uri din Romania, in perioada 14 Noiembrie – 20 decembrie si se adreseaza utilizatorilor de Internet.
Proiectul este implementat la nivel local de catre IAB Romania siConsiliul Roman pentru Publicitate – RAC. Campania este sustinuta de un numar reprezentativ de actori implicati in publicitatea online.
Intreaga campanie europeana a fost creata, dezvoltata si finantata de catre EDAA (European Interactive Digital Advertising Alliance) si implementata impreuna cu Mediacom Romania. Conceptele creative sunt variate si includ mesaje precum: “Afla cum poti sa controlezi publicitatea pe care o vezi online”, “Acest simbol te ajuta sa personalizezi publicitatea online” – cu referire la simbolul grafic ce apare in reclamele furnizate pe baza interesului consumatorului.
La apasarea pe bannerul respectiv, utilizatorul este condus pe o pagina de informare despre publicitatea online, despre modul in care aceasta finanteaza continutul online si serviciile digitale disponibile pe scara larga sau modul in care utilizatorul isi poate administra preferintele pentru livrarea publicitatii online bazata pe interes (gestionarea cookie-urilor prin platforma centralizata – www.youronlinechoices.eu). Pe aceeasi pagina, consumatorii pot urmari doua filme explicative legate de modul cum functioneaza publicitatea comportamentala online.
Totodata, utilizatorii pot accesa platforma online: www.youronlinechoices.eu pentru informatii mai detaliate ce clarifica modul in care sunt colectate datele, tipul de date preluate de la utilizatori si modul in care sunt utilizate datele respective pentru a furniza reclame, impreuna cu optiunile disponibile utilizatorilor.
Simbolul grafic face parte integranta din initiativa europeana de autoreglementare a Online Behavioural Advertising – OBA – condusa de EDAA si sustinuta de Comisia Europeana, IAB Europe, EASA, EACA si de alte organizatii care au ca obiectiv dezvoltarea si protejarea industriei de publicitate digitala.
Ionut Oprea, Presedinte IAB Romania: “Unul din principiile unei publicitati corecte, online si nu numai, este transparenta. Exista deja utilizatori care isi pun intrebari despre modul in care functioneaza publicitatea comportamentala online pe baza propriilor experiente, iar aceasta campanie de informare este un nou pas pentru a le veni in ajutor, asa cum au fost si toate standardele in publicitatea online implementate pana acum, care au limitat si interzis cele mai deranjante componente ale unora din vehiculele publicitare.”
Oana Cociasu, Presedinte RAC: “Derularea campaniei OBA in Romania este un pas esential pentru clarificarea catre public a ceea ce inseamna capacitatea de a decide ce publicitate se afiseaza online. Suntem convinsi ca mesajele noastre vor fi primite cu interes atat de catre utilizatorii de Internet, pentru ca sunt simple si au impact vizual, cat si de anuntatori pe care ii invit sa afle mai multe detalii pe www.rac.ro.”
Oliver Gray, Director General al EDAA: “Lansarea saptamana aceasta a campaniei de informare a utilizatorului de Internet dezvoltata de EDAA si implementata in Romania cu sprijinul RAC si IAB Romania, reprezinta un pas important in directia cresterii transparentei modului in care este livrata publicitatea online catre public si fata de mediul digital. Ne propunem sa clarificam posibilitatile pe care le are un consumator de a gestiona ceea ce i se afiseaza pe ecran pe baza comportamentului sau ca si pe baza preferintelor de navigare online. Speram sa declansam astfel un interes cel putin la fel de ridicat din partea consumatorilor din Romania, in sensul cresterii increderii in OBA, cum am generat in alte piete Europene unde am derulat aceasta campanie”.
Consiliul Roman pentru Publiciate – RAC- este Membru al EASA si, in conformitate cu Recomandarea EASA de bune practici pentru OBA, va gestiona sesizarile consumatorilor despre publicitatea furnizata pe baza comportamentului utilizatorului in mediul online. RAC administreaza un set de reguli specifice OBA in Romania, disponibile aici.
Companiile ce practica, in Romania, livrarea de publicitate bazata pe interesul utilizatorilor trebuie sa tina cont de aceste reguli si, mai ales, trebuie sa se asigure ca participa in Programul European de Autoreglementare pentru OBA (vezi: www.edaa.eu).
Companii participante: IAB Romania, Romanian Advertising Council, Mediacom Romania