Raportul de date statistice privind serviciile postale pentru anul 2012 publicat astazi de ANCOM arata ca piata serviciilor postale s-a stabilizat in aceasta perioada, traficul postal total fiind de 523.286.299 de trimiteri postale, in scadere cu sub un procent fata de anul 2011. Atat traficul intern, cat si cel international s-au mentinut aproape de nivelul din 2011, inregistrand scaderi usoare de 0,59%, respectiv 3,43%.
In anul 2012 au fost procesate in Romania 523.286.299 de trimiteri postale (trimiteri de corespondenta, imprimate, colete etc). Desi Compania Nationala Posta Romana (CNPR) a continuat si in anul 2012 sa prelucreze cea mai mare parte dintre aceste trimiteri (74,28%), traficul total al acesteia a scazut fata de anul 2011 cu 7,17%, in timp ce restul furnizorilor au procesat cu 23,98% mai multe trimiteri fata de anul anterior.
Aceeasi situatie se inregistreaza si la nivelul trimiterilor interne si internationale. Astfel, din numarul total de 493.436.207 trimiteri interne, CNPR a procesat cu 6,85% mai putine decat in anul 2011, respectiv 367.215.481 de trimiteri, in timp ce numarul de trimiteri interne procesate de furnizorii privati a ajuns la 126.220.726 de trimiteri, crescand cu 23,54% fata de anul 2011.
In 2012 s-au procesat 29.850.092 de trimiteri internationale, inregistrandu-se o usoara scadere de 3,42% fata de anul 2011. Dintre acestea, CNPR a procesat 71,9%. Cota acesteia de piata pe segmentul trimiterilor internationale a scazut in anul 2012, cu 12,42%, in timp ce traficul furnizorilor privati a fost de 8.388.072 de trimiteri, crescand cu 30,98% fata de anul 2011.
Din totalul trimiterilor postale din Romania in anul 2012, 96,61% au fost trimiteri de corespondenta, imprimate, pachete mici si trimiteri de publicitate prin posta, cu limita maxima de greutate 2 kg (posta de scrisori). Acest segment s-a mentinut constant fata de anul 2011, fiind procesate 489.865.918 trimiteri dintre care CNPR a procesat 77,87%.
De asemenea, in anul 2012 au fost colectate si distribuite 23.943.298 de colete postale atat interne, cat si internationale, cu 2,81% mai multe decat in anul 2011. Din numarul total de colete, CNPR a procesat 10,52%, urmatorii zece furnizori de volum mare din acest segment de piata au realizat impreuna un trafic de 11.379.775 de colete (47,53%), iar restul furnizorilor au realizat un volum de 10.044.990 de colete, reprezentand un procent de 41,95% din traficul total de colete.
In anul 2012 traficul postal total aferent serviciilor Express a fost de 9.477.083, in scadere cu 30,97% fata de anul 2011. CNPR si furnizorii privati si-au impartit acest segment in mod egal.
Traficul de trimiteri din sfera serviciului universal a scazut in anul 2012 cu 7,76% fata de anul 2011, pana la 391.117.038 de trimiteri, inregistrandu-se scaderi atat la nivel intern, cat si la nivel international. Pe acest segment, CNPR a procesat majoritatea traficului (85,32%), remarcandu-se scaderea atat a traficului acesteia, cat si a furnizorilor privati, fata de 2011, cu 8,57%, respectiv 2,78%.
Traficul postal realizat de catre furnizorul de serviciu universal, CNPR, ca urmare a drepturilor rezervate de care a beneficiat in anul 2012, a fost de 262.825.024 de trimiteri, reprezentand peste 95% din traficul de corespondenta din sfera serviciului universal procesat de catre acesta in anul respectiv.
Traficul postal total aferent serviciilor postale din afara sferei serviciului universal a inregistrat si in anul 2012 un trend ascendent, astfel ca, in urma cresterii cu 28,01% fata de anul 2011, acesta a atins nivelul de 132.169.261 de trimiteri postale.
In anul 2012 au fost inregistrate 79.972 de reclamatii, din care 26.849 s-au dovedit a fi intemeiate. Un numar de 8.161 de reclamatii au fost solutionate cu acordare de despagubiri in valoare de 2.427.462 lei. Raportand traficul general total (523.286.299 de trimiteri postale) la numarul de reclamatii, s-a constatat ca in anul 2012 a existat o reclamatie la 6.543 de trimiteri postale, o reclamatie intemeiata la 19.490 de trimiteri postale, o reclamatie neintemeiata la 9.850 de trimiteri postale si ca, in medie, din trei reclamatii intemeiate, una a fost solutionata prin acordare de despagubiri.
Raportul integral privind piata serviciilor postale din Romania in anul 2012 si analiza comparativa a traficului postal pentru perioada 2008 – 2012 pot fi consultate aici.
{mosloadposition user9}