Calitatea educației pe care un copil o primește până la vârsta de 15 ani este definitorie pentru parcursul său ulterior în viață. De 6 ani, Fundația United Way România sprijină organizația Teach for Romania, prin susținerea a 10 profesori și învățători din cadrul programului în fiecare an, în misiunea lor de a îmbunătăți calitatea educației.
Teach for Romania este o organizație non-guvernamentală, care caută și pregătește oameni valoroși, cu sau fără experiență anterioară de predare, pentru a deveni profesori model în învățământul de stat, pentru copiii din medii vulnerabile și lideri în educație, pe termen lung.
De ce profesor pentru copiii din școlile cu provocări?
În România, 1 din 5 copii abandonează şcoala în mediul rural, iar 44% din elevii români suferă de analfabetism funcțional (Testul PISA 2018 – Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică). În 2019, în peste 1.000 de şcoli din România niciun copil de clasa a 8-a nu a obţinut media 5 la Evaluarea Naţională. De asemenea, aproape 40% din şcolile din România sunt considerate şcoli defavorizate – cu elevi cu risc mare de abandon şcolar, performanţă şcolară redusă şi condiţii economice precare.
ONG-ul a apărut ca răspuns la inechitatea educațională, oferind elevilor șansa la un viitor mai bun prin educație. Accesul la educație de calitate pentru copiii din medii vulnerabile înseamnă transformarea în profunzime a societății. Astfel, ne asigurăm că adulții de mâine vor ști să ia decizii potrivite pentru lumea în care trăiesc. Profesorii pregătiți de Teach for Romania pornesc la drum cu motivația unei relații strânse elev-profesor, care se bazează pe abilitatea de a relaționa cu elevii, pe încredere reciprocă, susținere, entuziasm și încurajare. Teach for Romania merge dincolo de predare și le oferă acestor copii o șansă reală de reușită cu ajutorul profesorilor care devin adevărați mentori.
„În ultimii doi ani, am văzut mai clar decât oricând că există o relație de cauzalitate între calitatea educației publice și motivație, cât și între calitatea și nivelul de suport și pregătirea profesorilor. Trebuie să investim în oamenii de la catedră pentru a vedea rezultate sustenabile în educație. De 6 ani, ne bucurăm să îi avem alături pe prietenii de la Fundația United Way, care investesc în educație alături de noi și care ne-au dat încredere și siguranță pentru a putea extinde din ce în ce mai mult aria de prezență, astfel încât să oferim opțiuni de viață cât mai multor copii din zonele vulnerabile”, adaugă Iulia Pielmuș, Director Executiv Teach for Romania.
„Credem că un act educativ de calitate reprezintă, în primul rând, rezultatul unor cadre didactice pregătite și motivate, care predau în mod inovativ, incluziv și atractiv. De aceea, United Way România sprijină profesorii din cadrul programelor derulate de Teach for Romania, în procesul de evaluare și formare constantă a acestora, pentru ca aceștia să ofere o educație de calitate copiilor din comunitățile defavorizate, să îi ghideze și să îi încurajeze să-și atingă potențialul”, Adriana Dobrea, Director Executiv United Way Romania.
De la demararea parteneriatului dintre Teach for Romania și Fundația United Way, din 2016 și până în prezent, au fost susținuți 70 de profesori în misiunea lor de a îmbunătăți calitatea educației. În 2021, peste 1900 de elevi vulnerabili au fost ajutați să vină cu drag la școală, au avut parte de ore de literație centrate pe nevoile lor, au învățat cum să aibă o gândire critică, cum să socializeze și să comunice, au dezvoltat abilități socio-emoționale necesare pentru integrarea lor în societate.
„Aventură prin lectură”, un proiect de literație pentru 180 de elevi
Tot în anul 2021, Fundația United Way Romania a derulat în parteneriat cu Teach for Romania și proiectul de literație „Aventură prin lectură”, în cadrul căruia profesori Teach for Romania au format și mentorat 23 de profesori din sistemul public de învățământ. Proiectul a presupus ore remediale de literație oferite pentru 180 de elevi din 3 școli vulnerabile din județele Ilfov și Călărași.
„Din feedback-ul primit de la colegii profesori și din partea unor părinți, proiectul „Aventură prin lectură” a avut un impact pozitiv asupra copiilor; unii au devenit mult mai interesați să învețe, alții au devenit activi în cadrul orelor de curs, iar unii și-au schimbat în bine comportamentul neadecvat față de școală și au conștientizat importanța educației în viața lor. Vă mulțumim încă o dată pentru șansa oferită copiilor, de a beneficia de acest program și vă dorim mult succes în proiectele viitoare”, a adăugat prof. Carmen Buricatu, Școala Tamași, județul Ilfov.
Foto Cătălin Georgescu