Cifra vânzărilor pe piaţa de artă din România a atins, în primele şase luni ale anului, aproape aceeaşi valoare cu cea a întregului an 2009. Reprezentanţii casei de licitaţii Artmark estimează că investiţiile în obiecte de artă vor creşte în această toamnă iar valoarea totală a acestora în 2010 o va depăşi, până la sfârşitul sezonului, de două ori pe cea a anului trecut.
Indicatorii economici arată că, în vreme de recesiune, în timp ce pieţele de investiţii tradiţionale pierd puncte importante din cifra profiturilor, singura industrie care reuşeşte să-şi păstreze randamentul este arta. Indexul Artmark, primul instrument care măsoară randamentele anuale ale celor mai tranzacţionaţi artişti români, arată că randamentul total al pieţei româneşti de artă a rămas constant în ultimii 15 ani, la 27,4%. Aşadar, mai mare decât randamentul anual mediu, aferent aceleiaşi perioade, al investiţiei în aur, terenuri ori valori mobiliare.
În acest context, 2010 a urmat chiar un trend ascendent al investiţiilor pe piaţa de artă. Cifra vânzărilor la toate licitaţiile publice din prima jumătate a anului 2010, a atins deja aproximativ aceeaşi valoare cu cea a tuturor tranzacţiilor efectuate anul trecut. Dacă la sfârşitul anului 2009, casele de licitaţii din România înregistrau vânzări în valoare totală de 3.697.950 euro, în iulie 2010, cifra vânzărilor era deja de 3.032.865 euro.
„Evoluţia este firească. De teama inflaţiei, influenţaţi întâi de criză, apoi de mecanismele de combatere a acesteia, din ce in ce mai mulţi investitori îşi transferă activele financiare din zona monetară ori obligatară (depozite, titluri de stat) în cea a valorilor intrinseci (aur, diamante, arta de patrimoniu).”, a explicat Manuela Plăpcianu, CEO Artmark.
Cifrele vânzărilor înregistrate de casele de licitaţii demonstrează, de altfel, că piaţa de artă este în creştere. Casa Artmark, de exemplu, a înregistrat, în 2009, vânzări în valoare de aproximativ 1.800.000 de euro. În iulie, anul acesta, aceeaşi casă avea deja vânzări de aproape 2.000.000 de euro.
Clienţii români: colecţionari sau investitori
Piaţa de artă din România se modernizează constant şi se transformă tot mai mult într-o adevărată bursă. Tranzacţiile au devenit transparente iar specialiştii din domeniu au scos deja instrumente de informare şi garantare a valorii, menite să îi ajute pe investitori (Indexul Artmark). Licitaţiile nu mai au loc cu uşile închise iar prezenţe importante din lumea de business, a colecţionarilor şi chiar din cea mondenă licitează deschis cu sume semnificative.
În România, clienţii pieţei de artă se împart în colecţionari şi investitori. Indiferent de categoria din care fac parte, aceştia tranzacţionează sume din ce în ce mai mari. „La Artmark, sunt clienţi care investesc constant sute de mii de euro pe an în acelaşi artist sau clienţi care investesc diversificat, într-o varietatea de opere ale artiştilor români, de regulă artişti de patrimoniu, clasici ori impresionişti”, a completat Valeriu Sângeorzan, director de comunicare Artmark.
În clasamentul general al celor mai importante vânzări publice efectuate vreodată la casele de licitaţii din România, primele zece au avut loc în intervalul 2009-2010. Dintre acestea, mai mult de jumătate au fost realizate în primele şase luni ale acestui an. Cea mai scumpă lucrare vândută a fost tabloul „Aişe”, semnat Camil Ressu, pentru suma de 160.000 de euro, în vara anului 2009. Locul doi în top îl ocupă pictura „Garoafe” a lui Ştefan Luchian, vândută pentru 140.000 de euro în vara lui 2010. Ambele opere, cât şi următoarele două din clasament, au fost tranzacţionate la casa Artmark.
Următoarea mare licitaţie publică va avea loc pe 30 septembrie, la Opera Naţională. Intitulată “Impresionism şi Postimpresionism românesc”, aceasta este găzduită de către Casa Artmak şi va aduce iubitorilor de artă şi investitorilor, opere în valoare de aproximativ 1.000.000 de euro.