În 2009 rata tentativelor de fraudă online a ajuns la 0,4 % din totalul tranzacţiilor procesate de GECAD ePayment, în scădere faţă de 2008, când procentul înregistrat a fost de 0,75%. Anul trecut, în sistemul ePayment au fost procesate 1.108.500 de tranzacţii, la un volum de 88 de milioane de euro.
“Tendinţa descendentă a tentativelor de fraudă online raportate la numărul de tranzacţii este explicabilă în contextul unei pieţe care se maturizează şi în care jucătorii implicaţi: atât noi – în calitate de procesator de plăţi electronice, dar şi băncile, magazinele online şi autorităţile au făcut eforturi comune pentru a preveni şi descuraja tentativele de fraudă online”, a declarat Cristian Badea, CIO al GECAD ePayment.
În 2009, cele mai multe tentative de fraudă s-au înregistrat la cartele de tip prepay/ încărcări electronice. Pe locul al doilea se situează tentativele care au vizat domeniul turismului, inclusiv vânzarea de bilete de avion, situaţie în care încercările de fraudare sunt mai periculoase, deoarece vizează produse mai scumpe.
Astfel, în segmentul telecom/ încărcare electronică au avut loc 39% din tentativele de fraudă online de anul trecut, în timp ce în domeniul turism/bilete de avion s-au înregistrat 20%.
Anul trecut, produsele ţintă au fost cele uşor valorificabile, în special telefoane mobile, şi mai puţin produse IT, comparativ cu anii trecuţi.
“Cele mai multe încercări de fraudare au fost cele cu cardul şi cele de tip phishing. Am avut şi cazuri în care s-au trimis mesaje de tip phishing pe telefoanele mobile, prin care se urmărea încărcarea unei cartele prepay. Ulterior, creditul acumulat era folosit pentru plata unor produse. În ceea ce priveşte frecvenţa tentativelor de fraudare, nu putem vorbi de o sezonalitate sau de perioade de vârf asociate unor momente specifice”, a afirmat Cristian Badea.
În acelaşi timp, şi cumpărătorii au devenit mai informaţi şi încep să aibă un comportament mai responsabil în mediul online. “În continuare, le recomandăm cumpărătorilor să nu lase la vedere şi să nu divulge unor alte persoane datele de card, să facă achiziţii online de pe site-uri cu o reputaţie bună, să se asigure că îşi introduc datele de card numai într-o pagină securizată şi, foarte important în cazul tentativelor de phishing, să nu dea curs solicitărilor venite prin email de a-şi furniza propriile date”, a adăugat Cristian Badea.
{mosloadposition user9} {mosloadposition user10}