Claudia Doanţă
Senior Account Executive www.chelgate.ro
E oare loc de spontaneitate atunci când implementezi o campanie de relaţii publice la nivel naţional? Mi-am pus această întrebare atunci când un coleg jurnalist m-a întrebat de ce nu pot să fiu puţin mai spontană şi trebuie să planific totul în detaliu. Mi s-a părut ciudat să mă întrebe acest lucru, mai ales că în acel moment mă confruntam cu o situaţie neprevăzută care risca să pericliteze întreaga desfăşurare a campaniei. Am recunoscut că sunt puţin control freak, dar oare nu e mai bine aşa? Nu cumva spontaneitatea în acest caz poate fi interpretată ca lipsă de interes sau neprofesionalism?
Fiecare etapă a campaniei de PR este importantă, însă implementarea propriu-zisă le încununează pe toate. Practic, în această etapă punem în aplicare tot ceea ce am plănuit cu maximum de rigurozitate şi hiperexactitate. Poate unii dintre noi cred că această etapă este caracterizată de creativitate, originalitate, spontaneitate, dinamism şi implicare, e practic cea mai atractivă şi uşor de implementat. Tind să nu fiu de acord cu această părere poate şi pentru că experienţa mi-a dovedit că trebuie să ne folosim creativitatea şi spontaneitatea atunci când gândim programul, când stabilim obiectivele, mesajele pe care vrem să le transmitem şi modalitatea de a face acest lucru. Cred că cel mai important este să reuşim să folosim toată forţa creativă a echipei în procesul de planificare şi stabilire a strategiei, iar în procesul de implementare să punem în aplicare ideile creative pe care le-am gândit în etapa precedentă.
În plus, cred că ar trebui să respectăm cu stricteţe planificarea pe care am făcut-o, însă, în acelaşi timp, e necesar să ştim să fim flexibili în momentele când apar probleme.
Diferenţa dintre etapele teoretice şi implementarea propriu-zisă este una fundamentală. Problemele cu care ne confruntăm pe teren sunt cu totul diferite de cele pe care ni le imaginăm noi în momentul planificării şi stabilirii strategiei. Cu siguranţă că vor apărea pe parcurs situaţii neprevăzute, tocmai de aceea planul campaniei trebuie să fie flexibil şi să ne permită să reacţionăm la problemele care apar, fără a periclita desfăşurarea campaniei.
Un alt inconvenient pe care l-am resimţit frecvent în implementarea propriu-zisă este timpul. Oamenii implicaţi în campanie pot avea timpi diferiţi pentru realizarea anumitor acţiuni. În fond, fiecare lucrează în ritmul său, după tempoul său. Flexibilitatea în acest caz înseamnă să fim capabili să armonizăm aceste timpuri astfel încât să respectăm planificarea iniţială. Orice inadvertenţă poate da peste cap desfăşurarea campaniei de aceea e important să ştim cum să reacţionăm şi să o facem prompt.
De cele mai multe ori, punerea în practică a unor acţiuni va necesita o perioadă mai lungă de timp decât cea planificată, de aceea avem nevoie de un plan flexibil. Flexibilitatea presupune şi prelungirea termenelor de finalizare a diferitelor acţiuni, dar trebuie să fim atenţi să nu depăşim anumite limite care ar putea fi păguboase pentru campanie.
Un alt aspect de care trebuie să ţinem cont în timpul derulării campaniei este legătura cu clientul care trebuie să-şi dea acordul pentru tot felul de lucruri. Nu de puţine ori clientul poate propune modificări chiar dacă a fost de acord cu planul iniţial. Şi în acest caz e nevoie de flexibilitate şi de mult tact pentru a reuşi să respectăm dorinţa clientului dar, în acelaşi timp, să avem grijă ca aceste modificări să nu afecteze în niciun fel desfăşurarea campaniei.
În esenţă, în implementarea campaniei de relaţii publice respectarea planului este un factor decisiv al reuşitei, dar în acelaşi timp trebuie să fim flexibili şi capabili să reacţionăm prompt ori de câte ori ceva nu iese conform planificării iniţiale.
Claudia Doanţă
Claudia Doanță este Senior Account Executive Chelgate România din septembrie 2010, fiind implicată în organizarea de evenimente şi campanii ale Reprezentanţei Comisiei Europene în România. În prezent este coordonator pe partea de organizare şi moderator de dezbateri în cadrul campaniei de informare în şcoli şi licee "Europa, casa noastră". Claudia este absolventă de Relaţii Internaţionale şi Studii Europene şi are un Masterat în Comunicare şi Relaţii Publice în cadrul SNSPA.