IAB Tech Lab, parte a IAB US, lanseaza astazi, la nivel global, programul L.E.A.N. Ads. Acesta este sustinut de Comitetul Executiv al IAB Tech LAB, de IAB-urile din tari afiliate si de sute de companii membre. L.E.A.N. este prescurtarea pentru Light, Encrypted, Ad choice supported si Non-invasive ads.
Acestea sunt principiile care vor sta la baza urmatoarelor seturi de standarde si recomandari pentru intregul circuit al publicitatii digitale, inclusiv pentru piata locala.
Light – vehiculele de publicitate online trebuie sa aiba un impact minim asupra incarcarii site-urilor.
Encrypted – toate conexiunile semnificative din cadrul proceselor de livrare a elementelor de publicitate online trebuie sa fie securizate pentru a nu permite interceptari sau parazitari cu elemente rau-voitoare.
Ad Choice supported- toate vehiculele ar trebui sa fie incluse in programe care sa le permita utilizatorilor sa-si exprime optiuni punctuale legate de elemente de publicitatea online.
Non- invasive ads – vehiculele de publicitate online ar trebui sa poata sa maximizeze performantele minimizand agresivitatea/invazivitatea in mediile online.
IAB Romania a participat la discutiile privind lansarea acestor principii la conferinta IAB Global Summit derulata intre 30 septembrie si 1 octombrie la New York, prin Ionut Oprea, presedintele asociatiei. Acesta a declarat:
"In ultima vreme, subiectul ad-blockingului a readus in agenda publica discutiile privind autoreglementarea pietei de publicitate online, desi aceasta a fost o activitate permanenta a principalelor companii din piata locala inca din 2007.
Setul de principii LEAN Ads nu isi propune sa inlocuiasca standardele existente in prezent in publicitate, standarde pe care toate companiile membre, ba chiar si unele companii non-membre le respecta si cu ajutorul carora utilizatorii acceseaza in prezent continutul tuturor site-urilor care si-au asumat respectarea lor. Mai degraba aceste principii reprezinta directia pentru seturile viitoare de standarde, si avem in lucru atat standarde cat si recomandari pe plan local in perioada urmatoare, pe aceeasi directie".
Ca in orice alta industrie, standardele trebuie create de asociatiile de industrie, entitati obiective, non-profit, pe baza contributiei a cat mai multi si diversi jucatori, ceea ce IAB Romania a reusit in Romania inca din 2007. Prin deschiderea catre dialog, prin implicarea si participarea unui numar cat mai mare de companii din industrie, precum si prin reprezentarea tuturor partilor interesate, inclusiv a utilizatorilor de internet, cei carora li se adreseaza publicitatea online, IAB Romania considera ca riscurile ad-blocking-ului pot fi evitate in Romania.
"Ascensiunea ad blocking-ului reprezinta un pericol pentru internet si ar putea conduce userii spre o platforma inchisa si dominata global de cateva companii. In felul acesta continutul, comertul si tehnologia isi vor pierde echilibrul in spatiul web. Am avut si inca avem o responsabilitate de a educa zona de business si in unele cazuri de a face schimbari. Am pierdut din vedere responsabilitatea social etica, adica furnizarea unei experiente practice si sigure pentru oricine doreste sa acceseze continutul favorit", declara reprezentantii IAB Tech Lab.
Printre zonele care necesita o revizuire, in viziunea reprezentantilor IAB Tech Lab, se mai numara si principii general valabile, precum volumul ad-urilor de pe pagina si masurarea vizualizarilor efective, dar si segmente specializate, precum retargetingul, care necesita si limitari de frecventa, precum si si asigurarea ca userul este vizat in mod corespunzator inainte, si niciodata DUPA ce a facut o achizitie. Aceste etape sunt critice pentru o experienta optima a utilizatorului si pentru un contact cat mai normal cu acesta prin vehiculele de publicitate online.
IAB Tech Lab si IAB-urile locale vor continua sa ofere instrumentele necesare pentru ca publisherii sa poata avea un dialog cu userii in legatura cu preferintele lor, pentru ca providerii de content sa genereze venituri in timp ce creeaza valoare. Publisherii ar trebui sa poata oferi experiente de calitate atat in ceea ce priveste continutul cat si in ceea ce priveste publicitatea, sa poata oferi optiunea de abonare, sau pot, pur si simplu, sa le interzica serviciile lor userilor care aleg sa blocheze in continuare ad-urile.
"Eu sper sa nu ajungem la blocari reciproce, pentru ca pe termen mediu si lung aceasta abordare adanceste problema, nu o rezolva. La modul ideal al unui standard de excelenta, publicitatea ar trebui sa imbogateasca, sa imbunatateasca experienta online a utilizatorului, nu sa o inrautateasca. Trebuie sa ne canalizam eforturile de industrie catre acest standard, iar programul L.E.A.N. Ads e un pas in aceasta directie", a declarat Ionut Oprea, presedinte al IAB Romania.