mediaTRUST, unul dintre cei mai importanţi furnizori de servicii de monitorizare, prezintă topul celor mai citate surse media în presa scrisă. Raportul este realizat pe baza a 446 de materiale referitoare la publicaţii tipărite, online, posturi radio şi TV, care au apărut în perioada 01 – 30 aprilie 2014 în presa scrisă.
Hotnews.ro ocupă primul loc în topul celor mai citate surse media din luna aprilie, cu 47 de menţiuni. Locul doi este ocupat de Realitatea TV cu 44 menţiuni. Postul de televiziune Digi 24 este situat pe locul trei în clasament cu 41 de menţiuni. Antena 3 a înregistrat, în perioada 1-30 aprilie 2014, 40 de menţiuni, urmat de România TV cu 38 de menţiuni.
ProTV ocupă locul cinci în topul general al celor mai citate surse media, cu 32 de menţiuni. B1 TV a înregistrat 19 menţiuni şi este urmat de Antena 1 cu 18 menţiuni. Evenimentul Zilei este prezent în top cu 14 menţiuni. Postul de televiziune Kanal D a înregistrat 11 menţiuni, ocupând astfel locul zece în top, urmat de Ziare.com cu 9 menţiuni. Ziarul Libertatea este la egalitate cu Sport.ro şi Rtv.net, fiecare înregistrând câte 8 menţiuni. Din clasament mai fac parte: România Liberă, Kiss Fm, Ziarul Financiar, Forbes şi Zf.ro, cu câte 7 menţiuni fiecare, TVR 1 şi Realitatea.net cu câte 6 menţiuni, Jurnalul Naţional, Prima TV şi Wowbiz.ro cu câte 5 menţiuni fiecare.
Evenimentul Zilei conduce în topul celor mai citate publicaţii print, cu 14 menţiuni înregistrate în perioada 1 – 30 aprilie 2014. Locul doi este ocupat de Libertatea cu 8 menţiuni, urmată de Forbes, Ziarul Financiar şi România Liberă, fiecare înregistrând câte 7 menţiuni. Jurnalul Naţional este prezent în top cu 5 menţiuni, urmat de Click cu 4 menţiuni şi Adevărul cu 2 menţiuni.
La categoria cele mai citate posturi de televiziune, Realitatea Tv ocupă primul loc cu 44 de menţiuni. Locul doi este ocupat de Digi 24 cu 41 menţiuni, urmat de Antena 3 cu 40 de menţiuni. România TV este în top cu 38 de menţiuni, iar Pro TV a înregistrat 32 de menţiuni. B1 TV a înregistrat în luna aprilie 2014 19 menţiuni, iar Antena 1, 18 menţiuni. Kanal D este în clasament cu 11 menţiuni, TVR 1 a înregistrat 6 menţiuni, Prima TV are 5 menţiuni, iar TVR 2 a înregistrat 2 menţiuni.
Kiss FM este cel mai citat post de radio cu 7 menţiuni înregistrate în luna aprilie. Locul doi este ocupat de Radio 21 cu 3 menţiuni. Magic FM, Europa FM şi RFI au înregistrat fiecare câte 2 menţiuni.
Hotnews.ro conduce şi în topul celor mai citate publicaţii online cu 47 de menţiuni. Ziare.com ocupă locul doi în top cu 9 menţiuni, urmat de Rtv.net şi Sport .ro, fiecare înregistrând câte 8 menţiuni. Zf.ro este în top cu 7 menţiuni, Realitatea.net are 6 menţiuni, iar Wowbiz.ro a înregistrat 5 menţiuni. Libertatea.ro, Click.ro şi Cancan.ro au înregistrat acelaşi număr de menţiuni, 4. Paginademedia.ro şi Evz.ro au înregistrat câte 3 menţiuni fiecare. Gandul.info, Adevărul.ro, Dailybusiness.ro şi Jurnalul.ro au înregistrat câte 2 menţiuni. Ştirileprotv.ro şi Wallstreet.ro au înregistrat fiecare câte o menţiune.
Forbes, Zf.ro şi Ziarul Financiar sunt cele mai citate publicaţii de business în luna aprilie, fiecare înregistrând câte 7 menţiuni. Dailybusiness.ro este în top cu 2 menţiuni, iar Capital, Business Magazin şi Wall-street.ro au înregistrat câte o menţiune fiecare.
Citările surselor media s-au făcut în materiale care au avut ca principale subiecte: politica interna, mass-media, mondenităţi, sport, economie, transport etc.
Metodologie
Studiul “Cele mai citate produse media din Romania” oferă informaţii cu privire la numărul citărilor unor produse în media (print), fără a include şi agenţiile de presă. Cercetarea a fost realizată în perioada 01 -30 aprilie 2014.
Analiza include toate materialele din presa tipărită care au citat diferite media (publicaţii print, online, radio şi TV). Raportul include publicaţii care fac referire la articole, comentarii și declaraţii ce au apărut în diferite media, cu condiţia ca acestea să nu fie review-uri sau reprintări din alte media. Publicaţiile incluse în raport pot fi recunoscute după următoarele forme:
O declaraţie se află între ghilimele şi sursa este menţionată, în fraze care arată astfel: “Joi, Libertatea a scris că …”/ “jurnaliştii de la Adevarul au notat că …”/ “Radio România Actualităţi informează despre …”/ “în interviul de la Antena 3 X a spus că …”/ “potrivit unui studiu condus de saptămânalul Capital …”
Principalul criteriu conform căruia un anumit material poate fi acceptat, constă în referirea directă asupra unui articol, a unei declaraţii sau a unui comentariu publicat în alt ziar (print sau online) sau la un post de radio/TV.
Suma referirilor la anumite ziare sau posturi radio/TV nu include citările mutuale (ale publicaţiilor care fac parte din acelaşi trust):
Adevarul Holding, Biz Age, Cancan Media, Editura Evenimentul Zilei şi Capital, Media Sud Management, Editura Intact, Ringier Romania, M&C Strategy Development, Media Gamma Publishers, Mediafax Group, Intact Interactive, Intact Media Group, Antena TV Group, Antena 3, Ad Evolution, Hotnews.ro, Q2M, Internet Corp, Europe Development International, Grupul Media Camina, Radio XXI, Societatea Romana de Radiodifuziune, PRO TV, Lagardere, Realitatea Media, SBS Broadcasting Media, RCS&RDS, B1 TV Channel, Dogan Media International, Clas Media, Societatea Română de Televiziune.
Dacă o referire la acelaşi ziar, post radio/TV, portal a apărut de mai multe într-un material, dar în diferite contexte, multiplicitatea citării, nu cea a referirilor la alt mediu, s-a luat în considerare în analiza finală.
Raportul nu include materiale care:
– fac referire la profilul de business al unui mediu particular sau includ informaţii care reprezintă comentarii ale jurnaliştilor, fără ca acestea să fie corelate cu ceea ce este scris în articolele respective;
– se referă la presa străină;
– sunt numite referinţe proprii – un ziar/post face referire la propriile sale informaţii sau articole, sau la cele din publicaţii aparţinând aceluiaşi trust;
– au fost publicate într-un ziar, al cărui conţinut cuprinde materiale republicate în alte ziare;
– citează publicaţii neactualizate (mai vechi de 3 ani), sau care se referă la media care nu mai există;
– se referă la informaţii de pe site-urile unor companii şi organizaţii;
– sunt repetiţii ale aceloraşi programe de la un anumit post TV sau radio;
– fac referire la filme difuzate de posturile de televiziune;
– sunt comentarii despre o fotografie sau o copertă
・ sunt review-uri publicate în presă sau difuzate la TV sau radio.
Studiul nu include informaţii care provin de la agenţiile de presă: Mediafax, NewsIn şi Agerpres.
Cuvintele cheie luate în considerare pentru această analiză sunt: 13 publicaţii tipărite (Adevărul, Biz, Business Magazin, Capital, Click, Curierul Naţional, Evenimentul Zilei, Forbes, Jurnalul Naţional, Libertatea, Money Magazine, România Liberă, Ziarul Financiar), posturi TV (Antena 1, Antena 3, B1 TV, Kanal D, Money TV.ro, N24 Plus, Prima TV, PRO TV, Realitatea TV, TVR 1, TVR 2), radio-uri (Bucureşti FM, Europa FM, Kiss FM, Magic FM, PRO FM, Radio 21, Radio ZU, Realitatea FM, Radio România Actualităţi, RFI) şi site-uri (adevarul.ro, antena1.ro, businessmagazin.ro, cancan.ro, capital.ro, click.ro, curierulnational.ro, dailybusiness.ro, evz.ro, gandul.info, hotnews.ro, jurnalul.ro, libertatea.ro, moneymagazine.ro, paginademedia.ro, realitatea.net, romanialibera.ro, rtv.net, stirileprotv.ro, wall-street.ro, zf.ro, dcnews.ro, ziuanews.ro, ziare.com).
Detalii privind monitorizarea presei scrise sunt disponibile pe www.mediatrust.ro.