Singura strategie de business a hotelierilor romani imi pare a fi aceea de a jupui cat pot turistii romani, urmand ca apoi sa huzureasca linistiti, fara sa isi faca mari problem despre cum acopera costurile pe un sezon sau an intreg. Am dat de aceasta stire in care se explica foarte clar cum ca hotelierii de pe litoral nu isi doresc turisti straini, pentru ca acestia doresc preturi mai mici si servicii de calitate. Evident, situatia nu se limiteaza doar la litoral, sunt sigura ca si la munte unii angajati considera ca sunt prea prost platiti pentru a include un zambet in pachetul de baza.
Mi s-a parut socant sa aud ca daca se ofera preturile cerute de turoperatorii straini, hotelurile ar da faliment. Ar fi o explicatie cu TVA-ul, care e mai mare la noi decat prin alte parti. Ei bine, asta ar justifica un pret cu 15% mai mare decat in alte locuri. Dar bulgarii sunt cu vreo 25% sub noi. Sa nu mai zic ca in plin sezon, se pare ca Spania si Italia costa fix tot atat, doar ca de banii dati, turistii primesc mai mult.
Partea cu adevarat interesanta a stirii este insa alta: cu banii luati de la turistii romani in iulie si august, hotelierii de pe litoral isi acopera cheltuielile pe un intreg sezon. Ei, da! Aici e adevarata problema, hotelierii romani gandesc inca in termeni de tunuri date rapid, si prins apoi ceva rataciti in restul lunilor de sezon. Se rezolva tot cu investitie minima, plus ca mai iese si ceva profit.
Adevarul e ca pentru aceasta situatie sunt vinovati in primul rand consumatorii: turistii romani nu stiu sa zica nu, dar vor afla destul de curand! Criza se inaspreste, nu prea sunt semne de mai bine, iar turistul roman, rispitor, nepretentios si dornic de mare si soare doar pe litoralul patriei va disparea incet.
Ei si aici intervine lipsa de viziune a hotelierilor si logica lor complet ilogica. In primul rand, turistul roman se va prinde pana la urma ca e mai ieftin sa se duca oriunde, cu drum cu tot, decat la noi. Stiti cum m-am lecuit eu de 1 Mai la noi pe plaja? Simplu: in liceu am suferit crunt ca eu nu aveam voie la mare in aceasta zi mirifica. Eram fata, ai mei se temeau, am primit un nu. Mai tarziu nu am avut timp sa plec fix atunci. Iar cand am avut si timp, si chef, si bani, m-am apucat sa caut un hotel. Am gasit, m-am uitat la pret si m-a lovit brusc inspiratia – sa caut si in Atena. Da, dragii mei, doua nopti la hotel, mic dejun, drum pana la Atena, toate astea faceau un pic mai putin decat weekendul lung la mare. Unde mai pui ca ce vezi in Atena nu are nicio legatura cu atractiile turistice din Constanta, pe care oricum le stiam deja pe toate! Cam cati credeti ca au facut ca mine? Si cam cati tineri se vor destepta rapid, optand pentru strainatate? Cei care inca se lasa jupuiti vor imbatrani, se vor plictisi, vor avea mai putini bani pentru concediu. Or se duc la rude, ori pleaca in strainatate, ori renunta de tot. Pe scurt – marea de turisti care sustin hotelurile romanesti va scadea brusc.
In al doilea rand, alte zone turistice nu stau sa se uite pe pereti: isi fac reclama puternic, vezi Turcia sau Grecia, pe unde pot – televiziuni, Internet, statii de autobuz. Cand vezi poze absolut fantastice dintr-un colt mai mult sau mai putin indepartat al lumii, parca iti vine sa te tot duci. Si cand te prinzi ca trei saptamani in Turcia te costa cat 10 zile la Mamaia in plin sezon, dar te mai dai si cu parapanta de la 1800 de metri si aterizezi pe plaja, parca nu stii cum sa iti faci bagajele mai repede.
In al treilea rand, agentiile de turism isi doresc clienti fericiti si multumiti, care sa tot cumpre, nu doar tunuri rapide. Drept urmare, vor promova si ele cat pot pachete convenabile in strainatate. Va invit sa priviti vitrina oricarei agentii, ia sa imi spuneti, cate oferte sunt de la noi, cate din afara si care va atrage mai mult?
Publicul se educa usor, usor. Afla unde poate merge, cum sa obtina cele mai mici preturi si sa prinda cele mai bune oferte. Invata ca e din ce in ce mai usor si mai ieftin sa calatoresti in afara tarii si se satura sa se tot lase pacalit de hotelieri care, in loc sa munceasca din plin tot sezonul, prefera doua luni mai aglomerate si in rest huzur, traind pe banii pacalitilor.
Si atunci, dragi hotelieri, ce o sa faceti? E greu sa ai bani sa investesti in a atrage noi clienti, mai ales straini, cand deja ai probleme in a-ti acoperi cheltuielile. Daca vrei promovare la costuri reduse, trebuie timp pentru a simti efectele. Strategia tunurilor nu o sa mearga la nesfarsit. Nu mai bine o inlocuiti din timp cu o strategie eficienta, una care sa fidelizeze turistii, nu sa ii scarbeasca? Sau peste 5 sau 10 ani nu mai aveti nevoie nici de hotel, nici de venituri, nici de turisti? E mai plauzibil sa fi strans suficienti bani pentru tot restul vietii si sa stingeti brusc lumina si sa inchideti sandramaua cand nu se mai gasesc fraieri de pacalit?
Alina Popescu este Lead PR Strategist si fondatoarea agentiei de marketing si relatii publice Mirror Communications. Cu o experienta de peste 8 ani, Alina s-a specializat cu precadere in domeniile IT, turism si servicii online, combinand cu succes metodele traditionale ale PR-ului cu noile canale si tehnologii sociale. Este de asemenea una dintre autoarele blogului PRwave, scriind si pe blogul personal de PR si Marketing, Words of a Broken Mirror, pe Everything PR si fiind autor invitat si pe alte bloguri si site-uri de marketing, PR si afaceri. Alaturi de Violeta-Loredana Pascal si Alina Fekete, a fondat revista online pentru femei Cenusa de trandafir.