· Teatrul Naţional de Televiziune a împlinit anul acesta 60 de ani. Casa de Producţie TVR vă prezintă montările începuturilor. Ne aflăm în perioada anilor 1978 – 1998
· Spunem: “La mulţi ani, Horaţiu Mălăele!” şi vă invităm să urmăriţi spectacolul „Scapino” de Molière, în regia lui Alexandru Dabija, realizat în anul 1992, cu Horaţiu Mălăele în rolul principal
SCAPINO, de Molière
Adaptare: Alexandru Dabija
Regia TV: Domniţa Munteanu
Scenografia: Sică Rusescu
Regia: Alexandru Dabija
În distribuție: Horaţiu Mălăele, Mircea Constantinescu, Valentin Teodosiu,George Alexandru, Valeriu Preda, Mircea Jida, Victoria Cociaş, Anca Băjenaru, Camelia Zorlescu.
Alexandru Dabija, autorul spectacolului, foloseşte comedia lui Moliere ca pe un pretext pentru întoarcearea la matca originară a personajului principal, Scapino: commedia dell’arte.
Horațiu Mălăele este unul dintre cei mai îndrăgiţi actori, regizori, caricaturişti și scriitori, români. A absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” în 1975, la clasa lui Octavian Cotescu.
A creat peste 50 de roluri în teatru şi în film, a jucat şi a regizat teatru TV(“Astă seară se joacă fără piesă” de Luigi Pirandello, regia Eugen Todoran, 1987, “La prima vedere” de Ion Băieșu, regia Horațiu Mălăele, 1994, “Poveste studențească” de Mihail Șorbu, regia Cornel Todea, 1985,“O noapte furtunoasă” de I.L Caragiale, regia Sorana Coroamă Stanca, 1983)
A creat personaje memorabile precum “Unchiul Vanea” la Bulandra, “Sinucigaşul” şi “Poche-Chandebise” la Nottara, “Profesorul” şi “Lelio” la Odeon şi multe, multe altele.
Horaţiu Mălăele se descrie în cartea sa “Horaţiu despre Mălăele” (2008) ca “un om obişnuit care încearcă să comunice cu lumea.” Şi ne face cunoscut “Decalogul”:
„1. Nu îţi crea o imagine falsă. Este incomodă, greu de întreţinut şi uşor de depistat.
2. Fii prietenul duşmanilor tăi. Un proverb islamic spune că “numai iubindu-i poţi să-i distrugi”.
3. Rămâi modest. Dar fă în aşa fel ca lucrul ăsta să se ştie. Trebuie să ai orgoliul modestiei tale.
4. Dacă pierzi teren lasă impresia că ai făcut-o intenţionat. Impune un principiu: am dat doi paşi înapoi, ca să-mi pot lua avânt.
5. Nu fura pe nimeni. Dacă o faci totuşi, schimbă obiectul într-o altă podoabă.
6. Nu refuza ajutorul imbecililor. Pentru a rămâne sus îţi trebuie unanimitate.
7. Nu-ţi explica greşelile. Învăluie-le în mister şi abstracţiune. Nu schimbă mare lucru, dar derutează.
8. Nu te întinde prea tare. Rişti să-ţi pierzi controlul graniţelor.
9. Nu lupta împotriva cabalelor întemeiate pe ambiţie şi frustrare. Îţi pierzi vremea, iar lor le creezi scop.
10. Dacă nu reuşeşti, modelează-ţi existenţa după principiul: “Nu se întâmplă decât ceea ce trebuie să se întâmple.” Este o dură, dar relaxantă fatalitate.”
Horaţiu Mălăele
Program de difuzare Scapino:
TVR 2: Luni, 28 august, ora 21:00
TVR Moldova: Sâmbătă, 2 septembrie, ora 16:00
TVR Internaţional: Vineri, 1 septembrie, ora 23:00/ Sâmbătă, 2 septembrie, ora 18:00
TVR 3: Duminică, 3 septembrie, ora 20:00
Teatrul Național de Televiziune este un proiect Casa de Producție TVR, difuzat pe canalele TVR și online pe www.tvrplus.ro.
Producător coordonator: DEMETER András István
· Vă anunțăm că deja sunt disponibile bilete pentru cele patru reprezentații „Piatra din casă” din luna septembrie. Spectacolul este cea mai recentă producție proprie Casa de producție TVR și se joacă în cadrul programului Teatru în TVR.
Biletele pentru 9, 10, 15 și 16 septembrie sunt disponibile aici: https://www.mystage.ro/spectacole/piatra-din-casa-605.
Iată și câteva extrase din presă:
Mircea Morariu
„Piatra din casă, în regia lui Constantin Dicu şi scenografia Ralucăi Chelaru, s-a difuzat live, ca şi producţia de început, din august 1956. Un act „nebunesc“, „sinucigaş“ s-ar putea spune dată fiind componenţa distribuţiei. Nu s-a recurs, din motive ce mie îmi sunt necunoscute (pot bănui iar lipsa cronică de bani, dar şi de viziune a marilor manageri, în fapt slugi politice trecătoare prin sus-menţionatul „Carrefour“), la actori din Teatrele bucureştene, ci la angajaţi, oameni de bonne volonté, ai Televiziunii Române. Unii dintre ei, e drept, absolvenţi de Actorie. Ţin să îi menţionez pe Corina Dănilă, foarte buna interpreta Marghioliţei, care a dus „greul pământului“, cum se spune – proză, dansuri, cântece (muzica lui Flechtenmacher) -, pe Carmen Movileanu (căreia îi reamintesc că a mai jucat un rol mic, prin anii 90, în Astă-seară se improvizează), pe extem de degajatul Mihai Melinescu (sigur, Mhai e ceva mai familiarizat cu scena, dar şi cu cântatul), pe Tudor Furdui, pe Cătălin Mireuţă (cel de la Divertis), pe Mihai Răzuş, pe Sever Andrei Bârzan. Şi, desigur, pe Demeter András, remarcabil în Doctorul Franţ.” https://m.adevarul.ro/cultura/teatru/60-ani-teatru-televiziune-1_5993d00d5ab6550cb8087a05/index.html
Candid Stoica
”Deși uneori ies la iveală cusăturile acțiunii, nedumerind de multe ori publicul, până la urmă scenariul propus de regizor e amuzant, completând acțiunea și reușind să dea celor două piesuțe o nouă viață. Decorul propus de Rodica Chelaru este foarte util, dând posibilitatea actorilor să intre și să iasă din scenă lejer, cu scop sau fără scop, și să nu se lovească involuntar de mobilă. Până la urmă, acțiunea Casei de producție TVR de a organiza și o producție proprie și de a o oferi publicului în lunile călduroase ale verii s-a dovedit utilă, pentru care redacția respectivă merită toate felicitările.” https://www.viata-medicala.ro/*articleID_13559-dArt.html
Adrienne Darvay Nagy
„Sixty years ago the first tv-theatrical premiere was transmitted live. In 2017, Teatrul National de Televiziune broadcasted its newest production in direct again. But not only on channels TVR2 and TVR plus. Due to the 21st century, it was able to follow live through social media (Facebook, YouTube) as well. Spectators are mostly satisfied, even grateful. Except for a few “serious critics” having become shocked. So it is a real success. You can see some performances in September on the stage at ’Teatru In TVR’, or you have always possibility to enjoy PIATRA DIN CASA on internet. It’s worth checking out. If you want to laugh. If not, I recommend you to read nervous critics…” https://www.linkedin.com/pulse/andras-demeter-decided-hamlet-let-ham-adrienne-darvay-nagy