Început de an promiţător pentru Henkel
· Creştere organică semnificativă a vânzărilor cu 3,3 %
· Profitul operaţional (EBIT), minus pierderile de schimb valutar, a crescut cu 2,5 %
· Creşterea pe acţiune preferenţială (EPS): 6,3 %
· Regiunile de creştere: 16,2 % de creştere organică a vânzarilor
“Am avut un început bun în acest an fiscal, pe o piaţa intens concurenţială. Creşterea semnificativă a vânzărillor noastre organice, în ciuda unei pieţe mai lente în SUA şi a unui trimestru anterior foarte bun, este încurajatoare. Iar la aceasta au contribuit toate diviziile noastre de producţie”, a declarat Kasper Rorsted, Preşedintele grupului Henkel. “Tot dinamică a fost şi creşterea noastră pe regiuni. Am convingerea că ne vom atinge obiectivele pe care ni le-am stabilit pe anul fiscal 2008. Pentru a da o curba continuu ascendentă activităţii noatre, aşteptăm acum să aibă loc achiziţionarea şi integrarea diviziilor National Starch. La aceasta se adaugă şi bunul mers al programului nostru de îmbunătăţire a eficienţei, cunoscut sub denumirea de ‘Global Excellence’ ”. În primul trimestru al anului 2008, Henkel şi-a sporit vînzările nete cu 1,7%. Vânzările organice, respectiv ajustate cu pierderea de schimb valutar, ca şi achiziţiile şi cesiunile de active au crescut cu 3,3%, plasându-se in marja de 3 – 4% trasată la începutul anului de conducerea superioară a fimei Henkel. Toate diviziile au contribuit la această realizare. Per total, vânzările au scăzut uşor la 3.162 milioane Euro în primul trimestru al anului 2008, în special din cauza efectelor nefavorabile ale diferenţelor de curs valutar.
Profitul operaţional (EBIT) de 320 milioane Euro s-a menţinut, în linii mari, la nivelul ridicat al anului anterior (-0,9 %). După ajustarea de curs valutar, creşterea EBIT s-a situat la 2,5 %. O influenţă negativă a avut-o în special creşterea deloc neglijabilă a preţurilor la materiile prime, pe care Henkel nu a putut-o compensa în întregime.
Profitul din vânzări (EBIT) s-a situat la 10,1%, cu 0,1% deasupra nivelului atins în trimestrul anului anterior. Venitul din participaţii a rămas constant la 19 milioane Euro. Rezultatele privind dobânda netă au fost superioare cu 11 milioane Euro, de la – 49 milioane Euro la –38 milioane Euro, datorită unei datorii nete mai mici. Rezultatele financiare totale au sporit, prin urmare, cu 11 milioane Euro, la –19 milioane Euro. Iar procentul de impozitare a scăzut de la 28,3% la 25,9%.
Datorită rezultatelor financiare superioare şi impozitelor mai mici, veniturile nete pe trimestrul întâi au crescut cu 6,2 %, respectiv la 223 milioane Euro. Cu participaţiuni minoritare de 4 milioane Euro, veniturile nete al trimestrului au fost de 219 milioane Euro (+6,8 %). Rezultatul pe acţiune preferenţială a crescut cu 6,3 %, la 0,51 Euro.
Performanţa diviziilor
Divizia Detergenţi şi produse pentru îngrijirea locuinţei a realizat o creştere organică de 2,8%, în ciuda creşterii cu totul excepţionale de 11,9% din trimestrul anului anterior, datorită centenarului mărcii Persil. La 1.031 milioane Euro, vânzările totale au fost cu 3,5% sub cifra realizată în anul anterior, ca urmare a impactului negativ pe care l-au avut cei 6,3% din diferenţele de curs valutar si din vânzările de active. Profitul operaţional a scăzut de la 117 milioane Euro la 104 milioane Euro. Aceasta s-a datorat în special majorării considerabile a preţurilor materiilor prime, creştere pe care nici măcar măsurile de contracarare luate nu au reuşit să o ţină total în frâu. Segmentul « Detergenţi » a înregistrat o creştere şi mai spectaculoasă, în ciuda rezultatelor extrem de bune ale anului anterior. Aceasta s-a datorat mai ales creşterii vânzărilor de balsam de rufe ca urmare a lansării unei noi game de produse cu parfumuri noi. Detergenţii universali au continuat să se vândă bine în Europa de Est. Segmentul « Produse pentru îngrijirea locuinţei » a cunoscut o creştere importantă datorită popularităţii în creştere de care se bucură detergenţii de vase în Europa. Odorizantele de cameră au fost, la rândul lor, în plutonul fruntaş în America de Nord, vânzările de acolo beneficiind de interesul pe care l-au stârnit, prin idea inovatoare pe care o aduc, odorizantele cu schimbare automată de aromă.
Divizia de produse cosmetice şi de toaletă şi-a continuat rezultatele deosebit de bune cu vânzări organice de 6,1%, impunându-se încă o dată pe pieţele relevante. Comparând cu trimestrul imediat anterior, vânzările nominale au crecut cu 0,6 %, la 708 milioane Euro, şi cu 4,4% dacă scădem pierderile de curs valutar. La trendul ascendent înregistrat in Europa de Est s-au adăugat şi ritmurile înalte de creştere din America Latină şi din Asia-Pacific, dar şi cel al pieţelor mari, cum sunt Europa de Vest şi SUA. După scăderea pierderilor de curs valutar, profitul operaţional a crescut spectaculos, de fapt, cu 13,4%, respectiv, în termen nominali, s-a îmbunătăţit cu 8,0%, la 89 milioane Euro. Drept rezultat, marja EBIT a crescut de asemena puternic cu 0,8%, la 12.5%. Segmentul « Produse pentru îngrijirea părului» a realizat, la rândul său o creştere semnificativă. Relansarea în forţă a mărcii Schauma şi premiera liniei de produse Taft Power a contribuit substanţial la aceste realizări. Poziţiile ocupate pe piaţă la toate cele trei categorii – coloranţi, îngrijire, şi styling – s-au extins şi ele considerabil. Segmentul « Produse pentru îngrijirea corpului » a mers bine, de asemenea, cu sprijinul celor două mărci de rezistenţă, Fa şi Dial. Segmentul produselor de îngrijire a pielii s-a dezvoltat foarte bine, susţinut de marca Diadermine, cu noile sale linii de produse. Segmentul « Produse de igienă orală » a mers în continuare în creştere, în special ca urmare a lansării produsului Theramed Titan Fresh. Segmentul « Produse profesionale» a înregistrat, la rândul lui, ritmuri de creştere bune în toate regiunile.
Vânzarile organice ale Diviziei Tehnologii Adezivi au crescut cu 2,4%. Ritmul de referinţă al anului anterior fusese extrem de bun, 9,1 procente. El s-a datorat creşterii rapide a sectorului construcţiilor, ceea ce a fost posibil şi datorită timpului deosebit de favorabil din perioada respectivă. Efectele negative ale fluctuaţiilor valutare şi renunţarea la sectorul de produse pentru tratarea apei a facut ca vânzările să scadă cu 1.364 milioane Euro, 3,0% sub cifra-reper a anului anterior. În ciuda creşterii deosebite a preţurilor la materiile prime, profitul operaţional a crescut cu 2,3%, la 153 milioane Euro. Deducând pierderile de curs valutar, cresterea a fost de 6,4%. Aceasta evoluţie ascendentă a fost posibilă in primul rând datorită luării măsurilor de contracarare, dar şi accentului pus pe rentabilizarea activităţii economice. În segmentul « Adezivi Comerciali şi Profesionali », vânzările din Europa de Vest si din America de Nord s-au situat sub nivelul anului anterior, din cauza declinului acestor pieţe. Creşterea cea mai puternică a fost realizată de categoria « Adezivi pentru construcţii », care au mers deosebit de bine mai ales in Europa de Est şi in Orientul Mijlociu/Africa de Nord. În aceste regiuni, Henkel continuă să-şi extindă capacităţile de producţie pentru a putea face faţă cererii mereu în creştere din aceste zone. Segmentul «Adezivi industriali » s-a dezvoltat bine, per total. Singura excepţie a fost în America de Nord, din cauza condiţiilor de piaţă nefavorabile din acea zonă. Rezultate deosebit de bune s-au înregistrat în segmentul întreţineri, reparaţii şi revizii industriale prin marca Loctite. Segmentul adezivilor pentru ambalaje a dfost impulsionat gratie ingeniosilor adezivi termosensibili Technomelt Supra.
Performanţe regiuni
Vânzările organice din zona Europa/Africa/Orientul Mijlociu au crescut cu 4,2%, graţie contribuţiei tuturor diviziilor. Diferenţele de curs valutar şi cesiunile de active au avut un efect negativ de 4,1%. Per total, vânzările au rămas, în linii mari, la nivelul anului precedent, cu un total de 2.119 milioane Euro. În Europa de Est, vânzările au inregistrat din nou o crestere procentuală exprimată prin două cifre, dar Europa de Vest, inclusiv Germania, nu a reuşit să menţină ritmul bun pe care îl înregistrase în trimestrul imediat anterior. În total, regiunea a înregistrat o pondere de 67% din totalul vânzărilor. Vânzările din zona Americii de Nord au scăzut cu 3,1% în termeni organici. Din cauza condiţiilor de piaţă, divizia Tehnologii Adezivi, ca şi Divizia Detergenti si produse de ingrijire a locuintei au înregistrat ritmuri lente de creştere. Slăbiciunea dolarului SUA a condus la pierderi din diferenţele de curs valutar de 11,1%. Cu vânzări în valoare de 559 milioane Euro, această regiune a reprezentat o pondere de 18% din totalul vânzărilor. Regiunea Americii Latine a cunoscut o creştere a vânzărilor de 3,1%, la 169 milioane Euro, creşterea reală, după deducerea pierderilor valutare, fiind de 8,8%. Vânzările organice au crescut cu 8,9%, datorită contribuţiei tuturor diviziilor. Regiunea şi-a menţinut cota de 5% din totalul vânzărilor. Şi în regiunea Asia-Pacific activitatea a înregistrat creşteri. Vânzările au urcat cu 3,8%, la 256 milioane Euro, iar creşterea organică, din nou susţinută de toate diviziile, s-a situat la 9,4%. Contribuţia acestei regiuni la volumul total al vânzărilor a fost de 8%.
În regiunile în care activitatea a prosperat, din Europa de Est, Africa, Orientul Mijlociu, America Latină si Asia (cu exceptia Japoniei), vânzările au crescut cu 10,0% la 1.101 milioane Euro. Aceasta corespunde unei cote de 35% din vânzările totale. Scăzând pierderile din diferenţele de curs valutar, înseamnă că vanzările au crescut cu 14,6%. Creşterea organică s-a situat la 16,2%, toate divizille contribuind la aceasta.
Participaţii majoritare
Ecolab Inc., St. Paul, Minnesota, USA, în care Henkel deţine o cotă de participare de 29,4, a raportat vânzări de 1.458 milioane dolari SUA în primul trimesrtru 2008, o creştere de 16,2 % faţă de anul anterior. Veniturile nete ale trimestrului s-au ridicat cu 15,0 %, la 102,9 milioane dolari SUA. Valoarea de piaţă a acestor participaţiuni la 31 martie 2008 se cifra la circa 2,0 miliarde Euro.
Prognoza actualizată a vânzărilor şi profitului pe 2008
Compania Henkel este convinsă că va reuşi să atingă nivelul de vânzări şi de profituri anunţate anterior, fără a lua în calcul diviziile National Starch.
Luând în calcul şi diviziile National Starch, achiziţionate la data de 3 aprilie 2008, vânzările şi profitul prognozat al firmei Henkel se prezintă astfel:
Henkel preconizează o creştere a vânzărilor organice (dupa deducerea pierderilor din diferenţele de curs valutar, ca şi a costurilor de achiziţie şi cesionare de active) cu 3 – 4%.
Henkel preconizează majorarea profitului operaţional ajustat cu cheltuielile de restructurare, ca şi cu intrările şi ieşirile unice (“EBIT ajustat”) în jurul cifrei de 15% (baza anului 2007 fiind de 1.370 milioane Euro).
Henkel preconizează că rezultatele pe acţiune preferenţială, minus cheltuielile de restructurare şi intrările şi ieşirile unice (“EPS ajustat”), vor creşte cu circa 5% (baza anului 2007 fiind de 2,19 Euro).
În aceste previziuni sunt incluse şi economiile realizate prin programul “Global Excellence”, de creştere a eficienţei şi de integrare a întreprinderilor National Starch.
{mosloadposition user10}