Pilotul de succes şi al său BMW R 90 S s-au reîntâlnit la ediţia 2016 a Classic TT – BMW Group Classic a rememorat triumful din 1976 şi a prezentat modele legendare de curse, precum şi actualele modele noi
Bucureşti/München. După cursele Tourist Trophy (TT) din iunie, Insula Man din Marea Irlandei a fost din nou în centrul atenţiei fanilor motociclismului de pretutindeni. Classic TT sărbătoreşte nu doar victoriile recente, dar şi cele mai spectaculoase realizări din trecut. La ediţia din acest an a legendelor pe două roţi, BMW Group Classic a rememorat în special anul 1976. A fost anul în care Helmut Dähne şi Hans Otto Butenuth au câştigat clasa motoarelor de 1.000 centimetri cubi a categoriei Production TT pe un model BMW R 90 S. De atunci, Dähne şi coechipierul său Butenuth – care a decedat în 1997 – au făcut parte din grupul exclusivist al piloţilor capabili să-şi treacă numele pe lista învingătorilor celei mai vechi, mai dificile şi mai periculoase curse de motociclism pe şosea din lume. Acum în vârstă de 71 de ani, Dähne a revenit pe scena marelui succes cu ocazia ediţiei 2016 a Classic TT. La 40 de ani de victoria sa, el a pilotat din nou modelul BMW original pe circuitul din Insula Man – de data aceasta cu ocazia unui tur de onoare, nu la fel de rapid ca în 1976, dar în aplauzele spectatorilor încântaţi şi de această dată.
Evoluţia aniversară a lui Dähne a avut loc luni, 29 august şi a fost punctul culminant al prezenţei BMW Group Classic în paddockul Tourist Trophy de lângă tribuna principală din capitala insulei, Douglas, şi la festivalul de pe aerodromul din Jurby. Într-un spaţiu expoziţional generos, pasionaţii de competiţii moto au putut vedea nu doar motocicleta boxer învingătoare în 1976, ci şi numeroase alte motociclete BMW de curse cu istorie în cadrul TT. Selecţia a cuprins de la BMW R 5 SS din 1937 şi BMW R 51 din 1939 la BMW RS 54, special conceput ca model de curse în 1954 şi atingea viteze maxime de peste 200 km/h. Actualul portofoliu de modele a fost reprezentat de cei mai noi doi membri, BMW R nineT Scrambler şi BMW G 310 R.
Helmut Dähne – pilot de motociclete, specialist în pneuri, deţinător de recorduri
În cadrul unei expoziţii în onoarea lui Helmut Dähne au fost expuse numeroase trofee, fotografii de arhivă şi alte suveniruri din impresionanta sa carieră competiţională. Născut în Bavaria, Dähne a fost activ în motorsport timp de mai bine de 40 de ani. La vârsta de 17 ani, el a luat parte la prima sa cursă de slalom şi curând după aceea a intrat în competiţiile de motocros. În 1968, Dähne a obţinut primul său succes într-o cursă pe şosea. După aceea, el a câştigat 15 titluri de campion al Germaniei în competiţii pentru motociclete de serie. Per total, Helmut Dähne a participat la 383 de curse, dintre care a câştigat 131, înainte de a-şi încheia cariera în 2006. O realizare specială, care i-a asigurat lui Dähne un loc în istoria curselor de motociclete, a fost recordul stabilit pe bucla Nordschleife de la Nürburgring. În 1993, el a parcurs turul de circuit în 7:49,71: acest timp remarcabil nu mai poate fi îmbunătăţit pentru că pista a fost modernizată de atunci, aşa că recordul pe tur stabilit de Dähne este “veşnic”.
Helmut Dähne şi-a început cariera pregătindu-se ca mecanic de motoare la BMW. În departamentul de competiţii moto al companiei, el a fost implicat în întreţinerea şi repararea legendarelor motoare cu arbore vertical pentru curse de client. În plus, el s-a specializat în testarea fiabilităţii şi, la începutul anilor ’70, a dezvoltat motociclete de curse bazate pe BMW R75/5. În 1972, Dähne a concurat cu acest tip de motocicletă în cursa de 200 de mile de la Imola (Italia). Talentatul mecanic a strunit şi BMW R 90 S, model lansat în 1973 – primul superbike al mărcii. Cu echipare completă, ghidon scurt, sprijin revers pentru picioare, şa scurtă şi motor boxer cu puterea mărită cu 9 CP – la 76 CP, această motocicletă atingea viteze care depăşeau lejer 200 km/h. După aceea, Dähne a atras atenţia în numeroase curse prin stilul său elegant de pilotaj şi prin timpii rapizi pe tur – costumul său din piele de culoare roşie, cu dungi albe, a devenit şi el emblematic.
Dähne a rămas fidel puterii motocicletelor BMW boxer când s-a mutat la producătorul de anvelope Metzeler în 1974 pentru a lucra în competiţii. Aici, el a accelerat dezvoltarea pneurilor pentru motocicletele de viteză şi competiţiile pentru modele de serie. Dähne a fost atât pilot de teste, cât şi competitor, iar aceasta a fost modalitatea în care s-a implicat în Tourist Trophy, la care a participat în premieră în 1972. Până în 1994, Helmut Dähne a luat startul la 26 de curse Tourist Trophy, în unele cazuri chiar şi la mai multe în acelaşi an. El a devenit o legendă TT după victoria obţinută în 1976, fiind la un pas să repete succesul în 1984 şi 1986, când a încheiat al doilea.
Tourist Trophy – cea mai mare provocare în cursele auto pe şosea din 1907
“Tourist Trophy nu se compară în nici un fel cu o cursă convenţională pe un circuit permanent”, spune Helmut Dähne. Traseul Snaefell Mountain, cu o lungime de 60,725 kilometri, constă din drumuri naţionale nemărginite – cu grădini în loc de bancuri de nisip şi borduri în loc de garduri de protecţie. Motocicliştii gonesc cu viteză prin orăşele şi sate, traversează câmpii şi pajişti şi pilotează în sus şi în jos prin păduri şi peisajele de coastă.
Prima cursă de motociclete a avut loc pe Insula Man în 1907: traseul original avea o lungime de doar 25 de kilometri şi era parcurs de 10 ori. Traseul Snaefell Mountain este utilizat de sportivii motociclişti din 1911 şi a rămas acelaşi până în prezent. În timp ce traseul a rămas acelaşi, regulile şi categoriile s-au schimbat de-a lungul deceniilor. De exemplu, categoria Production TT, cu diferitele clase de capacitate cilindrică, nu mai există acum în program. Pe lângă concursurile de motociclete cu ataş, punctele de atracţie ale evenimentului sunt, în prezent, cursele solo Superbike TT, Superstock TT şi Senior TT.
Formula succesului în 1976: furios şi iute cu scurte opriri pentru realimentare
Cu experienţa acumulată la Nürburgring şi cunoştinţele dobândite în primele cinci participări în curse TT, Helmut Dähne avea deja o experienţă bogată a curselor pe distanţe lungi atunci când s-a aliniat din nou la startul întrecerii din Insula Man la finalul lunii mai 1976. Modelul său, BMW R 90 S în culoarea standard Daytona Orange, era foarte bine pregătită – mai uşoară cu aproape 30 de kilograme faţă de versiunea de şosea, echipată cu arcuri mai moi şi dispunând de numeroase modificări la motor. El a fost susţinut şi de o echipă foarte puternică formată din mecanicul Helmut Bucher şi al doilea pilot Hans Otto Butenuth. Cel din urmă era din Dortmund şi avea şi el o experienţă bogată în motociclismul viteză. Faptul că era familiar şi cu BMW şi cu traseul din insulă a fost un alt motiv care l-a calificat pentru rolul de copilot. “Ştiam că Hans Otto era omul potrivit pentru acel rol”, spune Dähne.
Imediat, Butenuth a reuşit un tur de antrenament impecabil cu BMW R 90 S. Totodată, Dähne s-a confruntat cu dificultăţi de ordin tehnic. Galeria de admisie prinsă de cilindrul din dreapta s-a desprins. Această problemă a fost rezolvată cu un adeziv cu două componente. Nu la mult timp a fost necesară o revizie generală a motorului: Atunci, cei trei şi-au unit forţele pentru a trece peste acest impediment prin montarea unui propulsor de rezervă pe care îl aduseseră cu ei. Încă o dată, galeria de admisie s-a dovedit a fi instabilă, aşa că munca suplimentară a fost necesară pentru eliminarea definitivă a problemei printr-un suport flexibil de carburator: de această dată, echipa a crezut că a depăşit definitiv toate obstacolele. “Am fost cei mai rapizi în antrenamente”, a spus Dähne, “aşa că am crezut că am o şansă bună de a câştiga cursa”. Apoi a început să plouă. Startul a fost amânat de mai multe ori, ceea ce a fost bine pentru echipa BMW, pentru că noul angajator al lui Dähne nu avea anvelope de ploaie în programul său la acel moment.
Când a început cursa în cele din urmă, condiţiile meteorologice au fost ideale. Piloţii aveau de parcurs 10 tururi, pentru o distanţă totală de peste 600 de kilometri, pe traseul Snaefell Mountain. Dähne a preluat conducerea imediat. Modelul său BMW R 90 S a fost rapid precum era de aşteptat, depăşind categoric adversarii în special pe porţiunea virajată de pe insulă. După trei tururi, era momentul primei alimentări cu combustibil şi schimbarea pilotului. A fost momentul în care echipa BMW a putut juca un alt joker. Cei trei au dezvoltat propriul sistem de alimentare rapidă, care accelera semnificativ procesul de realimentare. Dähne a sosit la standuri cu o întârziere de 30 de secunde, Butenuth a revenit în cursă cu un avans de 10 secunde. Şi următoarele două opriri au decurs foarte bine, aşa că cei doi piloţi au fost de neoprit. Ei au câştigat cursa Production TT a clasei 1.000 cmc şi au ocupat locul al cincilea în clasamentul general. “Faptul că, la TT 1976, Rolf Steinhausen şi Josef Huber au câştigat cursa motocicletelor cu ataş de la clasa 500 cmc a fost completarea perfectă a succesului căutat de BMW”, spune, în prezent, Helmut Dähne.
BMW şi Tourist Trophy: povestea de succes a început cu “Schorsch” Meier
Prin câştigarea cursei Production TT din 1976, Dähne şi Butenuth au fost primii piloţi BMW care au urmat traseul deschis Georg Meier. În 1939, Meier a fost primul pilot non-britanic care a câştigat titlul la Tourist Trophy. “Schorsch” a câştigat cursa Senior TT de pe Insula Man, pilotând un model BMW cu motor boxer de 500 centimetri cubi, arbore vertical şi supraalimentare cu compresor; motocicleta oferea o putere de 60 CP şi atingea o viteză maximă de peste 220 km/h. pilotul britanic Jock West a terminat al doilea, asigurând o victorie perfectă pentru BMW.
După aceasta performanţă, BMW a avut succes în special în cursele de motociclete cu ataş, de asemenea în competiţia Tourist Trophy. Între 1955 şi 1976, 28 de victorii au fost adjudecate de modele echipate cu motoare BMW. Dar aveau să treacă alţi 37 de ani înainte ca echipa BMW să obţină următoarea sa victorie cu Helmut Dähne. Şi aveau să treacă alte două decenii înainte ca BMW să guste din nou din şampania victoriei în Insula Man. În 1997, 1998 şi 1999, pilotul britanic Dave Morris a câştigat de trei ori consecutiv în Singles TT, la comenzile unei motociclete dezvoltată de Chrysalis Racing Team şi propulsată de motorul cu un singur cilindru al BMW F 650.
După alţi 15 ani, nord-irlandezul Michael Dunlop şi-a început seria de victorii în cea mai faimoasă cursă de motociclete cu BMW S 1000 RR. În iunie 2014, exact la 75 de ani de la legendara victorie a lui Georg Meier, Dunlop a încununat o performanţă superbă a modelului superbike BMW, cu motor cu patru cilindri, reuşind o triplă Tourist Trophy. El a fost primul în cursele Superstock TT, Superbike TT şi Senior TT. Iar BMW S 1000 RR a dominat clasa motoarelor de 1.000 centimetri cubi şi în cea mai recentă ediţie Tourist Trophy. Michael Dunlop s-a impus la Superbike TT, în timp ce britanicul Ian Hutchinson a asigurat primul loc în cursa Superstock TT. Mai mult, cei doi piloţi BMW au reuşit dubla în cursa Senior TT: Dunlop a ocupat locul întâi, iar Hutchinson a fost al doilea. Cu această ocazie, Dunlop a parcurs şi cel mai rapid tur din istorie pe traseul Snaefell Mountain, cu o viteză medie de 215,6 km/h.
Muzeul BMW – istoria la îndemână
Vizitatorii de toate vârstele pot explora trecutul, prezentul şi viitorul mărcii BMW în cadrul BMW Welt, a Muzeului BMW şi a uzinei BMW. Muzeul BMW joacă un rol important în această poveste. De la redeschiderea din 2008, edificiul a prezentat cu succes istoria BMW şi a oferit o introspecţie în viitor. De asemenea, muzeul explorează tema mobilităţii în beneficiul tinerilor vizitatori. Muzeul Junior organizează un program special pentru copii şi tineri, bazându-şi conceptul educaţional pe învăţare prin joacă. Muzeul are şi propria istorie: este unul dintre cele mai vechi muzee auto din Germania, a fost construit în 1973 şi a fost declarat monument istoric în 1999.