„În prezent, România este clinic nebună”, a declarat astăzi Simon Anholt, specialistul mondial numărul 1 în branduri de ţară, în cadrul Conferinţei Internaţionale de Branding organizată de săptămânalul Banii Noştri şi revista EUROLIDER, referindu-se la butada potrivit căreia nebunia este repetarea aceloraşi acţiuni în speranţa unor rezultate diferite.
Anholt a vorbit celor peste 250 de participanţi despre brandul de ţară şi despre felul în care România poate să-şi asume gestionarea proprie sale reputaţii şi să schimbe imaginea negativă pe care o are în prezent. „Dacă vă doriţi rezultate diferite în privinţa imaginii, nu trebuie să repetaţi aceleaşi acţiuni. Ceea ce vă este necesar este un fluviu continuu de lucruri noi care să fie dovezi ale mesajului pe care această ţară îl transmite despre cine este ea cu adevărat,” a declarat Anholt.
Potrivit lui, principala greşeală pe care o fac guvernele atunci când încearcă să promoveze imaginea propriei ţări este să recurgă la reclamă sau relaţii publice. „Guvernele îşi spun „Hai să facem o campanie ca să reparăm imaginea ţării” . Însă nu poţi repara o proastă reputaţie de ţară prin comunicare, deoarece lumea o percepe ca fiind propagandă şi refuză să o asculte sau să îi dea crezare,” a spus Anholt, explicând că reclama funcţioneazăî doar atunci când te îndeamnă să cumperi un produs, nu şi când îţi propune să-ţi schimbi îmaginea înrădăcinată despre o ţară. „Implementarea unei strategii naţionale de brand n-are nimic de-a face cu vorbele, şi totul cu faptele,” a precizat expertul britanic. Cheia este realizarea unor acţiuni şi programe concrete care să transmită şi să dovedească mesajul despre sine pe care şi-l asumă o naţiune.
„Nu există, n-a existat şi nu va exista un miracol al brandingului. Există în schimb miracole economice, politice şi sociale care schimbă în mod automat imaginea ţării” a adăugat Simon Aholt. El a propus românilor o reţetă simplă de creare a brandului „România”, pe care a asemuit-o unui „cerc virtuos”: întâi o strategie, secondată de inovaţie reală, în spiritul strategiei şi indentităţii naţionale şi completată de implementarea inovaţiilor la standardele globale cele mai ridicate, abia apoi urmând dialogul cu restul lumii despre implementarea acestor inovaţii care ilustrează şi dovedesc identitatea pozitivă a naţiunii române. El a precizat că formularea strategiei şi implementarea acesteia sunt imposibile fără angajamentul la cel mai înalt nivel, implicând şeful statului şi al guvernului şi ministerele cheie, printre care turismul, economia şi educaţia, reprezentate direct de miniştri, şi nu de subalterni ai acestora, indiferent de poziţia lor ierarhică.
„Identitatea naţională, reputaţia şi imaginea ţării nu sunt flecuşteţe ce pot fi delegate, subcontractate către o agenţie. Ele sunt responsabilitatea primordială a oricărui guvern al secolului XXI. Fiecare guvern moşteneşte de la predecesori o reputaţie naţională, şi este datoria sa principală, în fapt este unica sa datorie, să predea acestă imagine successorilor măcar la fel de bunîă ca atunci când a preluat-o, dacă nu mult îmbunătăţită.”
Simon Anholt a remintit celor peste 150 de participanţi că imaginea nu este un aspect secundar, ci filtrul prin care orice fiinţă umană percee realitatea şi în consecinţă, impactul acesteia asupra unei ţări este enorm. „Ţările au o imagine, iar aceasta este extrem de importantă pentru evoluţia acestora. Cu o bună imagine, toate lucrurile sunt uşoare. Dar cu o imagine proastră, ele sunt imposibile.”
{mosloadposition user10}