Guvernanța Corporativă evoluează alături de cultura de afaceri. În acest sens, România a cunoscut progrese semnificative în ultimul deceniu. Conduse de nevoia de a construi o relație puternică cu toate părțile interesate și de a atrage investitori, companiile vizionare au adoptat principii solide privind Guvernanța Corporativă.
Construirea încrederii sau a conformității, sau a ambelor
Principala monedă de pe piețele de capital, încrederea, este cu atât mai apreciată, pe măsură ce companiile comunică în mod transparent adăugând valoare prin relațiile cu investitorii (1), gestionează în mod eficient riscurile și controalele lor interne (2), adoptă un model de recompensare și motivare corect (3) sau stabilește responsabilități clare (4) pentru întărirea Guvernanței Corporative. Respectarea tuturor acestor patru componente ale Cadrului de Guvernanță Corporativă ajută companiile să se confrunte mai bine cu dinamica macroeconomică și asigură coerența între diferite jurisdicții sau piețe.
Companiile listate pe piața de capital din România, respectă recomandările cuprinse în Codul de Guvernanță Corporativă al Bursei de Valori București (BVB). Aceste principii generale se aplică într-un sistem economic și de reglementare local destul de imprevizibil, care expune companiile unor riscuri multiple. În acest context, Cadrul de Guvernanță Corporativă devine obligatoriu pentru performanța afacerii.
„Aplicarea Codurilor de Guvernanță Corporativă ar trebui să evite să devină un simplu exercițiu de conformare; și ar trebui să încurajeze o viziune pe termen lung a performanței afacerii. Companiile trebuie să stabilească strategii eficiente și să implementeze controale interne pragmatice, funcții de gestionare a riscurilor și de audit intern pentru a-și susține obiectivele strategice ale afacerii. Având în vedere modul în care pandemia de COVID-19 a influențat regulile existente, este necesar ca societățile să adopte o abordare reîmprospătată a Guvernanței Corporative, ce ar trebui să fie percepută ca un catalizator al stabilității și transformării organizaționale”, a menționat Răzvan Butucaru, Partener, Financial Services & Advisory Leader, Mazars România.
România face parte dintr-o economie în continuă globalizare și interconectivitate, care necesită un cadru personalizat axat pe cei patru piloni (responsabilități, managementul riscurilor și control intern, recompensare și motivare corectă și relații cu investitorii) pentru a ajuta companiile să-și creeze sisteme de control eficiente pe fondul schimbărilor continue.
Conformitatea este doar începutul
Conform studiului Mazars „Corporate Governance: Building trust or compliance burden”i, 23% dintre cele 75 de companii analizate au omis să justifice răspunsul negativ la recomandările Codului BVB în 2017. Este demn de menționat însă o scădere la 14,6% în anul 2018 pentru companiile cuprinse în studiu. Din cauza faptului că principiul „Comply or Explain” (conformitate sau justificare) face parte din Codul BVB, care recomandă companiilor aflate în situația de neconformitate să își justifice răspunsurile negative, unele dintre acestea nu realizează faptul că acest principiu acționează ca un barometru de încredere pentru investitori.
Deși majoritatea companiilor au respectat peste 50% dintre recomandările Codului BVB în 2018, 28% dintre respondenți au înregistrat un nivel de conformitate sub acest prag. De remarcat este faptul că principalele patru recomandări pe care peste 90% dintre companii le respectă sunt următoarele:
- Participarea acționarilor la adunările generale și exercitarea drepturilor lor (99%)
- Neacordarea de tratament preferențial acționarilor (96%)
- Prezentarea rapoartelor curente și periodice în secțiunea dedicată relației cu investitorii (92%)
- Prezentarea informațiilor privind adunările generale ale acționarilor în cadrul secțiunii dedicate relației cu investitorii (91%)
Relațiile cu investitorii și comunicare integrată
Cel mai înalt nivel de conformitate cu cerințele Codului este atins în secțiunea D – Valoare adăugată prin relația cu investitorii, cu un nivel mediu de conformitate de 75% atât în răspunsurile din 2017, cât și din 2018. Cu toate acestea, 12% dintre companii au declarat că, deși nu au organizat cel puțin două întâlniri/ conferințe cu analiști și investitori în fiecare an, consideră că asigură transparența prin rapoartele publicate pe website.
Pentru companiile care își adaptează activitatea operațională pentru a se pregăti de noua realitate a unei lumi încă amenințate de COVID-19, există câteva schimbări majore: unele în strategia și modelul de operare, unele în arhitectura IT și automatizarea proceselor, altele în interacțiunea cu clienții și furnizorii și în mediul de lucru.
Din păcate, politica de previzionare marchează una dintre recomandările cu cea mai mică rată de implementare, deoarece 61% dintre companii au răspuns că o astfel de politică este încă în derulare. Parcurgând calea către „noua normalitate”, companiile trebuie să-și construiască stabilitatea, având o politică eficientă de prognoză facilitată prin Guvernanța lor Corporativă.
Un sistem adecvat de gestionare a riscurilor și un control intern eficient
Guvernanța Corporativă este cadrul prin care se facilitează un management eficient al riscurilor. În România, în 2018, doar 4% dintre companiile analizate au atins un nivel de conformitate de 100%. 20% au înregistrat un nivel peste 80%, 52% între 50% și 79%, în timp ce 28% au avut un nivel de conformitate sub 50%.
Companiile listate de peste 10 ani pe piața românească au înregistrat cel mai mic nivel mediu de conformitate (56% în 2018), comparativ cu cele mai recent listate, dar nivelul de conformitate a crescut odată cu valoarea de capitalizare.
În ceea ce privește cele 53 de recomandări ale Codului de Guvernanță Corporativă BVB, 66% dintre companiile analizate au avut o rată de implementare îmbunătățită cu secțiunea B – Managementul riscului și sistemul de control intern – având cea mai mare creștere a nivelului de conformitate de 8%, de la 61% în 2017 la 69% în 2018. Pe de altă parte, criteriile secțiunii C – Recompensarea și motivarea corectă – au înregistrat cel mai mic număr de răspunsuri afirmative, nivelul de conformitate atingând o scădere de 2% în 2018 față de anul precedent, stabilindu-se un nivel mediu de conformitate de 22%.
Într-un mediu volatil, imprevizibil, complex și ambiguu, riscurile sunt la fiecare pas. Informațiile și asigurarea oferite de către companii consiliilor de administrație, comitetelor de audit, investitorilor și altor părți interesate arată capacitatea acestora de a-și adapta abordarea operațională în fața acestor riscuri. Acționarea este obligatorie, gama de riscuri cuprinzând o mare varietate: de la securitate cibernetică, fraudă, securitatea lanțului de aprovizionare sau pierderea clienților până la cultură și capital uman, sănătate și siguranță și amenințări asupra reputației.
Un cadru eficient de Guvernanță Corporativă contribuie la clădirea unei organizații durabile – un imperativ pentru adaptarea la „noua normalitate”. Acesta ajută companiile să înțeleagă, să evalueze și să comunice întreaga gamă de riscuri imediate, să evalueze planurile de gestionare a crizelor și de continuitate a activităților, să se adapteze la activitatea de la distanță, să furnizeze în continuare servicii eficiente, să continue să monitorizeze și să actualizeze nevoile organizației, comunicând în timp util informații eficiente tuturor părților interesate: interne și externe.
Guvernanța Corporativă ca antidot pentru criză
Există multe modalități prin care organizațiile se pot pregăti pentru „noua normalitate” și funcționa după ce pandemia se va retrage. Acestea ar putea fi determinate de schimbări de strategie, dar și de interacțiunile dintre clienți și furnizori pentru a se adapta la „economia de la distanță”, combinată cu actualul mediu de lucru de acasă, totul bazat pe o nouă arhitectură IT și cu procese mai automatizate.
Directorii executivi au sarcina principală de a crea încredere între organizație și investitori, atât în perioadele bune, cât și în cele dificile. Cu ajutorul unei Guvernanțe Corporative solide, conducerea executivă poate monitoriza vulnerabilitățile care au cel mai mare potențial de a perturba activitatea, și poate comunica eficient planurile sale de atenuare a acestor amenințări, pentru a ilustra investitorilor abordarea proactivă a organizației în ceea ce privește gestiunea riscurilor întreprinderii. În acest fel, Guvernanța Corporativă devine o punte între conformitate și încredere.