Grupul KRUK, cea mai mare companie de management al creanțelor din Europa Centrală și de Est, cu operațiuni în șapte state, a investit circa 90 milioane de euro în România anul trecut, în creștere cu 146% față de 2021. Achizițiile portofoliilor din piața românească au avut o pondere de 18% în totalul investițiilor Grupului.
„Portofoliile disponibile pentru vânzare au fost preponderent din zona creditelor non-bancare și a utilităților, ca efect al deductibilității fiscale limitate, precum și al scăderii ratei NPL pentru creditele bancare sub 3%. Cu toate acestea, anul 2022 a fost cel mai bun an din istoria KRUK; Grupul a ajuns să gestioneze datoriile a peste 2 milioane de români și a atins un nou record în România, în cei 16 ani de activitate, ajutând aproape 600.000 români să-și achite integral datoriile”, a declarat Cosmina Marinescu, CEO KRUK România.
Datele companiei arată că portofoliile de credite neperformante din bilanțurile băncilor din România reprezintă peste trei miliarde de euro, tendința fiind de scădere în ultimii cinci ani.
În țara noastră s-au vândut, în 2022, portofolii de datorii negarantate retail și corporate cu valoare nominală totală de peste 600 milioane de euro, conform estimărilor companiei. KRUK a cumpărat peste 100 de portofolii locale de creanțe, majoritatea retail, și a ajuns astfel la 77% cotă de piață din punct de vedere al investițiilor pe piața din România. Peste 25 milioane de euro din suma totală investită în achizițiile din România e atribuită tranzacțiilor încheiate în ultima parte a anului 2022. Sumele recuperate din portofoliile administrate local se ridică la peste 100 milioane euro și reprezintă 23% din suma totală recuperată la nivel de Grup. De altfel, în 2022, KRUK a raportat cea mai mare valoare a recuperărilor din istoria sa, cu creșteri înregistrate pe fiecare segment de portofolii achiziționate.
Valoarea totală a portofoliilor cumpărate în România a crescut cu 42% față de anul precedent, ajungând la peste 250 milioane euro, ceea ce reprezintă 19% din totalul portofoliilor deținute de Grupul KRUK la nivel internațional.
Tot în România, KRUK a înregistrat progrese semnificative și în ceea ce privește obiectivele digitale și de guvernanță responsabilă. Compania a reușit să obțină certificarea ISO27001:2013 pentru managementul securității informațiilor, care asigură reducerea riscurilor operaționale, un mediu tehnic adecvat pentru respectarea normelor GDPR și formarea unui cadru optim pentru transformarea digitală. În 2022, comparativ cu 2021, plățile online au crescut cu peste 60% și cu 77% mai mulți clienți își gestionează singuri datoria în platforma digitală e-kruk.ro.
„În plus față de creșterea cu 60% a plăților online, am reușit să triplăm numărul angajamentelor de plată semnate electronic, de la 30 la 90%, în 2022. Faptul că tot mai mulți clienți accesează serviciile și produsele noastre digitale ne confirmă că putem recupera deficitul față de țările vestice în ceea ce privește aceste competențe. Consultanții KRUK ajută clienții să folosească instrumentele noastre online încă din primele interacțiuni; aici începe educația digitală care, iată, dă rezultate”, completează Liviu Costică, COO KRUK România.
Unul dintre obiectivele companiei pentru următorii doi ani e să crească până la 90% numărul angajaților cu competențe de securitate cibernetică, punându-le la dispoziție programe de instruire în acest sens. Tot până în 2025, compania își propune să crească incluziunea digitală și financiară, prin continuarea investițiilor în training-uri și proiecte de responsabilitate socială. Numai anul trecut, KRUK România a susținut programe de alfabetizare financiară pentru peste 9400 de tineri, alături de partenerii săi.
În ceea ce privește obiective de mediu, în 2022, compania a reușit să reducă consumul de apă și energie electrică cu peste 50%, prin reducerea suprafeței de birouri cu peste 2000 de metri pătrați. De asemenea, a salvat de la tăiere peste 180 de copaci prin strategia paperless și își propune să reducă amprenta de carbon, la nivel de Grup, cu 70% până în 2040.