Grupul Bosch a revenit pe creştere şi a atins deja nivelul de vânzări înregistrat în anul 2007, înainte de criză. Conform rezultatelor preliminare, în anul fiscal 2010, furnizorul global de tehnologie şi servicii a obţinut vânzări de 47,3 miliarde de euro, cu 24% mai mult decât în anul anterior (2009: 38,2 miliarde de euro). „Acesta este cel mai ridicat nivel atins de vânzările anuale în istoria de 125 de ani a companiei”, a declarat Franz Fehrenbach, preşedintele consiliului de administraţie al Robert Bosch GmbH. Situaţia veniturilor Grupului Bosch s-a îmbunătăţit, de asemenea, semnificativ. Astfel, profitul înainte de impozitare al companiei a revenit la nivelul ţintă de 7- 8 procente din vânzările anului 2010, după o pierdere de 1,2 miliarde de euro în anul anterior.
În premieră, vânzările din regiunea Asia Pacific depăşesc pragul de 10 miliarde de euro
Principalii factori care au determinat această creştere a companiei Bosch sunt: revenirea economiei globale, creşterea accelerată a producţiei globale de autovehicule şi accentuarea cererii de inginerie mecanică. În plus, s-a înregistrat un progres semnificativ în restructurarea zonelor care cauzau pierderi, iar pragul de rentabilitate a fost atins din nou în America de Nord.
În regiunea Asia Pacific, Bosch a obţinut o creştere nominală a vânzărilor de 42%, faţă de anul anterior, generând, în premieră, vânzări de peste 10 miliarde de euro în această regiune. În America de Sud, compania a înregistrat o creştere de 36%. În plus, vânzările din America de Nord au crescut cu 27% şi cele din Europa cu 16%, în ciuda nivelului extrem de dezamăgitor din anul anterior. Pentru a-l cita pe Fehrenbach: „În Europa probabil că nu vom atinge nivelul anterior crizei, din anul 2007, înainte de 2012 sau 2013.”
„Continuăm să beneficiem de creşterea stabilă a pieţelor emergente din Asia şi America de Sud, zone în care extindem prezenţa companiei de mai mulţi ani. Acest lucru ne-a permis să menţinem nucleul de angajaţi în timpul recesiunii, în Europa şi în Germania, un lucru care este adeseori trecut cu vederea”, a declarat Fehrenbach.
Creştere „de două cifre” pentru toate diviziile
Anul trecut, simultan cu revenirea pe domenii şi regiuni, toate cele trei divizii au înregistrat creşteri semnificative. Divizia de Tehnologie Auto a înregistrat cea mai mare creştere a vânzărilor, de 29%, până la aproximativ 28 de miliarde de euro (anul anterior: 21,7 miliarde de euro). Şi vânzările diviziei de Tehnologie industrială au crescut considerabil. De la nivelul anterior, de 5,1 miliarde de euro, acestea au crescut cu 27%, până la 6,5 miliarde de euro. Peste 500 de milioane de euro din această creştere se datorează primei consolidări a structurii acţionariatului companiei aleo solar AG, achiziţionată de Bosch la finalul anului 2009. Divizia Bunurilor de larg consum şi echipamente de construcţii, mai puţin afectată de recesiune în 2008 şi 2009, a înregistrat o creştere semnificativă, de aproximativ 10 procente, până la circa 12,5 miliarde de euro (anul anterior: 11,3 de miliarde de euro).
Numărul de angajaţi a crescut cu aproximativ 12.800 în 2010
Pe parcursul anului 2010, numărul de angajaţi al Grupului Bosch a crescut pe plan global cu 4,7 procente, până la aproximativ 283.500. La fel ca în cazul dezvoltării pieţei, cea mai puternică creştere a numărului de angajaţi a avut loc în regiunea Asia Pacific, unde au fost create aproximativ 7.500 de locuri de muncă noi. În Germania, numărul de angajaţi a crescut cu aproximativ 1.900, până la peste 113.600. „În cazul în care ritmul de creştere se menţine, Bosch va avea aproximativ 300.000 de angajaţi până la finalul anului 2011. Căutăm peste 9.000 de persoane cu studii superioare, dintre care 1.200 doar în Germania”, a declarat Fehrenbach.
Toţi angajaţii Bosch primesc un bonus aniversar
Toţi angajaţii Bosch de pe glob vor primi un bonus de fidelitate, acordat o singură dată, pentru a marca cea de-a 125-a aniversare a companiei. Valoarea acestui bonus depinde de vechimea acestora. Suma totală a bonusului aniversar va ajunge la aproximativ 180 de milioane de euro.
Cheltuielile pentru cercetare, dezvoltare şi capital cresc din nou
În 2010, compania Bosch şi-a sporit cheltuielile pentru cercetare şi dezvoltare cu 11 procente. Acestea s-au ridicat la aproximativ 4 miliarde de euro (anul anterior: 3,6 miliarde de euro). Aproape jumătate din această sumă a fost investită în produse şi servicii noi, care conservă resursele şi protejează mediul înconjurător. Cheltuielile de capital, de 2,4 miliarde de euro (anul anterior: 1,9 miliarde de euro), au fost utilizate pentru proiecte precum modernizarea fabricii de celule fotovoltaice din Arnstadt, Germania. În Coreea de Sud a fost deschisă o unitate de producţie administrată în colaborare cu Samsung SDI pentru a produce acumulatori pentru autovehicule hibride şi electrice, un nou centru de cercetare a fost inaugurat în Singapore şi au fost puse bazele unui nou poligon de testare multifuncţional în China.
Creşterea pe plan mondial va continua şi în 2011
Pentru 2011, Bosch estimează o continuare a creşterii pe plan global. Totuşi, compania va avea o creştere globală de doar 3,5 procente. Cel mai puternic impuls va continua să vină de pe pieţele emergente, cu creşteri medii mai mari de 6 procente. Spre deosebire de acestea, economia europeană va creşte cu doar 1-2%, deşi Bosch estimează creşteri de cel puţin 2% pentru Germania. Compania are multă încredere şi în piaţa din SUA. Datorită creşterii nivelului exporturilor, a numărului de locuri de muncă şi cererii locale mai mari, Bosch estimează creşteri mai mari de 3 procente în Statele Unite ale Americii. Cele mai importante riscuri prevăzute de companie sunt consecinţele crizei financiare şi economice, care nu au fost încă surmontate, precum şi fluctuaţia cursurilor de schimb valutar. „Europa trebuie să dea acum dovadă de solidaritate. Însă statele membre nu pot primi ajutor necondiţionat”, a declarat Fehrenbach.
2011: în anul aniversar, vânzările vor depăşi în premieră cifra de 50 de miliarde de euro
În 2011, Grupul Bosch sărbătoreşte 150 de ani de la naşterea fondatorului companiei, cea de-a 125-a aniversare a companiei şi 75 de ani de utilizare a tehnologiei diesel pentru autoturisme. Vor fi organizate numeroase evenimente aniversare pe plan mondial, inclusiv aproximativ 200 de evenimente pentru angajaţi. În plan economic, compania se aşteaptă să înregistreze şi în 2011 creşteri ale vânzărilor şi o repetare a rezultatului pozitiv al tuturor diviziilor. „În 2011, vânzările Bosch vor depăşi în premieră plafonul de 50 miliarde de euro”, a declarat Fehrenbach, „evident, presupunând că nu apar scăderi neaşteptate în economia globală”.