la Muzeul Judetean de Arta Prahova „Ion Ionescu – Quintus”
Două dintre cele cele mai cunoscute tablouri de pe piața de artă din România vor fi împrumutate timp de un an Muzeului Judeţean de Artă Prahova "Ion Ionescu-Quintus". În cursul anului 2011, „Golgota” lui Nicolae Tonitza și „Brutăria” lui Gheorghe Petrașcu vor fi puse la dispoziția muzeului de către colecționarul de artă care le-a achiziționat în cadrul Licitaţiei 12+1 Capodopere Impresioniste din Colecţii Particulare organizate de Casa Artmark.
Un alt muzeu important din România, după cel din Sibiu, va găzdui două opere valoroase ale picturii românești care aparțin unui colecționar particular.
Prin bunăvoința proprietarului, “Golgota”, semnat Nicolae Tonitza și “Brutăria” pictat de Gheorghe Petrașcu vor putea fi admirate, timp de un an, la Muzeul Județean de Artă Prahova „Ion Ionescu-Quintus”.
Cele două tablouri au fost achiziționate în cadrul Licitaţiei 12+1 Capodopere Impresioniste din Colecţii Particulare organizată de către Artmark în data de 18 noiembrie și au o valoare totală de 169.000 euro.
„Golgota” este cea mai mare lucrare a lui Nicolae Tonitza licitată vreodată pe piaţa românească de artă. Opera provine din colecţia diplomatului român Vasile Stoica, colecţie confiscata în 1977 de Muzeul Naţional de Artă al României, dupa moartea în detenție la Jilava a marelui patriot și colecționar Vasile Stoica – singurul diplomat român ce a participat la tratativele de pace de după ambele războaie mondiale. După căderea regimului comunist, în urma unui îndelungat şir de procese, tabloul a fost restituit anul trecut moştenitorilor.
Pictura „Golgota” reprezintă unul dintre cele mai desăvârşite peisaje cu prezenţă umană ale lui Tonitza. Lucrarea face parte dintre picturile realizate de artist după eliberarea în 1918 din lagărul de la Kirjali (Bulgaria), în care a fost concentrat ca și soldat după înfrângerea în 1916 a României în Bătălia de la Turtucaia, și pare a proiecta, într-un decor apropiat de relieful dealurilor de calcar din zona Dunării de Jos, sentimentele de neputință, fatalitate și sacrificiu inutil acumulate în anii de prizonierat.
Tabloul are o suprafață de un metru pătrat și fost vândut cu 125.000 euro în cadrul Licitaţiei 12+1 Capodopere Impresioniste din Colecţii Particulare organizate de Casa Artmark. Cu această ocazie a fost atins un record al autorului, „Golgota” fiind cel mai scump tablou vândut al lui Tonitza.
„Brutăria (Casă cu cer închis)” realizată de Gheorghe Petrașcu valorează 44.000 euro și are pe verso o etichetă de participare în “Expoziția de Arte Plastice din Paris”, din anul 1925, cu mențiunea provenienței din colecția Adolphe Ruleta.
În peisajele lui Petrașcu în care regăsim case, acestea par mai întotdeauna stinghere, chiar pustii. Arareori regăsim în acestea prezența umană și indicii ale acesteia, cum ar fi gardul ori curtea. Deși par pustiite, ”Casele” ori ”Brutăriile” sale nu sunt însoțite de sentimentul dezolant al sărăciei ori abandonului, ci păstrează caracteristica operei sale, aceea a încremenirii, la care contribuie cromatica și bogăția pastei. Petrașcu reușește astfel să transmită, folosind unitar aceaste coordonate ale stilului, fascinația sa egală pentru o brutărie românească și un pod din Spania ori o casă venețiană.
Pentru a afla mai multe informatii si pentru a putea admira tablourile, sunteți invitați marți, 14 decembrie, ora 12.00, la Muzeul Județean de Artă Prahova „Ion Ionescu – Quintus”, la conferința de presă organizată cu prilejul preluării celor două tablouri. Adresa muzeului este: Bulevardul Independenţei, nr. 1 – Ploieşti.