Transmisia este una dintre cele mai importante componente ale oricarui automobil. Mentinerea transmisiei in formă de varf este cruciala pentru functionarea sigura si eficienta a oricarui vehicul modern.
Ce este o transmisie auto?
O transmisie de masina este acea parte a vehiculului care transfera sau transmite puterea de rotatie generata de motor la rotile masinii.
Viteza motorului
Puterea sau cuplul utilizabil pot fi produse numai de catre motor daca functioneaza la o anumita viteza a motorului. Acest lucru este masurat efectiv prin numarul de rotatii pe care arborele cotit il face intr-un minut. Acesta este motivul pentru care este de obicei masurat in termeni de revolutii pe minut sau RPM.
Cuplul motorului
Cuplul motorului este energia utilizabila generata de motor. In termeni tehnici, descrie cantitatea de forta de rasucire care este generata de motor la arborele cotit la orice viteza de rotatie data.
sursa foto
Importanta unei transmisii de masina
Transmisia este ceea ce va ajuta sa va asigurati ca puterea generata de motor nu se pierde. De asemenea, va ajuta sa va asigurati ca motorul are transmite putere la roti. In cazul in care situatia necesita o putere mai mare, aceasta se refera la rapoarte de viteza mai mici pentru a permite transferul mai eficient al puterii utilizabile la viteze suficient de mici. Daca circumstanta nu are nevoie de atata energie, atunci incearca sa compenseze prin reducerea puterii la roti si permitand vitezei de rotatie a arborelui cotit sa realizeze magia.
Parti ale transmisiei unui automobil
Transmisia este compusa din numeroase parti. Cutia de viteze este de fapt cea mai complicata componenta a oricarui automobil modern.
Arbore de intrare
Arborele de intrare este cel ce conecteaza motorul la cutia de viteze și, astfel, poarta aceeasi putere si viteza a arborelui cotit al motorului.
Arbore intermediar
De asemenea, numit arborele de lagar, arborele de contur conecteaza arborele de intrare la arborele de iesire printr-o roatatie de viteza fixa. In plus, contine, de asemenea, uneltele pentru angrenajele automobilului, inclusiv cea pentru inversare.
Axa de iesire
Acest arbore ruleaza paralel direct deasupra arborelui de lagar. Arborele de iesire este cel ce primeste sau transmite puterea motorului catre restul trenului de rulare. Puterea si viteza arborelui de iesire depind de angrenajele care sunt activate in prezent.
Roti de transmisie
Aceste roti sunt amplasate pe arborele de iesire. Acestea determina “uneltele” pe care le implica in prezent masina dumneavoastra cum ar fi viteza 1, viteza a doua si asa mai departe. Fiecare treapta de viteză este intesata cu uneltele aflate direct sub ea, montate pe arborele de contur.
Transmisie nefunctionala
Aceasta treapta de viteza este situata intre treapta de viteza montata pe arborele de iesire si uneltele corespunzatoare, montate pe arborele de lagar. Aceasta este ceea ce permite vehiculului sa mearga invers.
Sincronizator mansoane sau gulere
Masinile moderne au sincronizate cutiile de viteze. Aceasta inseamna ca angrenajele montate atat pe arborele de lagar, cat si pe arborele de iesire sunt intotdeauna legate si intotdeauna se rotesc.
Toate rotile dintate sunt montate cu rulmenti cu bile care permit angrenajelor sa se roteasca liber in timp ce arborele cotit se roteste. Angrenajele de antrenare sunt separate unul de celalalt prin coliere de sincronizare.
Tija de schimbare
Aceste tije conecteaza schimbatorul de viteze la coloanele sincronizatorului prin furca de schimbare. Acestea sunt ceea ce muta de fapt, colierele de sincronizare.
Ambreiaj
Intr-o transmisie manuala, ambreiajul poate fi asemanator cu o supapa care va permite sa controlati cand deconectati debitul de putere utilizabila de la motor la cutia de viteze.
Planetarele
Acestea sunt echivalente cu angrenajele de actionare ale manualului.
Convertizor de cuplu
Convertizorul de cuplu este echivalentul ambreiajului intr-o transmisie manuala a masinii. Acesta este situat intre transmisie si motor si functioneaza, cum ar fi ambreiajul, permitand motorului sa continue sa functioneze chiar daca masina a ajuns deja la oprirea completa.
Pompa de ulei
Aceasta este o componenta integrata a unui sistem de transmisie automata, deoarece furnizeaza uleiul necesar pentru ca cutia de viteze automata sa ramana pe deplin functionala. Acesta este montat pe carcasa transmisiei si conectat la carcasa convertizorului de cuplu printr-o flansa. Pompa de ulei asigura presiune de fiecare data cand motorul functioneaza.
Sistem hidraulic
Aceasta este o retea de tuburi si pasaje care livreaza lichid de transmisie tuturor partilor critice ale transmisiei.
Corpul supapei
Acesta este considerat centrul de control al transmisiei automate a unui automobil. Acesta directioneaza efectiv lichidul de transmisie catre diferitele supape care actioneaza diferite componente ale transmisiei, cum ar fi servomotorul sau ambreiajul.
Comenzile computerului
Transmisiile automate moderne au deja comenzi computerizate sofisticate care integreaza toate informatiile obtinute de la diferiti senzori, cum ar fi viteza vehiculului, sarcina motorului, pozitia acceleratiei, pozitia pedalei de frana, viteza motorului si multe altele.
Guvernator, cablu de accelertie si modulator de vid
Guvernatorul comanda presiunea hidraulica in functie de viteza masinii. Modulatorul de vid si cablul de acceleratie functioneaza ca regulatorul, cu exceptia faptului ca acestea se bazeaza pe incarcarea motorului.
Sigilii si garnituri
Mutarea diferitelor componente ale transmisiei automate este in mare parte rolul fluidului de transmisie. Sigiliile si garniturile joaca un rol foarte important in mentinerea integritatii unei transmisii automate. Acestea impiedica esecul sistemului hidraulic, mentinand o presiune optima in intregul sistem.
Transimisiile auto sau cutiile de viteza pot fi de mai multe tipuri
- Transmisie auto manuala
- Cutie de viteze cu transmisie automata
- Transmitere auto continua variabila (CVT)
- Transmisii auto de ambreiaj semi-automate si duble
- Transmisia auto tiptronica