"Cele mai mari provocări ale Europei în 2012", studiu GfK Verein
Alături de Franţa, Germania rămâne naţiunea cu cele mai multe motive de îngrijorare din Europa, chiar dacă neliniştile sunt considerabil mai puţin adânci în acest an. Aceasta este principal concluzie a studiului realizat de GfK Verein "Cele mai mari provocări ale Europei în 2012", care întreabă în fiecare an cetăţenii europeni cu privire la problemele care necesită o soluţie de urgenţă în ţările lor. Germanii continuă să pună şomajului în pole-position, dar această tendinţă este vizibil în scădere. Temele legate de inflaţie şi de stabilitatea economică ocupă şi ele o poziţii de top. În Europa, în ansamblu, aceste trei provocări ţin capul listei problemelor. Cetăţenii greci au fost incluşi în studiu pentru prima dată anul acesta, ei plasându-se pe locul al treilea la capitolul “cele mai îngrijorate naţiuni”.
Comparativ cu anul trecut, germanii se îngrijorează semnificativ mai puţin. În studiul GfK Verein, fiecare german intervievat a numit în medie 2,6 probleme care trebuie rezolvate (faţă de 2011: 3,7 probleme). Acest lucru îi poziţionează pe germani chiar mai sus în lista de preocupări decât pe greci, care au enunţat în medie 2,4 provocări. În Europa, media este chiar de 2 probleme, mai puţin decât anul trecut (2,4). Suedia continuă să conducă plutonul de la o distanţă respectabilă ca naţiune care se îngrijorează cel mai puţin, cu o medie de 1,1 provocări identificate.
Şomajul este în continuare un subiect fierbinte în Europa
Ca şi anul trecut, şomajul s-a clasat din nou pe prima poziţie, cu 38%, dar cu o uşoară scădere de un punct procentual faţă de 2011. În 9 din 12 de ţări analizate, aceasta a fost problema cea mai arzătoare. De asemenea, este demn de remarcat faptul că şapte ţări au înregistrat o creştere faţă de anul precedent şi numai în Germania şi Suedia au fost înregistrate valori mai mici.
Şomajul a fost de departe cea mai mare problemă semnalată în Spania (79% din populaţie), urmată de Franţa, cu 63%. Spania se luptă cu fenomenul neocupării forţei de muncă care este în creştere: în prezent, aproape unul din patru spanioli sunt şomeri. Cu toate acestea, în Olanda acest subiect joacă un rol mult mai puţin semnificativ, doar 11% cetăţeni arătându-se îngrijoraţi din cauza lui.
Preocupările legate de inflaţie în Europa, relativ diminuate
Preocupările legate de creşterea preţurilor, de asemenea, s-au redus în acest an. 22% la sută din cei intervievaţi în Europa (4 procente mai puţin decât anul trecut), văd în prezent creşterea preţurilor şi scăderea puterii de cumpărare drept o sursă reală de îngrijorare, plasându-le pe locul al doilea. Inflaţia îi îngrijorează pe francezi cel mai mult, 38% declarând acest lucru, mai mult cu 7% faţă de anul precedent. Creşterea TVA-ului este posibil să fi contribuit la disconfortul resimţit de francezi.
În contrast cu această situaţie, preocupările legate de inflaţie în Suedia şi Spania, sunt reduse, respectiv 1% şi 2%.
Preocupări majore cu privire la dezvoltarea economică în Italia şi Spania
Slaba dezvoltare economică din regiune este o sursă de îngrijorare pentru tot mai mulţi europeni. 16% au declarat că sunt preocupaţi de stabilitatea economică din ţara lor, în timp ce anul trecut, "doar" 12% au manifestat aceeaşi grijă. Acest indicator este singurul din top zece care a marcat o creştere faţă de anul precedent – a urcat pe poziţia a treia de la a cincea în lista de probleme. În Italia şi Spania, preocupările legate de economie sunt cele mai pronunţate. 30% dintre italieni (în 2011, 22%) şi 29% dintre spanioli (în 2011, 30%) sunt în prezent foarte îngrijoraţi de faptul că măsurile stricte de austeritate din ţările lor vor duce la o recesiune severă.
Sursa: Provocări ale Europei în 2012, GfK Verein
Despre studio
Aceste rezultate sunt un extras din studiul "Provocări ale Europei 2012" şi se bazează pe aproximativ 13.300 interviuri realizate în numele GfK Verein în februarie 2012, în Germania, Italia, Franţa, Polonia, Austria, Marea Britanie, Belgia, Rusia, Spania, Olanda, Suedia şi Grecia. Baza studiului este aceeaşi întrebare deschisă adresată în fiecare an: "În opinia dumneavoastră, care sunt cele mai importante probleme care trebuie rezolvate în ţara dumnevoastră astăzi?". Răspunsurile multiple sunt permise, respondenţii nefiind limitaţi în nici un fel.
Despre GfK Verein
Verein GfK a fost înfiinţată în 1934 ca o organizaţie non-profit pentru promovarea cercetării de piaţă. Membrii săi numără aproximativ 600 de companii şi persoane fizice. Verein dezvoltă metode inovatoare de cercetare în strânsă cooperare cu instituţiile academice, promovează formarea continuă a cercetătorilor de piaţă, observă structurile şi evoluţiile din societate, din economie şi politică care influenţează consumul privat şi cercetează efectele acestora asupra consumatorilor. Rezultatele sondajului sunt puse la dispoziţia membrilor în mod gratuit. GfK Verein este acţionar în GfK SE. Mai multe informaţii: www.gfk-verein.org.