Pentru tinerii din generaţia „online” distracţia se desfăşoară şi în trafic
60% din tineri au vorbit la telefon cu prietenii lor, au scris mesaje sau au navigat pe internet chiar în timp ce se aflau la volan.
Un studiu recent realizat de Goodyear arată faptul că tinerii conducători auto din ziua de azi trăiesc într-o lume a distracţiei şi sunt tot timpul la curent cu ultimele noutăţi. Sondajul atestă faptul că tinerii continuă să vorbească la telefon, să scrie mesaje şi să navigheze pe internet chiar în timp ce se află la volan: 45% recunosc că vorbesc la telefon în timp ce conduc, iar alţi 68% şi-au văzut prietenii vorbind la telefon în timp ce se aflau la volan.
Studiul, care a investigat comportamentul a 6.400 de tineri conducători auto cu vârste sub 25 de ani din 16 pieţe (15 ţări europene şi Africa de Sud), a fost conceput pentru a înţelege cum gândeşte un conducător auto începător şi pentru a afla câteva aspecte interesante în ceea ce priveşte comportamentul în trafic al tinerilor din generaţia „online”.
„Tinerii din ziua de azi au la dispoziţie prea multe feluri de a se distra şi de unde pot alege. Noi am utilizat al treilea sondaj anual în ceea ce priveşte siguranţa rutieră pentru a arăta clar cum aceste gadget-uri au impact asupra siguranţei conducătorului auto”, a explicat Jens Völmicke, Directorul de Comunicare Corporativă de la Goodyear, EMEA.
Mâinile pe volan, ochii în telefon
Contrar convingerilor actuale, creierul nu este capabil să facă mai multe lucruri în acelaşi timp, ci doar unul singur, trecând repede de la o activitate la alta. Zona lobului frontal a creierului, responsabilă cu atenţia şi concentrarea, poate deveni rapid suprasolicitată atunci când conducătorii auto întreprind numeroase activităţi în acelaşi timp, riscându-şi serios siguranţa, atât a lor, cât şi a celorlalţi participanţi la trafic.
Există o sumedenie de distracţii care perturbă atenţia tinerilor conducători auto din ziua de azi din momentul în care se urcă în maşină. În ciuda faptului că este ilegal în multe ţări, 44% vorbesc la telefon fără să folosească un dispozitiv hands-free în timp ce conduc. Suedezii şi ruşii sunt cei care respectă cel mai puţin regulile, cu un procent de 70%, fiind urmaţi la mică distanţă de conducătorii auto sud-africani (61%) şi turci (60%). Britanicii, spaniolii şi olandezii, cu un procent de 15%, 26% şi respectiv 27%, sunt cei mai puţin dispuşi să-şi folosească telefoanele, dovedind aparent că aplicarea mai strictă a legii poate fi eficientă.
Mult mai periculos decât vorbitul la telefon în trafic este scrierea mesajelor: 41% din şoferii începători recunosc faptul că trimit mesaje, e-mail-uri sau folosesc Messenger-ul în timp ce conduc. Tinerii sud-africani, turci şi suedezi se află pe primele locuri în top, cu 65%, 56% şi respectiv 55%, iar spaniolii, germanii şi britanicii cu cele mai mici procente de 31%, 29% şi 14%.
Distracţia cauzată de îndeplinirea altor activităţi la volan este cunoscută de experţi drept „orbire din neatenţie”. Acest fapt ne determină să observăm lucrurile, dar, pur şi simplu, să nu le vedem când vorbim la telefon. Cunoscut fiind faptul că distracţia provoacă probleme, Goodyear va continua parteneriatul cu Asociaţia Europeană a Şcolilor Auto pentru a oferi tinerilor mai multă pregătire cu privire la conducerea autovehiculului în condiţii de siguranţă şi în mod responsabil în trafic.
„Generaţia online din ziua de azi oferă prea multe distracţii pentru tinerii conducători auto şi acest lucru le scade semnificativ capacitatea de concentrare când sunt la volan”, a precizat Gerhard von Bressensdorf, Preşedintele Asociaţiei Europene a Şcolilor Auto. „Conducerea unui autovehicul necesită 100% concentrare şi atenţie, iar tinerii trebuie să lase deoparte telefonul şi alte distracţii dacă vor să conducă în siguranţă şi responsabil.”
Iar distracţiile nu sunt numai digitale
În timp ce noile tehnologii oferă, categoric, un tip specific de distracţie, tot mai multe activităţi tradiţionale continuă să atragă atenţia tinerilor în timp ce se află la volan. 58% consumă băuturi fără alcool, 45% mănâncă ocazional în timp ce conduc, iar o parte din tinerii conducători auto îşi văd maşina ca o prelungire a statusului lor sau ca o oglindă, 14% recunoscând că se machiază, îşi fac părul sau se bărbieresc în timp ce se află la volan.
Tinerii observă mai degrabă comportamentul prietenilor lor decât propriul comportament
Pare îngrijorător faptul că tinerii cu vârste sub 25 de ani observă comportamentul agresiv în trafic al prietenilor şi partenerului / partenerei lor, decât propriul lor comportament. Statisticile rezultate sunt mult mai grave şi probabil sugerează faptul că tinerii sunt în faza de negare.
68% şi-au văzut prietenii vorbind la telefon fără să aibă un dispozitiv hands-free în timp ce conduceau, iar 62% i-au văzut scriind mesaje, e-mail-uri sau navigând pe internet. Ruşii şi sud-africanii sunt cei mai dispuşi să declare că acest comportament îl au şi partenerii / partenerele lor (83% şi 82%), în timp ce tinerii britanici sunt la polul opus (37%). Se pare că turcii folosesc cel mai mult smartphone-ul pentru a scrie mesaje, e-mail-uri sau pentru a naviga pe internet, faţă de 78% din persoanele care afirmă că prietenii lor au acest comportament. De asemenea, tinerii turci sunt cei mai dispuşi să se machieze, să se pieptene sau să se bărbierească în timp ce se află la volan (57%), faţă de britanicii care respectă legea şi sunt dispuşi să adopte acest comportament în proporţie de 20%. De asemenea, un sfert din tineri şi-au văzut prietenii citind ziarul în timp ce conduceau, iar 24% şi-au observat prietenii schimbându-şi hainele.
Oamenii de ştiinţă, studiind persoanele care încearcă să facă mai multe lucruri în acelaşi timp atunci când conduc, au observat că acestea dobândesc o falsă siguranţă şi consideră că pot desfăşura o serie de activităţi în timp ce se află la volan. Problemele apar atunci când ceva neaşteptat se întâmplă şi trebuie să reacţioneze într-o fracţiune de secundă prin reducerea bruscă a vitezei sau schimbarea benzii de circulaţie. Atunci devine evident faptul că judecata lor este afectată.
Despre metodologia studiului
Studiul a fost realizat de IPSOS în numele Goodyear EMEA pentru a înţelege mai bine conştientizarea, opiniile şi practicile privind siguranţa rutieră în rândul tinerilor conducători auto şi al începătorilor.
În total au fost intervievaţi 6.400 de respondenţi cu 400 de interviuri pe ţară în următoarele state: Austria, Belgia, Republica Cehă, Danemarca, Franţa, Germania, Italia, Ţările de Jos, Polonia, Rusia, Spania, Suedia, Elveţia, Africa de Sud, Turcia şi Marea Britanie. Au fost în total 20 de întrebări care au acoperit cinci teme: educaţia în trafic, comportamentul pe şosea, accentul pus pe stilul de viaţă şi pe societate, pregătirea sezonieră şi, mai ales, pentru iarnă.
Cercetarea de teren s-a desfăşurat în perioada 23 iulie – 17 august 2012. Interviurile au fost realizate online în limba locală a fiecărei ţări. Respondenţii au trebuit: să aibă permis de conducere valabil, să aibă peste 18 ani şi să fie conducători auto activi.
{mosloadposition user9}