Ultimii aproape trei ani au determinat, în industria de transport, schimbări și provocări majore, plecând de la startul pandemiei de Coronavirus, până la declanșarea conflictului din Ucraina și contextul inflaționist actual. Toate acestea au adus cu sine o nevoie tot mai mare a clienților de servicii de transport de a-și optimiza costurile.
Potrivit Gebrüder Weiss România, unul dintre principalii jucători ai pieței locale de transport și logistică, țările europene, dar nu numai acestea, sunt martore la o creștere a prețurilor, determinată nu doar de factorii amintiți mai sus. Ponderea costurilor cu combustibilul în cheltuielile totale pentru transportul bunurilor este semnificativă, ceea ce explică sensibilitatea la modificările prețului din ultimele luni. În plus, criza energetică din lanțurile globale de aprovizionare duce la lipsa unor bunuri, cum ar fi aditivii AdBlue, folosiți de camioanele cu motoare Euro 4 și mai mari.
Legislația schimbătoare și tot mai severă a generat o serie de provocări în principal pe segmentul de distribuție capilară (last mile), cum sunt găsirea echilibrului între alinierea la reglementări și costuri (ex. licențierea autovehiculelor cu masa totală maximă autorizată cuprinsă între 2,5 tone și 3,5 tone, proiectul de lege e-transport).
În acest context, companiile din transport și logistică au fost nevoite să ofere clienților soluții pentru a optimiza costurile și pentru a pondera impactul major al acestor schimbări. Astfel, conform Gebrüder Weiss România, realizarea unei planificări cât mai realiste și predictibilitatea volumelor este un aspect care ajută clienții în a avea o mai bună imagine asupra costurilor de transport. În egală măsură, în zonele cu densitate redusă în ceea ce privește volumul de marfa transportat, pentru optimizarea costurilor se poate opta împreună cu clientul pentru o scădere a frecvenței de livrare prin cumularea comenzilor la un număr mai mic de transporturi. De asemenea, livrarea în afara orelor de vârf din trafic poate fi un aspect important ce determină eficientizarea rutelor.
„Cum gestionarea transporturilor poate deveni una dintre cele mai mari consumatoare de resurse: timp, bani și personal, externalizarea acestui serviciu către o companie specializată este un pas firesc pentru o bună dezvoltare a core business-ului”, a declarat Alina Oprișa, Inland Transport Manager la Gebrüder Weiss România.
Cum gestionarea transporturilor poate deveni una dintre cele mai mari consumatoare de resurse:
timp, bani și personal, externalizarea acestui serviciu către o companie specializată este un pas firesc
pentru o bună dezvoltare a core business-ului
(Sursă: Gebrüder Weiss)
Potrivit afirmațiilor sale, investițiile pe care o companie dedicată de logistică le face în hub-uri de depozitare, tehnologie, procese și personal îi permit să eficientizeze operațiunile și să optimizeze costurile la un nivel pe care o afacere individuală nu-l poate atinge ușor.
Astfel, una dintre soluțiile eficiente, care optimizează simultan costurile și rapiditatea livrărilor, este ca mărfurile să fie gestionate centralizat, într-un hub logistic care controlează nu doar transportul, ci și sortarea, expediția și distribuția. Esențială este și poziționarea hub-ului lângă zone metropolitane sau urbane importante, cu acces la căi de comunicație importante (noduri feroviare, autostrăzi, aeroporturi și porturi mari).
„Pe piața locală, unde transportul rutier este problematic prin lipsa autostrăzilor, iar cel feroviar prin infrastructura învechită, este important să existe multiple zone de livrare deservite de hub-uri logistice. În contextul creșterii accelerate a comerțului online în ultimii ani, apropierea de marile centre urbane înseamnă reducerea timpilor de livrare. Abordarea Gebrüder Weiss include, astfel, o politică susținută de extindere a hub-urilor logistice locale. Compania deține în acest moment patru hub-uri în zona Transilvania-Banat – Sibiu, Brașov, Cluj-Napoca și Arad (acces rutier rapid către Europa de Vest), București-Ilfov (nod aerian, feroviar și rutier), Constanța (principalul port al țării), Craiova (deservind zona de sud) și Bacău (acoperind zona de est). În plus, în Bolintin-Deal, pe lângă sediul central, există și un terminal dedicat serviciului Home Delivery, de unde sunt gestionate operațiunile de cross-docking la nivel național”, susține Alina Oprișa.
Un alt aspect important de luat în calcul pentru scăderea costurilor este optimizarea încărcării mărfurilor în camion. Eficiența planificării este cea care asigură livrarea mărfurilor la costuri optime – încărcarea rațională a vehiculelor, minimizarea rulărilor în gol și timpilor de nefuncționare, reducerea consumului excesiv de combustibil.
„La începutul anului am implementat în România un nou sistem de management al transportului. Acesta este utilizat în departamentul de planificare a curselor și face parte din strategia de digitalizare a companiei pe plan global. Noul sistem are o interfață prietenoasă și intuitivă, oferă o imagine de ansamblu asupra activității din ziua respectivă și permite o mai bună planificare și vizibilitate asupra mărfurilor. Rutele sunt astfel optimizate automat, ceea ce se traduce prin reducerea timpilor de planificare, a km parcurși și a consumului de combustibil și emisiilor de CO2”, menționează Alina Oprișa.
De asemenea, utilizarea mașinilor double-deck este un aspect care ajută la o mai bună calibrare a bugetului de transport al clientului. Acestea au avantajul unei capacități de transport cu 30-40% mai mari, deși durata de încărcare este peste cea a unui camion normal. Cu toate acestea, costul pe unitatea de transport scade semnificativ raportat la livrarea acelorași volume cu camioane single deck. În plus, emisiile de CO2 sunt reduse considerabil. Mașinile double-deck sunt funcționale în rețeaua Gebrüder Weiss și și-au arătat utilitatea în consolidarea mărfurilor și transportarea lor către hub-urile livratoare.
„Cu siguranță, în cazul companiei noastre, oferirea de soluții rapide și, de multe ori, inovatoare clienților noștri va avea un impact pozitiv în costurile pe care aceștia le vor aloca transportului și depozitării”, a încheiat Alina Oprișa.
Prin noul sistem de management, rutele sunt optimizate automat, ceea ce se traduce prin reducerea
timpilor de planificare, a km parcurși și a consumului de combustibil și emisiilor de CO2
(Sursă: Gebrüder Weiss)
Pe piața locală, unde transportul rutier este problematic prin lipsa autostrăzilor, iar cel feroviar
prin infrastructura învechită, este important să existe multiple zone de livrare deservite de hub-uri logistice
(Sursă: Gebrüder Weiss)