“Din perspective pieței de online, 2017 a fost un an cel puțin interesant, în care, după Regulamentul General Pentru Protecția Datelor Personale (GDPR), Parlamentul European a votat proiectul legislativ cu privire la e-Privacy.
2018 este un an foarte important în ceea ce privește reglementarea industriei digitale la nivel European și național. Este anul în care Regulamentul General Pentru Protecția Datelor Personale (GDPR) devine activ iar nouă lege e-Privacy, care va înlocui așa numită Lege a cookie-urilor, va fi adoptată. Proiectul e-Privacy votat în Parlamentul European, prevede măsuri care afectează veniturile din publicitatea online și, implicit, sustenabilitatea business-urilor din domeniu. O dată ce a fost votat acest nou Regulament, la diferența foarte mică de voturi în Parlamentul European, pasul următor este de a se începe dialogul cu statele membre cu privire la aplicarea lui.
IAB Europe, din al cărui Consiliu Director face parte și IAB România duce o politică de lobby susținută, are la Bruxelles întâlniri cu atașații țărilor membre și membrii comisiei de Policy, redactează luări de poziție și realizează studii de impact economic posibil al acestei legi, însă aceste eforturi trebuie dublate și de acțiuni reprezentative la nivel național-local.
În cei peste 10 ani de existența, IAB România s-a implicat și se implică activ în a proteja interesele industriei în întâlnirile cu reprezentații statului. Însă din acest an, efortul va trebui cel puțîn dublat. Pe această cale, fac apel către toate entitățile care desfoasoara actvități de marketing online și care nu sunt încă membri ai IAB România să devină cât mai curând și să se implice în activitățile asociației.
Este interesul și datoria noastră, advertiseri, publisheri și agenții să ne unim în jurul IAB România pentru a avea un cuvânt de spus care să conteze în ceea ce privește implementarea legislației Europene și reglementarea pieței online în România cu privire la e-Privacy, dar fără să se limiteze la acest proiect!
Pe lângă apărarea intereselor industriei, IAB România se preocupă de dezvoltarea unui ecosistem online sănătos și încurajează implicarea activă a membrilor în acțiunile de autoreglementare și auditare a pieței digitale.
În acest sens am inițiat și primele discuții despre măsurarea audienței campaniilor online, unul dintre proiectele-cheie pentru anii viitori în dezvoltarea căruia colaborăm cu organizațiile din industrie ARMA (Asociatia Română pentru Măsurarea Audiențelor) și BRAT (Biroul Român de Audit Transmedia). Obiectivul este să punem bazele unui studiu de măsurare a audienței campaniilor digitale în România conceput și auditat conform standardelor internaționale de măsurare dezvoltate de MRC (Media Rating Council) și IAB. Scopul nostru este să dezvoltăm măsurarea cross-media (TV-OLV), astfel vom avea o imagine și mai clară a eficienței investiției în publicitate, o valorificare mai bună a inventarului online și, în definitiv, creșterea calității conținutului online.
Complementar, lucrăm la consolidarea studiului ROADS (Romanian Online Advertising Spending) drept un instrument de business. ROADS este singurul raport cu date reale, raportate de principalii publisheri și agenții de pe piață, relevant pentru dimensiunea și structura pieței online din România.
În ceea ce privește autoreglementarea, aș vrea să reamintesc standardele IAB în ceea ce privește publicitatea de tip display și e-mail marketing, precum și regulamentul Coalition for Better Ads – subiect pe care îl vom aborda detaliat în curand.
Asigurarea calității profesionale este unul dintre subiectele-cheie de pe agenda IAB România. Există o serie de cursuri de pregătire profesională în cadrul IAB Academy și programul pentru certificarea specialiștilor online DIMAQ. IAB Academy a lansat deja prima serie de cursuri, intervalul 21-23 februarie, susținute de către Steve Thompson (UK), un colaborator de renume al nostru, care cunoaște particularitățile pieței din România. Temele abordate: Attribution, Content Marketing și Behavioural Science.
De asemenea, pregătim o nouă structura de desfășurare a competiției de creativitate în online IAB MIXX Awards.
Suntem cea mai tânără organizație din industria de marketing și comunicare și reprezentăm sectorul cu cea mai mare creștere din piață. Ține doar de noi, ca industrie să ne organizăm, să ne unim fortele și să ne implicăm pentru a ne asigura un mediu coerent și care să susțină dezvoltarea sănătoasă a pieței online din România.
Fiecare dintre aceste proiecte va avea succes doar în măsura în care jucătorii din industria online se implică activ în dezvoltarea lor. Aș vrea pe această cale să mulțumesc membrilor care ne sunt alături, membrilor Consiliului Director și încă o dată invit și pe cei care încă nu ni s-au alăturat să devină membri și să se implice activ în acțiunile IAB România!
2018 este un an foarte important pentru dezvoltarea pieței online la nivel atât local cât și european. Cum se va contura depinde în foarte mare măsură de capacitatea noastră, ca industrie, să ne organizăm și să ne facem simțită prezența pentru a ne asigura o poziție favorabilă creșterii viitoare.
Să avem, cu toții, un an cu rezultate remarcabile!”
Gabriel Pătru, Președintele IAB România