Conform proiectului de decizie lansat astăzi spre consultare publică de către ANCOM, toţi furnizorii de servicii de acces la internet au obligaţia de a publica pe paginile proprii de internet şi de a include în contractele încheiate cu utilizatorii finali şi în condiţiile generale de furnizare a serviciului un set relevant de indicatori şi parametri aferenţi calităţii serviciului de acces la internet şi de a publica pe paginile proprii de internet informaţii cu privire la procedura de măsurare a acestora.
Furnizorii de servicii de acces la internet vor avea obligaţia publicării parametrilor de calitate administrativi precum:
– termenul necesar pentru furnizarea accesului la internet;
– termenul de remediere a deranjamentelor;
– frecvenţa reclamaţiilor utilizatorului;
– frecvenţa reclamaţiilor referitoare la deranjamente;
– frecvenţa reclamaţiilor privind corectitudinea facturării;
– termenul de soluţionare a reclamaţiilor utilizatorilor.
Măsurarea acestor parametri presupune ca furnizorii să înregistreze toate evenimentele corespunzătoare parametrilor respectivi şi să întocmească o statistică la sfârşitul perioadei de raportare.
Totodată, furnizorii cu peste 1.000 de conexiuni vor publica şi parametrii de calitate tehnici precum:
– viteza de transfer a datelor;
– întârzierea de transfer;
– variaţia întârzierii de transfer;
– rata pierderii de pachete.
Furnizorii de servicii de acces la internet menţionaţi mai sus vor realiza, administra şi pune la dispoziţia utilizatorilor o aplicaţie proprie care să măsoare şi să evalueze, în timp real, indicatorii tehnici de calitate pentru serviciul de acces la internet.
Decizia se va aplica serviciilor de acces la internet, furnizate prin intermediul reţelelor publice fixe sau mobile de comunicaţii electronice, indiferent de tehnologia de acces la internet: accesul prin tehnologii prin fir în bandă îngustă (prin conexiuni de tip dial-up/ISDN) sau în bandă largă (DSL, cable modem) sau accesul wireless precum WLAN, GSM, GPRS şi UMTS.
“ANCOM consideră că îmbunătăţirea gradului de informare a utilizatorilor contribuie la creşterea puterii consumatorilor şi a capacităţii acestora de a-şi apăra mai bine interesele, şi în acelaşi timp stimulează şi susţine concurenţa. Utilizatorii informaţi, care sunt pregătiţi să-şi exercite abilitatea de a alege, pun o presiune necesară asupra furnizorilor, stimulându-i să ofere servicii inovatoare, la o calitate tot mai bună şi la tarife tot mai competitive. Astfel, consumatorii care fac alegeri informate nu doar beneficiază de pe urma concurenţei, ci o iniţiază şi o susţin”, a declarat Cătălin Marinescu, preşedintele ANCOM.
Proiectul de decizie poate fi consultat pe pagina de internet a ANCOM aici, persoanele interesate fiind invitate să formuleze şi să transmită observaţii şi propuneri până la data de 27.10.2010, pe adresa sediului central ANCOM – Str. Delea Nouă 2, sector 3, Bucureşti, sau direct la registratura ANCOM. Observaţiile şi recomandările pot fi transmise şi prin fax la numărul +40372 845 404 sau prin e-mail pe adresa consultare@ancom.org.ro.