Serviciul Corp Control, Anticorupție și Integritate din Ministerul Fondurilor Europene (MFE) a finalizat controlul privind implementarea a două proiecte de e-guvernare, cu fonduri europene, de către Consiliul Județean Suceava (CJ). Furnizorii de hardware şi soluţii IT din aceste proiecte sunt SC Expert One Research SRL şi SC Siveco România SRL.
Ancheta a constatat licitaţii trucate şi rapoarte de implementare false, acceptate ca atare de către Organismul Intermediar pentru Promovarea Societății Informaționale (OIPSI).
Valoarea totală a proiectelor se ridică la 13.361.118 lei din care 7.169.321 lei fără TVA s-au cheltuit pentru IT. Concluziile raportului au fost înaintate către Direcția Națională Anticorupție.
Obiectul controlului l-au reprezentat proiectele CJ Suceava: „Implementarea de soluții de e-guvernare la nivelul a 15 localități din județul Suceava I” (cod SMIS 48451, contract din 5 septembrie 2014 cu SC SIVECO România SRL), și „Implementarea de soluții de e-guvernare la nivelul a 15 localități din județul Suceava III” (cod SMIS 48457, contract din 20 august 2014 cu SC Expert One Research SRL). Prin aceste proiecte, CJ Suceava trebuia să achiziționeze o soluție informatică și componente hardware necesare pentru a informatiza o serie de servicii oferite de primăriile din localităţile judeţului: registrul agricol, serviciul de taxe și impozite locale, serviciul financiar și cel de contabilitate, resurse umane, management documente, componente de management proiecte etc.
În urma verificărilor, echipa de control a constatat o serie de nereguli:
• nevoia de achiziții IT a fost creată artificial;
• oferte câştigătoare neconforme şi tratament neegal aplicat ofertanţilor;
• criterii de calificare restrictive; procesul de atribuire a contractelor „cu dedicaţie”;
• soluția informatică implementată nefuncțională în parametrii prevăzuți în contract;
• raportări false.
În concluzie, Raportul (sinteza Raportului atașat) constată faptul că „ofertarea de condiţii/elemente optime, prin documentele tehnico-financiare prezentate la licitaţie, în scopul îndeplinirii cerinţelor caietului de sarcini, dar neîndeplinirea acestora în final (având concursul beneficiarului cât şi al OIPSI) poate fi încadrată la secţiunea a 41-a „infracţiuni împotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene” din L.78/2000, cu atât mai mult cu cât din start s-a creat o necesitate artificială, iar soluţiile tehnice diferă deşi se dorea o integrare a sistemelor informatice”.
Raportul este primul rezultat al controlului tematic cerut de conducerea MFE asupra proiectelor de informatizare a instituțiilor publice.