Un impuls dat diversității culturale și competitivității în era digitală prin noua strategie europeană în domeniul cinematografiei
Deși producțiile europene reprezintă aproape două treimi din totalul filmelor distribuite în cinematografele din UE, succesul lor de casă se reduce la doar o treime din vânzările de bilete. Numărul filmelor produse în Europa a crescut de la aproximativ 1.100 în 2008 la 1.300 în 2012 și totuși majoritatea filmelor europene sunt prezentate numai în țara în care au fost realizate și sunt rareori distribuite dincolo de granițele naționale. Comisia Europeană a lansat o nouă strategie a UE pentru „Filmul european în era digitală ”, în căutare de soluții pentru problema de mai sus, subliniind totodată necesitatea valorificării potențialului noilor modalități de distribuție pentru a promova diversitatea culturală și a da un impuls competitivității.
„O distribuție internațională mai bună a filmelor europene este extrem de importantă, nu doar din punct de vedere economic, ci și din punctul de vedere al diversității”, a declarat în acest sens Androulla Vassiliou, comisar european pentru educație, cultură, multilingvism și tineret. „Este unul dintre obiectivele subprogramului MEDIA al programului Europa Creativă și un domeniu în care aducem o valoare adăugată reală la nivel european. Este evident însă că trebuie să facem mai mult pentru creșterea audienței filmelor realizate în Europa și pentru îmbunătățirea cooperării transfrontaliere. Aștept cu interes prima discuție pe marginea acestei noi strategii pe care o voi avea cu reprezentanții industriei cinematografice în zilele următoare la Festivalul de Film de la Cannes.”
Documentul care prezintă strategia Comisiei sugerează că finanțarea publică ar trebui să se concentreze mai mult pe creșterea audienței filmelor europene și pe acordarea unui sprijin mai consistent dezvoltării, promovării și distribuției internaționale. În prezent, aproape 70% din fondurile publice naționale sunt destinate producerii filmelor, fiind alocate mult mai puține fonduri pentru creșterea potențialului de audiență. Ar trebui încercate abordări flexibile și experimentale în ceea ce privește modul și locul în care sunt proiectate filmele, dată fiind popularitatea tot mai mare a platformelor de vizionare la cerere (VoD – video-on-demand) și a opțiunilor de descărcare a filmelor de pe internet.
Strategia va promova o nouă modalitate de dialog – așa-numitul Forum al filmului european – care va încuraja schimbul de idei privind modul în care politicile naționale, regionale și ale UE în domeniul audiovizual se pot completa reciproc mai bine și pot contribui la identificarea de soluții pentru probleme precum digitizarea sau dificultățile cu care se confruntă casele de producție în încercarea de a obține finanțare.
Lucrările forumului vor începe cu o conferință organizată în cadrul Festivalului de Film de la Cannes, care reunește experți din Comisia Europeană, din statele membre și din partea fondurilor naționale și regionale de film, precum și alți reprezentanți ai industriei. Programul "Europa Creativă" va acorda sprijin pentru seminarele, acțiunile de colectare a datelor și schimburile transnaționale organizate în cadrul Forumului.
Câteva cifre
Fondurile europene pentru cinematografie alocă anual 2,1 miliarde de euro pentru a sprijini industria audiovizuală europeană [sursă: Observatorul European al Audiovizualului, Finanțarea publică pentru producția de filme și opere audiovizuale în Europa (Public Funding for Film and Audiovisual Works in Europe)]. Din această sumă, 110 milioane de euro provin din subprogramul MEDIA al programului "Europa Creativă".
În 2012, în UE au fost produse aproximativ 1.300 de filme, în comparație cu peste 800 în Statele Unite.
Numai 8% dintre filmele europene sunt distribuite în sălile de cinema din țări din afara UE.
În 2012, peste 60% dintre toate filmele distribuite în sălile de cinema în UE au fost filme europene, dar numai o treime din biletele vândute au fost bilete pentru un film european. Pentru comparație, producțiile americane au reprezentat 20% din filmele distribuite în săli și 65% din vânzările de bilete în UE.
De regulă, pentru distribuția filmului se cheltuiește mai puțin de 10% din bugetul unui film.
Televiziunea rămâne platforma cea mai utilizată pentru vizionarea filmelor. În 2011, peste 40% din cele 122.000 de lungmetraje prezentate de posturile de televiziune din UE erau de origine europeană (8% erau producții naționale, 15% erau produse în alte țări europene și aproape 20% erau coproducții europene, în totalitate sau parțial).
În 2012, piața VoD a înregistrat o creștere de 60% în Germania și de 15% în Franța.
Bugetul mediu de producție în UE variază de la aproape 11 milioane de euro în Marea Britanie și 5 milioane de euro în Germania și Franța la 300.000 de euro în Ungaria și Estonia. Bugetul mediu pentru filmele produse de SUA este de 15 milioane USD (11 milioane de euro).
Context
Europa Creativă
"Europa Creativă" este a cincea generație de programe de finanțare ale UE care sprijină cultura și creația. Programul a fost lansat la 1 ianuarie, cu un buget de aproape 1,5 miliarde de euro pentru perioada 2014-2020. Programul va aloca cel puțin 56% din buget subprogramului MEDIA.
Lansat în 1991, MEDIA (acronim pentru „Mesures pour encourager le développement de l´industrie audiovisuelle” – „Măsuri pentru încurajarea dezvoltării industriei audiovizuale”) a investit peste 1,7 miliarde de euro pentru a sprijini realizarea și distribuția de filme, precum și formarea profesională și inovarea în acest domeniu, în scopul de a spori diversitatea și competitivitatea internațională a cinematografiei europene și a industriei audiovizuale. Pe lângă sprijinul acordat cineaștilor, fondul MEDIA va sprijini peste 2.000 de cinematografe europene în care cel puțin 50% dintre filmele proiectate sunt filme europene.
Comisia a adoptat o comunicare privind filmul european în era digitală . Această comunicare va veni în completarea programului cu o dezbatere politică între Comisie și părțile interesate din statele membre, fondurile de film și alți factori de decizie politică, precum și profesioniștii din industria cinematografică. Scopul este de a îmbunătăți complementaritatea activităților de sprijin desfășurate la nivelul UE și la nivel național și de a crește valoarea adăugată globală a acestor activități pentru filmele europene și pentru public.
{mosloadposition user9}