Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Festivalul PLAI 2012: Subcarpati, rezidenti PLAI

Am a deschis poarta între curtea din spatele blocului și grădina bunicilor. Am adus laolalta tineri mai tineri și tineri mai bătrâni și i-am învățat să-și dea mâna. Am amestecat entuziasmul și veselia de pe stradă cu înțelepciunea și bunul simț din ogradă. Un spațiu liber și creativ, PLAI a devenit un adăpost pentru toți aceaia dornici să privească și dincolo de gard, fie autohton, fie nu.

De 6 ani încoace mijlocul lui septembrie aduce 3 zile dedicate muzicii, artei și multiculturalității. Fie că vorbim de muzică din toate colțurile lumii, de căi diferite de exprimare sau pur și simplu de diversitate etnică, PLAI înseamnă varietate. Dornici să dam o șansă reconcilierii dintre vechi și nou și să cream o punte între spațiul național și lume, PLAI a devenit locul ideal în care să încerci ceva nou, să înveți să asculți dar și să te faci auzit.

Și pentru că băieții de la Subcarpați se pricep să dea glas folclorului prin boxele din stradă, anul acesta vor fi rezidenti PLAI cu câte un concert în fiecare zi, împărtășindu-ne puțin din experiența lor despre ce înseamnă să găsești un izvor de energie pozitivă autohtonă.

“Bean, aşa cum mai e cunoscut autorul albumului despre care scriu aici, membru al colectivului Blanoz şi actual vocalist al trupei Şuie Paparude, trecut pentru o vreme şi prin L’Orchestre de Roche, face parte dintr-o generaţie cu dublă moştenire, care a crescut cu televizorul etern comutat pe toate MTV-urile ultimilor 20 de ani şi cu calculatoarele mereu conectate la toate sursele www ale ultimilor 10, „pe la Romană“, în centrul unei urbanităţi a cărei sete de importuri culturale vestice nu s-a potolit niciodată, dar şi „prin Dolhasca, la cîmpie“, spaţiul în care arhaismele (şi derivatele lor) încă mai sînt conservate şi performate. E declaraţia de intenţie pe care o face pe „Am crescut pe la Romană“, o strigătură în care tempoul infernal al kick-urilor maramureşene se varsă destul de logic în drum&bass. Forma în care artistul toarnă esenţe din folclor e una surprinzătoare pentru genul/genurile muzical/e pe care le cultivă şi pentru muzica românească, în general.

Încercarea de reîntoarcere la rădăcini, la copilărie – a lui, dar şi a muzicii – este una sinceră, chit că mobilul ar putea să fie o originalitate pe care n-ai cum s-o obţii altfel astăzi, în momentul în care totul pare a fi fost deja spus în muzică, în care fast-food pop-ul vestic e bine fixat în reflexul unui anumit tip de producător şi consumator. La fel de bine cum poate fi o dorinţă a autorului de a-şi recupera, revizita şi asimila trecutul, de a-şi rezolva o problemă mai degrabă abisală (vezi aluzia la muzica pe care o ascultau bunicii lui), de a se maturiza, pînă la urmă. Bean/Subcarpaţi şi-a găsit sursa noii energii şi ne spune şi nouă secretul pe „Doina spiritului“, unul dintre punctele tari ale albumului (alături de „Salvez lumea“, „Hora fericirii“, „La cutari“, tripantul featuring aromân al Marei, sau „Atît de personal“). Mai mult, mută doina în contemporaneitate, adoptînd – iată o inovaţie! – modelul vocal al lăutarului de altădată. „Cînd a fost la ’89“ decupează şi folclorizează cu stil o perioadă la care memoria colectivă tresare, pe tiparul aceloraşi vechi interpreţi, cei care înregistrau şi reproduceau un anumit moment istoric. Repetiţia unor sample-uri populare/lăutăreşti livrează albumului o atmosferă stranie şi o febrilitate foarte viscerală. Şi chiar dacă idiomul nu e absorbit întotdeauna complet – poate de aici vine uneori aerul de improvizaţie, de construcţie cumva şubredă –, rezultatul final conciliază lăudabil muzicile vechi cu cele noi, sîrbele cu trip-hop-ul, doinele cu hip-hop-ul, horele cu dubstep-ul…” [Paul Breazu, Dilema Veche nr.336 din 22-28.07.2010]

Detalii privind accesul la festival, pe www.plai.ro

Festivalul Plai 2012 este organizat de Asociaţia Culturală Sunet Ambianţă Timişoara şi Casa de Cultură a Municipiului Timişoara, în parteneriat cu Institutul Cultural Român şi Consiliul Judeţean Timiş.

Proiect cultural co-finanțat de Administraţia Fondului Cultural Naţional

Investesc în dezvoltarea PLAI: Continental, Draexlmaier si Kathrein.

Sponsori: Aquatim, Cabinet Mercescu, Full Print Banat, IHM Total Consult și Quark Motors.

Pentru mai multe informații despre eveniment, vă rugăm vizitaţi site-ul nostru: www.plai.ro.

Discografie Subcarpati:
2010 – Subcarpați
2010 – Etnologic
2011 – Culese din cartier (compilație)

Resurse WEB:
1. //subcarpati.com

Clip-uri:
1. //www.youtube.com/watch?v=u8TqmZA9h2Y
2. //www.youtube.com/watch?v=cmut6G74DHw
3. //www.youtube.com/watch?v=7AcfiqbfjPQ
4. //www.youtube.com/watch?v=FJm6-arZpak
5. //www.youtube.com/watch?v=gYoQZx1DnD4

Bucuresti, 19.04.2012

{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.