a industriilor culturale si creative
Ediţia pilot Creative Est #0, care a avut loc pe 6 și 7 septembrie, a adus la Grădina Botanică sute de tineri interesaţi de industriile culturale şi creative din România.
În acest weekend a avut loc ediţia pilot a festivalului de industrii culturale şi creative Creative Est #0, organizat de asociaţia ORICUM. La festival au participat creatori români din domenii precum design, film, artă contemporană, gastronomie sau muzică.
Publicul Creative Est #0 s-a bucurat de proiecţii de scurtmetraje, concerte, mâncare gătită de cele mai funky bucătării urbane, cocktailuri gândite special pentru acest eveniment, dezbateri despre domeniul industriilor culturale şi creative din România şi de o licitaţie de design de produs.
Creative Est #0 a vrut să testeze atât interesul, cât și potențialul pe care industriile culturale și creative le au în România. Festivalul a făcut parte din misiunea asociației ORICUM de a pune Bucureștiul, respectiv România pe harta regională și globală a industriilor culturale și creative până în anul 2030 și de a poziționa estul Europei drept hub de industrii creative.
“Interesul pentru această ediţie pilot a Creative Est demonstrează câtă nevoie are Bucureştiul de o strategie pentru susţinerea şi promovarea industriilor culturale şi creative locale şi de un eveniment dedicat care să poziţioneze România pe harta europeană a creativităţii”, declară Răzvan Crişan, fondator al Asociaţiei ORICUM. “Planul este de a organiza prima ediţie Creative Est #1 în primăvara anului 2015, însă de data aceasta vom avea o săptămână dedicată creativităţii din Europa de Est, iar România va deveni un punct de legătură pentru regiune”.
”Dacă astăzi toți ne îngrămădim să cumpărăm bilete atunci când o celebritate din zona muzicală este anunțată pe vreo scenă din România, nu același lucru se întâmplă atunci când se anunță vreun produs nou al unui designer cunoscut sau vreo nouă expoziție a unui pictor consacrat, din simplul motiv că nu știm încă să le recunoaștem valoarea. Dar odată cu apariția unui eveniment precum Creative Est cred că scena românească a industriilor creative este cu un pas mai aproape de a fi valorificată în propria-i țară. Iar eu, alături de Dizainăr, sunt mândru că am putut participa și contribui la acest eveniment”, explică designerul Mihnea Ghilduș.
Industriile culturale și creative, unul dintre cele mai dinamice sectoare din economia României
În anul 2009, industriile culturale și creative contribuiau cu 6% la PIB-ul României şi produceau 141.000 locuri de muncă, mai mult decât turismul (1.11%) şi serviciile de alimentaţie publică (1.16%) la un loc
Spre deosebire de celelalte industrii din ţară, economia creativă este concentrată ȋn principal la nivelul Bucureştiului. Peste jumătate dintre salariaţii din industriile culturale și creative lucrează în Bucureşti şi realizează 69,4% din totalul naţional al cifrei de afaceri. Diferenţa ȋntre Bucureşti şi celelate judeţe este colosală: ȋn Capitală se află de 6 ori mai multe firme, de 8 ori mai mulţi angajaţi şi se realizează o cifră de afaceri de 6 ori mai mare faţă de al doilea clasat. De altfel, în Bucureşti sunt angajaţi aproape toţi atâţia lucrători în industriile creative cât în toate celelalte judeţe la un loc.
Creative Est #0 este un eveniment organizat de Asociația ORICUM cu sprijinul Universității București, susținut de Garanti Bank, provoked by Grolsch și cu sprijinul ABSOLUT, Golden Horse şi Green Sound Team. Află mai multe despre Creative Est #0 pe www.creativeest.ro.