GLAMI, platforma europeană lider în descoperirea modei, a realizat recent un sondaj în care prezintă părerea românilor despre cum promovează industria modei standarde legate de tipurile corporale, cele mai subreprezentate categorii de consumatori, dar și obiceiurile acestora de consum.
Cum poate deveni industria modei mai incluzivă
Românii care au luat parte la studiu și-au exprimat opiniile despre practicile din industria modei și, în același timp, au tras câteva semnale de alarmă.
Femeile cred că incluziunea în fashion poate fi potențată prin oferirea unor colecții cu mărimi mai diversificate (41%), renunțarea la reclamele cu modele editate (39%), oferirea de sfaturi vestimentare adaptate fiecărei structuri corporale (38%), detalierea dimensiunilor în cm pentru orice articol (36%), utilizarea manechinelor cu diferite mărimi și forme (30%), includerea mai multor tipare corporale în publicitate/cataloage (28%) și în defilările de pe podiumurile de modă (21%).
Pe de altă parte, lista soluțiilor bărbaților aduce în atenție: detalierea dimensiunilor în cm pentru orice articol (34%), oferirea unor colecții cu mărimi mai diversificate (33%), renunțarea la reclamele cu modele editate (26%), oferirea de sfaturi vestimentare adaptate fiecărei structuri corporale (26%), includerea mai multor tipare corporale în publicitate/cataloage (18%), utilizarea manechinelor cu diferite mărimi și forme (16%) și prezența diverselor tipare corporale în defilările de pe podiumurile de modă (14%).
Românii vor să vadă modele plus size în reclamele de modă
Pentru 45% dintre respondenții de sex feminin și 39% dintre respondenții de sex masculin implicați în studiul GLAMI, prezența modelelor plus size în promovarea produselor este absolut esențială când vine vorba de cumpărăturile de modă. De asemenea, în completarea acestora vin 33% dintre femei și 30% dintre bărbați, care susțin că modelele ce nu respectă standardele tipice de frumusețe joacă un rol important pentru ei.
Această situație era însă una de așteptat, mai ales dacă ne gândim la dificultatea găsirii hainelor ce avantajează diversele structuri corporale. În fapt, doar 15% dintre românce și 28% dintre români nu întâmpină probleme când fac achiziții vestimentare. Restul respondenților la sondaj au afirmat că se confruntă, mai des sau ocazional, cu diverse neplăceri, ajungând inclusiv să-și compare propria persoană cu a altora (11% dintre femei și 7% dintre bărbați).
Complexele cu privire la aspect, greu de ignorat
Având în vedere contextul, este de înțeles de ce oamenii au devenit atât de preocupați de aspectul lor. Dar care să fie oare părțile corpului care generează cele mai numeroase complexe în rândul românilor?
În clasamentul femeilor, abdomenul este pe primul loc (30%), pe listă fiind amintite și greutatea (24%), înălțimea (18%), sânii (14%), vergeturile și celulita (11%), gambele (10%) sau proporțiile corpului (9%).
Pentru bărbați însă, topul a luat următoarea formă: înălțimea (28%), abdomenul (24%), greutatea (17%), pieptul (9%), gambele (5%), picioarele (4%) și proporțiile corpului (3%).
De remarcat este faptul că niciun respondent nu a afirmat că este lipsit de nemulțumiri referitoare la corpul său, amintind măcar un element care conturează complexe.
Date despre cercetare
Rezultatele sondajului provin din chestionarul completat de 3.092 de utilizatori români ai GLAMI.roGLAMI.ro. 78% din eșantion a fost format din femei, 21% din bărbați, iar un procent de 1% nu și-a precizat sexul. Colectarea datelor a avut loc în primele zece zile ale lunii iunie 2023.