· Mediul online este cea mai utilizată sursă de informare de către consumatorii români în procesul de achiziție a unui produs sau serviciu
· 53% dintre consumatori afirmă că sunt loiali faţă de brandul produselor analizate în studiu
· Factorii cheie care contribuie la decizia de cumpărare sunt ofertele promoționale (48%) și disponibilitatea produselor sau serviciilor (38%)
· Românii preferă plata în numerar (62% dintre respondenți), ceea ce ne situează chiar și peste nivelul țărilor din Orientul Mijlociu
· Doar 9% din români sunt dispuși să plătească în plus pentru produsele românești
În Romania 4 din 10 cumpărători sunt deja consumatori digitali, față de 6 din 10 la nivel global. Pe de altă parte, în România din 10 consumatori digitali, doar 6 se informează online, dar cumpără din magazin, 3 cumpără online după ce s-a informat inclusiv din magazin, iar unul este hypertasker digital, adică este în principal interesat de caracteristicile tehnice și de atitudinea socială și etică a companiei producătoare a bunurilor/serviciilor pe care intenționează să le achiziționeze.
Consumatorii români tineri se informează mai ales online în privința caracteristicilor, disponibilității și prețului produselor și serviciilor de care sunt interesați, conform studiului Experiența de cumpărare în era consumatorilor digitali, lansat de EY România astăzi.
Studiul analizează percepțiile asupra întregii experiențe de cumpărare a unui număr de 310 consumatori români cu vârsta între 20 și 35 de ani, pe baza unui chestionar aplicat în perioada 31 martie – 5 mai 2014. Studiul se concentrează pe acest palier demografic, deoarece acesta începe să acceseze niveluri de venituri superioare, devenind un segment reprezentativ de consumatori.
Marea majoritate a respondenților susțin că informația oferită de mediul online este folositoare sau foarte folositoare (61% pentru produse și 52% pentru servicii). Se observă faptul că informațiile din mediul online referitoare la servicii sunt considerate ca fiind mai puțin relevante decât cele despre produse.
53% dintre respondenți spun că sunt loiali față de brandul produselor analizate, iar 42% față de brandul serviciilor analizate. De cealaltă parte, 7% dintre consumatorii tineri afirmă că nu sunt deloc loiali brandurilor de produse, iar 15% dintre ei nu sunt deloc loiali brandurilor de servicii.
Consumatorii sunt cei mai loiali față de furnizorii de servicii de telefonie mobilă și servicii de internet (30%). De asemenea, sunt foarte loiali față de brandurile de automobile, îmbrăcăminte, produse alimentare și servicii medicale. În zona celui mai redus atașament față de brand se regăsesc împrumuturile bancare și asigurările.
Deși brandul contează destul de mult în decizia de cumpărare, respondenții spun că sunt influențați cel mai mult de garanția și calitatea produsului/serviciului (32% în România, față de 27% la nivel global), urmate de prețul și condițiile de livrare (20% în România, față de 29% media globală).
Atunci când se află în magazin, factorii cheie care contribuie la decizia de cumpărare sunt ofertele promoționale (48%) și disponibilitatea produselor sau serviciilor (38%). Asistența la cumpărare și termenii de livrare sunt de asemenea factori relevanți (26% din respondenți au afirmat că au un impact foarte puternic în decizia lor de cumpărare), însă aspectul magazinului nu e un considerat ca factor notabil atunci când se ia decizia de cumpărare pentru produsele și serviciile analizate.
Atunci când se discută preferințele de plată pentru produsele și serviciile achiziționate, românii preferă plata în numerar măsură de 62%, peste consumatorii din Orientul Mijlociu (60%) și mult peste media globală (39%). Consumatorii români preferă numerarul chiar mai mult decât consumatorii chinezi sau indieni, în timp ce media Europei de Est este de 51%.
Întrebați care sunt caracteristicile pentru care ar fi dispuși să plătească în plus, consumatorii români respondenți au indicat disponibilitatea imediată, serviciile premium și personalizate, dar și produsele de lux (12%), produsele eco (9% dintre respondenți) și produsele românești (9%).
“La nivel global două treimi dintre consumatori sunt acum consumatori digitali, adică utilizează mediul online în procesul de cumpărare. În Romania procentul este acum de numai 41%, însă pe măsură ce generația Y accesează niveluri de venituri superioare, acest tip de consumatori va “prelua” și piața locală. Mai mult, hypertasker-ii digitali, considerați cumpărătorii viitorului, sunt cei mai sofisticați și mai exigenți dintre cumpărătorii digitali. De aceea, producătorii și furnizorii de servicii din România încep să acorde atenție mediului online, ca parte a unei abordări integrate omnichannel, atât din punctul de vedere al prezentării ofertei lor, cât și al promovării,” a declarat Elena Badea, Director de Marketing, EY România.
Despre studiu
Studiul Experienţa de cumpărare în era consumatorilor digitali analizează percepţiile asupra întregii experienţe de cumpărare ale unui număr de 310 consumatori români cu vârsta între 20 şi 35 de ani, pe baza unui chestionar aplicat in perioada 31 martie – 5 mai 2014. Studiul se concentrează pe acest palier demografic, deoarece acesta începe să acceseze niveluri de venituri superioare, devenind un segment reprezentativ de consumatori. În acest studiu au fost incluse pentru analiză 5 categorii de servicii şi 4 categorii de produse. Raportul oferă şi o comparaţie selectivă a datelor din România cu cele globale disponibile în raportul Consumers on board realizat de EY în iulie 2014. Servicii analizate: telefonie mobilă / servicii de internet, împrumuturi bancare, asigurări (de sănătate, de casă, maşină etc.), servicii medicale şi servicii publice. Produse analizate: automobile, îmbrăcăminte, produse alimentare, electronice şi electrocasnice.