Expense Reduction Analysts (ERA), una dintre cele mai mari firme de consultanță specializate în gestionarea costurilor la nivel mondial, înregistrează o cerere crescută din partea companiilor românești pe zona de cheltuieli cu energie, gaz, logistică și transport, în contextul crizei aferente acestor sectoare. Experții ERA România consideră că în 2022 tarifele pe aceste segmente vor continua să crească, la fel și pe cel al digitalizării, punctând totodată că sunt domenii în care se pot face economii substanțiale.
În 2021, ERA a raportat o cifră de afaceri de 400.000 de euro, vizând la finalul acestui an o creștere de 40%, respectiv 560.000 de euro, venituri din proiectele de consultanță. Iar 2022 a început cu activitate intensă, căci criza mondială în energie a lăsat companiile debusolate cu privire la cum își vor gestiona resursele, afacerile românești nefiind o excepție.
”Clienții ERA România au solicitat în primul rând optimizări ale costurilor pe zona de energie electrică și gaz natural, unde tarifele au înregistrat majorări semnificative din cauza închiderilor facilităților de producție pe bază de combustibili fosili, a unor niveluri scăzute ale depozitelor de stocare europene a gazelor și a prețului ridicat al certificatelor de carbon, care în 04.02.2022 ajunseseră la un maxim de 96,43 euro”, a declarat Remus Hîrceagă, Partner Expense Reduction Analysts Romania, care adaugă că pe sectorul energetic, cererea pentru optimizare a crescut cu peste 1000%.
”La aceste cauze s-au adăugat situația din Ucraina, lipsa energiei electrice din piață, scăderea volumului de gaze naturale lichefiate livrate în Uniunea Europeană, provocată de cererea crescută din Asia, funcționarea deficitară a infrastructurii, puternic afectată de pandemie, respectiv livrări ale gazului în cantități reduse din partea Rusiei”, a completat Remus Hîrceagă.
Sectorul energetic nu este însă singurul care ridică probleme mediului de afaceri autohton, conform datelor ERA. Un alt segment care a afectat afacerile la nivel global a fost și cel al transporturilor, unde s-au înregistrat creșteri ale cererii de optimizări ale costurilor cu 400%. În România, au fost companii care s-au văzut nevoite să plătească și de până la 5 ori mai mult pentru importarea mărfurilor. Și la nivel național au urmat provocări, odată cu o altă criză în domeniu: cea a șoferilor profesioniști, ceea ce a determinat patronatele să ia în calcul chiar și importarea de forță de muncă din Asia.
„În 2021, s-a înregistrat o creștere extremă pe industria energetică și pe cea a transporturilor, pe fondul pandemiei și a unor crize în domenii corelate, o creștere care va continua și în acest an. Un alt segment unde, în 2022, companiile vor încerca reducerea de costuri va fi cel de transformare digitală pe care, de asemenea, ERA îl oferă ca soluție partenerilor săi din România”, a declarat Cristian Ionescu, Managing Partner Expense Reduction Analysts Romania.
Nevoia de optimizare a costurilor pentru digitalizare vine ca o consecință a faptului că pandemia a forțat companiile să accelereze în câteva luni un proces care, în condiții normale, s-ar fi desfășurat în ani. Astfel, afaceri din industrii variate s-au bazat mai mult ca oricând pe servicii de IT și telecomunicații pentru un flux informațional optim, multe organizații nefăcând însă analize de încadrare tarifară pentru aceste servicii.
Pașii pentru economisirea optimă
Într-un astfel de cadru economic, avantajele pe care ERA le oferă companiilor sunt multiple, cel mai atractiv fiind că experții săi sunt plătiți numai după ce clientul vede rezultatele și conduce și procesul de implementare, spre deosebire de alte firme în domeniul consultanței de afaceri, care taxează numărul de ore prestate fără a aștepta obținerea rezultatelor, oferind doar sugestii pentru implementare. În aceste cazuri, rezultatele devin responsabilitatea clientului. ERA schimbă această paradigmă, taxând numai după ce compania-client înregistrează profit în urma implementării soluțiilor propuse.
Când un client solicită serviciile ERA, primul pas este cel de diagnostic, care are 2 roluri: de a vedea dacă optimizarea se poate face, respectiv de a găsi soluțiile cele mai potrivite. În etapa de diagnosticare, consultanții ERA analizează achizițiile companiei pe ultimele 12 luni, iar ulterior propun segmentele unde optimizarea de costuri s-ar putea realiza.
„Clientul validează sau nu aceste segmente, dar poate să puncteze dacă are o grijă pe un anumit departament. Ulterior stabilirii segmentelor care trebuie atacate pentru obținerea unor rezultate optime, ne adresăm clientului cu 3-4 soluții, niciodată cu una singură, soluții mai bune decât cele pe care le-a implementat deja. Apoi are loc o discuție de validare cu clientul, iar el alege ce variantă își dorește”, a adăugat Cristian Ionescu.
Etapa următoare în tranziția de la pierdere la profit o reprezintă implementarea soluțiilor de eficientizare, unde ERA oferă echipei din compania-client training pentru adoptarea soluțiilor, dar și asistență în mod constant. După ce soluțiile au fost implementate, începe ultima etapă, monitorizarea, care se realizează lunar și care se întinde pe o perioadă de până la 24 luni. Progresul proiectului se măsoară pe baza cifrelor din Rapoartele de Performanță care se fac lunar.
„Odată cu obținerea raportului, procesul este unul comparativ. Inițial, compania are un buget, iar după implementarea soluțiilor ERA, acesta va crește. Diferența dintre cele două sume reprezintă baza remunerației noastre. Practic, ERA preia riscul financiar al procesului de consultanță, taxând numai în baza rezultatelor obținute în cont. Este un element unic pe piața locală, ne asumăm responsabilitatea implementării, nu oferim soluții pe hârtie. Altfel spus, dacă nu există economii, nu suntem plătiți”, a mai spus Cristian Ionescu.
Despre Expense Reduction Analysts
Înființată în 1992, Expense Reduction Analysts este una dintre cele mai mari firme de consultanță specializate în gestionarea costurilor la nivel mondial, cu o prezență în peste 37 de țări. ERA optimizează costurile afacerilor și găsește soluții inovatoare pentru a satisface cel mai bine nevoile companiilor.
În România, ERA a intrat pe piață în toamna anului 2011, printre clienții deserviți numărându-se ICME ECAB, Socar România, Heidi Chocolat, Decathlon, WorldClass, și mulți alții.
În prezent, în cadrul ERA România activează 6 parteneri, specializați în domeniile energie, logistică și transporturi, asigurări și servicii financiare, managementul activelor imobiliare, telecom, transformare digitală.