- Diversitatea de gen în băncile centrale, fondurile suverane și fondurile de pensii publice europene a avut o creștere ușoară față de anul trecut, însă evoluția este lentă
- O cincime din băncile centrale nu au femei în funcții de conducere, statistică neschimbată față de anul trecut
- Deşi 54% dintre băncile centrale au implementat deja un program de diversitate de gen, doar 15% își rezervă locuri pentru femei în consiliul de administrație sau în cel dedicat politicii monetare
- Diversitatea din sălile de consilii a beneficiat de mai multă atenție, pe măsură ce conceptul de Guvernanță Corporativă s-a consolidat în România
- Companiile Blue Chip din România ar trebui să fie agentul de schimbare, atunci când vorbim de diversitatea de gen
Potrivit diferitelor studii desfășurate în ultimii ani, diversitatea de gen este o strategie inteligentă de afaceri, pe care din ce în ce mai multe companii înceo să o prioritizeze pentru a genera profituri mai mari şi nu numai. Lipsa diversității de gen în instituțiile financiare este o problemă constantă și care nu se va îmbunătăţi semnificativ fără politici moderne şi susţinute.
Mazars și Forumul Oficial al Instituțiilor Financiare și Monetare (OMFIF) au lansat recent un studiu privind egalitatea de gen, care urmărește prezența bărbaților și femeilor în funcții de conducere, în cadrul băncilor centrale, fondurilor suverane și al fondurilor de pensii publice. Studiul, aflat în al șaptelea an, punctează și clasifică instituțiile, în funcție de egalitatea de gen din cadrul conducerii acestora.
Strategia băncilor centrale trebuie să includă diversitatea de gen ca o prioritate
Potrivit studiului realizat de Mazars și OMFIF, egalitatea de gen în băncile centrale s-a îmbunătățit pentru al doilea an consecutiv, însă punctajul global rămâne la 27,5 (un punctaj de 100 reprezentând scorul maxim). Spania a înregistrat cel mai mare punctaj, fiind urmată de Aruba, Islanda și Malaezia, în timp ce Europa rămâne regiunea cu cea mai bună performanță, înregistrând un punctaj de 37,3. Diversitatea este una dintre cele mai importante probleme din orice organizație, în special în funcțiile de conducere superioară (C-level) din cadrul acestora. De exemplu, numai 14 bănci centrale de la nivel global sunt conduse de o femeie, inclusiv Banca Centrală Europeană condusă de doamna Christine Lagarde, prima femeie președinte a acesteia.
În calitate de instituții publice, băncile centrale comunică cu diferite persoane în fiecare secundă din fiecare zi și ar trebui să facă eforturi de îmbunătățire în viitor, deoarece schimbarea poate începe de aici. Acest lucru este cu atât mai relevant prin prisma influenţei pe care o au asupra mediului economico-financiar, ce este un aspect deosebit de important.
Într-un studiu recent, publicat de Parlamentul European, pe lângă diferența de remunerare dintre femei și bărbați, femeile se confruntă cu discriminări și în privința pensiilor. În timp ce diferența de remunerare este de 16%, cea dintre pensia bărbatului și a femeii în Europa este de 40%, număr care poate fi redus cu ajutorul schemelor de pensii.
Toată lumea a experimentat, cel puțin o dată în cariera sa, ceea ce se numeşte în engleză „sunflower management” – când toată lumea admiră și este de acord cu ideile liderilor – și aici intră în joc diversitatea, deoarece creează opinii diferite. Fără aceasta, un proces de luare a deciziilor nu va fi chestionat și nu va beneficia de o înțelegere mai profundă.
“Într-o lume complexă, în schimbare, confruntată cu multiple provocări este nevoie de soluții ce implică justa măsură, echilibrul și aptitudini precum intuiția, flexibilitatea, empatia și răbdarea. Implicarea femeilor în conducere aduce toate aceste elemente, contribuind decisiv la creșterea eficienței, la dezvoltarea economiei, a societății în general,” a menţionat Mirela Roman, consultant de strategie la Banca Naţională a României.
“În instituția noastră, care aniversează în acest an 140 de ani de la înființare, preocuparea pentru echilibru este permanentă, inclusiv din perspectiva diversității de gen – avem aproape 60 la sută din totalul angajaților personal feminin și în jur de 50 la sută din pozițiile de management sunt ocupate de femei, departamente importante, precum politica monetară sau studii economice, având leadership feminin de mai bine de un deceniu. Aș reitera îndemnul uneia dintre cele mai reprezentative femei din industria financiara mondială: ‹‹Vreți o economie mai puternică? Oferiți femeilor mai multe oportunități!›› ne spune doamna Christine Lagarde, un reper de leadership feminin bazat pe curaj, generozitate și reziliență.”
Împlicarea femeilor la cele mai înalte niveluri trebuie să fie considerată o realizare, indiferent de companie, dimensiunea acesteia, nivelul funcției sau sectorul de activitate. A avea o voce care contează, ca femeie, într-un mediu de afaceri schimbă dinamica, remodelează conversația și pavează drumul către o lume mai bună și mai puternică. Nu există un moment mai bun decât contextul actual pentru ca mediul economic să reflecte asupra progreselor înregistrate, să solicite schimbare și sprijin, să le ofere valoare și să le permită femeilor din întreaga lume să se dezvolte și să reușească.
Diversitatea de gen în România: un obiectiv de atins al Guvernanței Corporative
Evoluţia Guvernanței Corporative indică necesitatea unei atenţii mai mari acordată femeilor în funcții de conducere, ceea ce a reprezentat o problemă timp de mai mulți ani. Unul dintre mecanismele interne privind guvernanța este reprezentat de consiliul de administrație, care are scopul de a asigura interesele acționarilor. Diversitatea de gen a devenit un subiect relevant și puternic în întreaga lume în ultimii ani, fiind sprijinită de multe cercetări și studii.
„În ultima perioadă, a fost acordată o atenție deosebită criteriilor de diversitate a echipei de conducere și numărului de femei din consiliile administrative. O bună guvernanță este, adesea, o garanţie pentru o evoluţie organizațională puternică, iar o companie echilibrată din punctul de vedere al genului are mai multe şanse la performanţă, la înțelegerea profundă a riscurilor pentru a le micşora şi a creşte profitabilitatea. O echipă diversă poate conduce dezbateri impresionante, lua decizii mai bune și, în cele din urmă, rezultate financiare mai bune.”, a menționat Răzvan Butucaru, Partener, Financial Services & Advisory Leader, Mazars România.
Cultura formează valorile iar, în schimb, acestea determină viitorul. Valorile culturale au un impact puternic asupra diversității de gen în Guvernanța Corporativă și pot muta atenția pe capacitate și performanță, stiluri de conducere incluzive și participative, mai degrabă decât pe ierarhie și statut de grup. Din contră, acestea din urmă tind să aibă consilii administrative mai puțin diverse.
Companiile Blue Chip trebuie să conducă prin exemplu
Tonul discuției privind femeile din consiliile administrative a rezonat mai mult, în ultima vreme, cu persoane de diferite vârste, genuri și statut social care au început o mișcare mondială în sprijinul leadership-ului feminin. Așa cum știm cu toții, schimbarea pornește de la vârf și liderii pot încuraja o cultură a incluziunii în companiile lor.
„Băncile centrale joacă un rol crucial în modelarea direcției viitoare a mediului de afaceri, mai ales atunci când vorbim de politici progresive, care să susţină leadershipul feminin. Dar nu ar trebui să fie singurele care să preia iniţiativa; în egală măsură, şi companiile trebuie să contribuie prin valorile pe baza cărora îşi construiesc strategia. Coordonând o echipă numeroasă în consultanţă contabilă şi salarizare, unde genul feminin este preponderent, am acordat în permanenţă o atenţie deosebită principiilor privind egalitatea de gen, în special când discutăm de promovarea în poziţii de top. Este ceea ce recomandăm mereu şi clienţilor cu care lucrăm: să încurajeze diversitatea prin modul de organizare a unei echipe de management şi implicarea în dialogurile locale sau grupurile de lucru regionale, contribuind astfel la diminuarea disparităţilor de gen în mediul de afaceri.” a menţionat Luminiţa Burnoiu, Partener, Head of Accounting & Payroll Advisory, Mazars România.
Companiile Blue Chip, care sunt cunoscute, de asemenea, drept cele care rezistă unei crize economice mai bine decât oricine, încep să își manifeste sprijinul, pe măsură ce li se alătură mai multe femei. Investitorii încep să analizeze mai bine companiile care au o echipă de conducere diversă și care împărtășesc aceleași valori cu ei, deoarece consideră că acest stil implică o gândire neconvențională, are un respect mai mare faţă de etică, iar probabilitatea conflictelor politice sau atragerea atenției negative este mai mică. Toate aceste aspecte conduc o organizaţie în a lua decizii mai inteligente și a influenţa majorarea prețului acțiunilor.
Diversitatea este un factor care creează valoare și devine din ce în ce mai vizibilă în fiecare an. Din acest motiv, este important ca organizaţiile influente să fie în frunte și să le arate celorlalte cum o echipă de conducere echilibrată și având diversitate de gen prezintă mai multe avantaje pe piață. Schimbarea începe să îşi facă simţită prezenţa și în România, unde din ce în ce mai multe femei ajung la conducere în fiecare an și reușesc să își îmbunătățească organizația, menținând, de asemenea, un echilibru sănătos între viața profesională și cea personală.