Comerțul digital a crescut și în acest an cu o viteză mai mare față de alte industrii, motiv pentru care liderii pieței locale se adaptează și iau în calcul noi strategii. Ce pregătesc retailerii de Black Friday, cum arată piața de comerț în acest moment și care sunt cele mai noi tendințe în piață, acestea sunt câteva dintre subiectele dezbătute de specialiștii prezenți la cea de-a șaptea ediție a European Digital Commerce, organizată de VTEX (NYSE: VTEX), platforma enterprise de comerț digital cu ajutorul căreia brandurile și retailerii își gestionează operațiunile de comerț.
Anul acesta, de Black Friday, conform datelor din piață, majoritatea retailerilor vor prefera să lanseze campaniile mai devreme decât data oficială promovată la nivel global (ultima vineri din noiembrie), pentru a putea să le țină active timp de mai multe săptămâni. În plus, reducerile se vor aplica mai multor game de produse, nu doar unei selecții, un trend din ce în ce mai vizibil în ultimii ani.
“Black Friday a ajuns la maturitate, prin urmare nu ar trebui să mai vedem oferte exagerate sau timp de livrare care nu poate fi susținut logistic, consumatorii fiind acum mult mai selectivi și mai atenți de unde fac achizițiile. Pe lângă aceste schimbări, trebuie să ținem cont și de noile categorii de produse care până recent nu erau luate în considerare de Black Friday, cum sunt produsele alimentare sau produsele perisabile. De asemenea, ne așteptăm ca, din punct de vedere tehnologic, totul să decurgă fără probleme, fără website-uri blocate sau pagini de produs care nu funcționează. Magazinul online ar trebui considerat ca fiind principalul canal de vânzare în perioada evenimentului de Black Friday și nu numai”, a explicat Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager în cadrul VTEX, la evenimentul European Digital Commerce by VTEX, organizat pe 12 octombrie.
“Tot auzim și tot vorbim de shopping experience. Devine vital pentru aproape toate business-urile, fie că sunt la început de drum, fie că au devenit deja mari, să își consolideze poziția în fața clientului prin oferirea unei experiențe de shopping cât mai memorabilă. Nu doar oferta este importantă pentru client, ci întreg contextul în care ajunge la produsele pe care și le dorește. Înțelegerea nevoii acestuia este clar baza. Apoi soluția oferită trebuie să fie susținută de o descriere cât mai complexă, consultanță de specialitate, educație și informații pentru construirea unei rutine de beauty personalizată care poate ajunge până la live shopping. Desigur, toate acestea sunt completate de modalități de plată diverse, versatilitate în serviciul de livrare (direct acasă, în easy-box sau ridicare personală din magazin) și, bineințeles, posibilitate de retur într-un mod facil acolo unde este posbil”, a menționat Răzvan Afenduli, Managing Partner Xpert Beauty.
În același timp, Viorela Lucescu, Head of Marketing la Innoship, subliniază că “succesul în mediul extrem de competitiv al comerțului online depinde de abilitatea comercianților de a oferi o experiență de cumpărare, dar și post-cumpărare excelentă, menținând în același timp afacerea profitabilă. Trăim în era consumatorului <>. O livrare last-mile rapidă și bine executată creează o percepție pozitivă și de durată asupra brandului comerciantului. Livrarea produsului comandat reprezintă, în majoritatea cazurilor, ultima interacțiune și respectiv ultima impresie cu care cumpărătorul rămâne în raport cu brandul”.
“Prin intermediul unei paltfome de management al livrărilor precum Innoship, oferi mai multe opțiuni de livrare la checkout, dar și o experiență superioară de post-cumpărare. Astfel, oprimizarea procesului de livrare te ajută să convertești și să loializezi mai mulți clienți. Vânzările vor crește, iar costurile vor fi minime”, adaugă Viorela Lucescu.
Black Friday, pe o perioadă mai îndelungată
Totodată, Edvin Abdulachim, Director Comercial Altex, a declarat în cadrul European Digital Commerce că în magazinele Altex campaniile de Black Friday vor avea loc pe o perioadă mai lungă, de până la patru săptămâni, având în vedere că din motive logistice organizarea într-o singură zi a acestui eveniment prezintă multe provocări.
“La Altex, abordăm o strategie omnichannel, online și offline, orientată către client. Pentru a avea un client fidel, trebuie să analizezi datele pe care le ai disponibile despre el și să îi oferi ceea ce are el nevoie de fapt. Noi în acest moment, prin intermediul aplicației mobile Altex, analizăm și mixăm datele atât din online, cât și din offline. Astfel, clientul are acces la toate datele despre achizițiile lui, indiferent de canalul pe care a făcut achiziția, facturi, istoric comenzi, servicii, precum si alte funcționalități omnichannel precum compararea produselor direct de pe eticheta din magazin sau localizarea celui mai apropiat magazin”, a declarat Edvin Abdulachim, Director Comercial Altex.
Andrei Georgescu, co-fondator White Image, a adăugat că “Black Friday din acest an va fi mult mai eficient privind raportul investiție în promovare-vânzări, având în vedere că piața a ajuns la un nivel mare de maturitate privind strategia de email marketing. Companiile au înțeles cât de important este să pregătească din timp, cu cel puțin 3 luni înainte de lansarea campaniei, întreg procesul de promovare pornind de la cea mai importantă piesă din acest puzzle: baza de contacte către care vor fi trimise email-uri și SMS-uri cu promoțiile din campanie. O bază de contacte bine organizată, segmentată este o bază calitativă, care are cel mai mare ROI (return on investment). O campanie de email marketing și/sau SMS marketing ajunge la aproximativ 95% din audiență comparativ cu aproximativ 5% din audiența de pe social media, de exemplu. În plus, email marketing-ul este preferat de companii pentru promovarea produselor și a serviciilor, și nu doar în Black Friday, și pentru faptul că permite o comunicare personalizată cu potențialii consumatori”.
Împreună cu colegii din panel, Horia Grozea, Director Vânzări NETOPIA, a abordat câteva subiecte de interes precum: digitalizarea comerțului, viitorul ecommerce-ului sau digitalizarea în instituțiile statului. El a împărtășit din experiența sa de aproape 20 de ani, din poziția de cel mai folosit procesator de plăți online, dar și prin parteneriatele cu instituțiile publice, cărora le-a oferit soluțiile de plată (taxe, impozite, transport în comun sau parcare).
La rândul său, Augustin Dobre, CEO al Twispay, spune că “atunci când este selectat cu atenție și integrat în customer journey, procesatorul de plăți devine un element extrem de important al mixului de marketing, contribuind la generarea de conversii și la creșterea procentului de tranzacții finalizate cu succes. Facilități precum one-click payments, posibilitatea automatizării mesajelor către client, în cazul refuzului la plată, accesul complet, în timp real, la date analitice, sunt doar câteva dintre avantajele care ajută Twispay să răspundă nevoilor mereu în schimbare ale operatorilor de ecommerce”.
Jakub Sakowski, Account Executive la compania poloneză eDrone, a menționat la încheierea evenimentului: “Sper ca după această conferință, toți participanții să fi plecat acasă cu cel puțin o concluzie majoră: costul atragerii clienților noi este mai ridicat cu până la 6-7 ori comparativ cu costurile pentru a-i reține pe cei deja existenți. Nu îți poți permite să îți neglijezi clienții deja existenți”.
European Digital Commerce, organizat de VTEX, este unul dintre cele mai mari evenimente de ecommerce care au loc în Europa de Est, în care sunt prezentate principalele tendințe din domeniu, sunt dezbătute provocările cu care se confruntă magazinele online și sunt oferite sfaturi utile de către specialiști în retail, ecommerce și digitalizare. Organizat de două ori pe an, European Digital Commerce aduce, în fața a sute de participanți, experți reprezentanți ai marilor retaileri și furnizori de soluții ecommerce din România. Cea de-a opta ediție European Digital Commerce va avea loc în primăvara anului 2023.