Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Euroblog 2007 – Vivat academia!

Dorina Gutu

lector universitar dr.
Facultatea de Comunicare si Relatii Publice
Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative

Nu stiu cum se face dar, cand venea vorba de bloguri, comunitatea academica parea mereu cu un pas in urma. Realitate batea si imaginatia si ritmul de lucru al cercetatorilor preocupati de noile media atat din tara, cat si din Europa. Numarul studiilor despre bloguri publicate in format traditional este infim. Nu mai vorbesc despre cartile de specialitate, care sunt sublime, dar inca lipsesc cu desavarsire din librarii si biblioteci. In format electronic se mai gasesc totusi niste informatii, mai degraba sub forma unor articole decat a unor studii academice. Situatia e surprinzatoare mai ales cu cat blogomania e un fenomen cu o dezvoltare exploziva, iar noile media se bucura de o popularitate si o evolutie spectaculoasa. O explicatie poate fi scepticismul cu care, unii profesori si cercetatori, in ciuda tuturor evidentelor, inca mai tratateaza tema blogurilor. O alta ar fi inertia, ritmul mai “asezat” si defectele profesionale deprinse pe parcursul anilor de cercetari clasice. Entuziasmul e mare in randul tinerilor absolventi ai facultatilor de comunicare si relatii publice, dornici si-si termine studiile cu lucrari pe teme de actualitate, care ii privesc direct. Un astfel de subiect este cel al blogurilor, al rolului lor in societate, al impactului pe care il au in randul tinerilor etc. In ciuda lipsei de informatii “serioase” (care in lumea academica trebuie sa provina exclusiv din carti tiparite), acestia se incumeta sa abordeze subiectul si sa bata in lung si-n lat spatiul virtual in cautarea pretiosului graal al comunicarii electronice. Se pare ca sesiunea de licenta din februarie va deschide drumul primelor lucrari romanesti pe tema blogurilor. Sa speram ca cele mai bune vor ajunge sa se bucure de apreciere atat in spatiul real, cat si in cel electronic.     

Insa despre asta vom mai vorbi la timpul potrivit. Deocamdata vreau sa semnalez prima victorie a comunitatii academice europene in lupta cu realitatea cea grabita. Pe 30 noiembrie 2006 s-a incheiat prima etapa a studiului Euroblog 2007, cea mai ampla si mai complexa cercetare avand ca obiect de studiu blogurilor. In perioada 5-30 noiembrie a avut loc colectarea de informatii despre impactul pe care il au blogurile asupra comunicarii si relatiilor publice in Europa, urmand ca la inceputul anului 2007 rezultatele sa fie date publicitatii sub forma unui studiu folositor atat comunitatilor academice cat si celor profesionale.

{viewonly=registered,special}Prima initiativa de acest fel a avut loc anul trecut, a avut numele de Euroblog 2006, iar rezultatele au aparut in luna ianuarie a acestui an. A fost prima mare cercetare oficiala, primul studiu cu adevarat exhaustiv, cu instrumente specifice, nu doar pe baza unor metodologii empirice. Initiativa, sprijinita de EUPRERA (European Public Relations Education and Research Association), a fost condusa de trei profesori universitari, doi din Germania si unul din Marea Britanie, si a avut ca punct de pornire un chestionar cu 25 de intrebari despre bloguri, la care au raspuns 583 de specialisti de relatii publice din 33 de tari europene. Surprinzator a fost ca, dintre acestia, 3,9% au declarat ca nu au auzit niciodata de bloguri, la polul opus, cel al “expertilor” (adica al specialistilor care au declarat ca scriu regulat pe bloguri sau ca au propriul lor blog), s-au situat doar 31%. Restul erau inca undeva in ceata raspunsurilor de genul “am auzit ceva…”, “nu stiu exact…” etc. 32,1% au declarat mandri ca nu au de gand sa foloseasca in viitorul apropiat blogurile in munca lor de comunicare si relatii publice, iar 42% ca intentioneaza sa faca asta in aproximativ un an. Au fost invocate sase motive. Primul a fost considerat lipsa de beneficii concrete si palpabile aduse afacerilor. Lipsa de personal specializat si a unui buget alocat special pentru bloguri au fost urmatoarele doua motive invocate. Doar 1,9% a dat vina pe tehnologie, inca nesigura pentru a demara un proiect riscant precum infiintarea unui blog. Numarul celor care s-au speriat de lipsa de control asupra feedback-ului a fost egal cu al celor care au invocat “alte motive” pentru lipsa de interes fata de bloguri – 8.7%. Studiul a indicat clar ca cea mai mare problema a specialistilor in relatii publice din 33 de tari europene o reprezinta neputinta de a mai exercita control total asupra procesului de comunicare dintre organizatie si public. Si cu asta s-a mai spulberat un mit, acela al modelului comunicarii bidirectionale si simetrice, model considerat ideal, spre care ar trebui sa tinda toate procesele de comunicare. Comunicare bidirectionala si simetrica dintre organizatie si public ramane in continuare o fata morgana pentru specialistii in relatii publice, desi noile media si tehnologiile avansate ale noului mileniu promit transformarea mirajului in realitate. 40% au declarat ca nu stiu cum sa integreze blogurile in strategia de afaceri a companiei si doar 10% s-au plans ca nu au timpul necesar sa se ocupe de administrarea regulata a unui blogul. Surprizele s-au tinut lant si la capitolul beneficii, al motivelor pentru care unii au bloguri, iar altii parca-parca si-ar face un blog in curand. Primul si cel mai important motiv – ocazia de a fi considerati ca fiind la curent cu noile tehnologii si in pas cu moda. Cine a crezut ca snobismul este un fenomen intalnit doar la nivelul indivizilor s-a inselat. Se pare ca el infloreste si la umbra multor specialisti europeni in relatii publice. Surprinzator, doar 7% au declarat ca blogurile sunt utile pentru a primi feedback.

Rezultatele au starnit, evident, controverse. Euroblog 2006 insa nu a facut decat sa aseze o oglinda reala, nu de circ, in fata industriei europene de relatii publice. El a indicat existenta unei Europe cu doua viteze: una a unei minoritati de specialisti entuziasti fata de noile media si dispusi sa exploateze la maximum potentialul blogurilor, si o alta (deloc minoritare) a specialistilor sceptici fata de potentialul noilor media si prea prinsi in rutina si vartejul activitatilor de zi cu zi pentru a mai privi spre ziua de maine. Explozia blogurilor de tot felul si numarul din ce in ce mai mare de utilizatori care nu se mai multumesc sa fie doar consumatori, ci devin ei insisi generatori de informatie, arata ca societatea se schimba, la fel si profilul unor consumatori sau clienti, deci, implicit, fie ca se vrea sau nu, se schimba si specificul activitatilor de relatii publice.

Studiul Euroblog 2007 este si mai ambitios. Condus tot de 3 profesori, de data asta din Germania, Marea Britanie si Elvetia, el isi propune sa evalueze modul in care specialistii in comunicare si relatii publice din Europa folosesc nu numai blogurile, ci si podcasturile, RSS-urile si toate modalitatile de producere si transmitere a fisierelor audio, video si a fotografiilor. Informatiile sunt inca in stadiul de prelucrare. Se spera ca raspunsurile au venit din partea mai multor specialisti, in felul acesta fiind posibila creionarea unei imagini mult mai cuprinzatoare asupra industriei de relatii publice europene. Rezultatele sunt asteptate cu mare interes si de comunitatea academica si de cea profesionala. Vor arata ele forta de reactie rapida a specialistilor, adica adoptarea noilor media si integrarea lor in strategiile de afaceri? Va fi crescut gradul de entuziasm fata de bloguri? Se vor fi constientizat mai bine avantajele aduse unei companii? Va fi crescut numarul expertilor si a timpului alocat administrarii blogurilor? Raspunsurile la aceste intrebari se afla la o luna distanta. Asadar, putintica rabdare, stimabililor…

Dorina Gutu este lector la Facultatea de Comunicare si Relatii Publice din cadrul SNSPA si consultant pentru programe de burse la Fundatia pentru o Societate Deschisa. S-a specializat în comunicare politica si marketing electoral cu ocazia burselor de cercetare desfasurate la Stanford University din SUA (2004) si la Bradford University din Marea Britanie (2003). Din 2006 este doctor în media si preda cursuri de „Tehnici internationale de comunicare politica” si „Relatii publice în mediu international” la Masteratul de Comunicare Politica. Marketing Politic si electoral din cadrul SNSPA. Zonele de interes academic sunt noile media si comunicarea politica din SUA.{/viewonly}

{mosloadposition user10}

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.