· 90% dintre părinți consideră necesară folosirea dispozitivelor electronice în clase
· 65% dintre aceștia apreciază că folosirea tehnologiei duce la asimilarea mai rapidă a cunoștințelor
Aproape 40% dintre școlile din mediul urban din România nu folosesc echipamente electronice în procesul de predare la clasă, potrivit studiului „Rolul echipamentelor electronice în procesul educațional”, solicitat de Epson și realizat în mediul online, în intervalul 3-8 iunie 2015. Rezultatele sondajului relevă însă importanța pe care o are pentru părinții elevilor o metodă de predare modernă, în condițiile în care 90% dintre cei intervievați consideră necesară folosirea echipamentelor electronice ca suport pentru predarea lecțiilor în cadrul orelor de studiu la școala frecventată de copiii lor.
„Am solicitat acest studiu tocmai pentru a evidenția necesitatea utilizării tehnologiei în școlile din România. Credem cu tărie că profesorii își pot ușura munca, iar elevii pot avea rezultate mai bună la învățătură cu investiții minime din partea instituțiilor de învățământ. Însă începând cu anul 2009, investițiile publice au scăzut simțitor, deși noutățile tehnologice sunt tot mai necesare în unitățile de învățământ, iar obișnuința elevilor cu echipamentele electronice impune tot mai mult o schimbare a metodelor de predare în școli”, declară Simona Decuseară, Sales & Marketing Manager Epson pentru România și Bulgaria.
Potrivit studiului, cel puțin 6 din 10 respondenți consideră că principalele avantaje ale folosirii echipamentelor electronice în procesul educațional sunt creșterea atenției elevilor și învățarea mai rapidă, precum și dezvoltarea abilităților tehnice.
Avantajele folosirii echipamentelor electronice în procesul de învățare la școală:
– Creșterea atenției pe toată durata lecției (66,71%)
– Asimilarea mai rapidă a cunoștințelor (64,57%)
– Dezvoltarea abilităților tehnice (61,73%)
– Reducerea timpului de învățare (37,2%)
– Rezultate mai bune la învățătură (31,52%)
„În procesul de predare, utilizarea echipamentelor electronice, precum proiectorul interactiv, permite o mai bună înțelegere a materiei într-un timp mai scurt din partea elevilor. Pe mine, ca și cadru didactic, folosirea acestor echipamente mă ajută să reduc la jumătate timpul de predare aferent unui subiect, iar copiii sunt mai atenți și mai interesați de ore, dar și mult mai creativi. Aceștia învață, într-un mod distractiv, să pună întrebări, să caute răspunsuri, să cerceteze și să dezbată”, declară Gabriela Bitoiu, învățătoare la Școala Gimnazială 197 din București.
Pentru majoritatea elevilor, utilizarea echipamentelor electronice la orele de curs reprezintă o continuare a modului în care aceștia sunt deja expuși la informație în cadrul familiei. Astfel, peste 9 din 10 respondenți își expun copiii în timpul liber la cel puțin un dispozitiv electronic.
Tipuri de echipamente electronice folosite in procesul educațional
– Calculator tip desktop (72,59%)
– Videoproiector (69,38%)
– Imprimantă (51,98%)
– Sistem audio (39,13%)
– Laptop (37,62%)
Tipuri de echipamente electronice la care sunt expuși copiii în cadrul familiei:
– Televizor (87,19%)
– Tabletă (71,53%)
– Calculator tip desktop (70,94%)
– Laptop (69,75%)
– Imprimantă (52,19%)
– Sistem audio (46,26%)
– DVD-player (38,55%)
– Videoproiector (5,46%).
În acest context, Epson propune o alternativă inteligentă și eficientă din punct de vedere al costurilor: folosirea videoproiectoarelor interactive în procesul educațional. Acestea devin din ce în ce mai atractive datorită funcționalităților multiple pe care le au. Ele combină, într-un produs multifuncțional integrat, rolurile proiectoarelor pentru distanțe ultra-scurte cu cele ale tablelor interactive şi ale flipchart-urilor de hârtie. Mai mult, videoproiectoarele permit utilizatorilor să vizualizeze şi să adnoteze conținut de pe o serie de dispozitive-smart, fără a avea nevoie de aplicații speciale.
Proiectoarele din seria EB-5, spre exemplu, sunt instrumente multifuncționale interactive de predare a cursurilor prin intermediul cărora se pot face prezentări captivante. Modelul EB-595WI pentru distanțe ultra-scurte oferă cel mai înalt nivel de interactivitate prin combinarea interfeţei tactile cu cele două creioane interactive. Datorită nivelului de luminozitate de 3.300 lumeni şi al rezoluției WXGA, designul modelului EB-595WI permite prezentarea de imagini de dimensiuni mari de la o distanță foarte scurtă, fără umbre.
Tehnologia Epson 3LCD asigură imagini de înaltă calitate datorită luminozității pe culoare şi pe alb de acelaşi nivel, pentru a furniza culori vii şi imagini clare, chiar şi în lumină diurnă şi culori de trei ori mai luminoase decât proiectoarele de top concurente. Rezoluţia WXGA care se potriveşte cu rezoluţia şi raportul de aspect ale majorităţii ecranelor de laptop şi intrarea HDMI le permit elevilor să beneficieze de imagini proiectate clar şi bine definite.
„Suntem ferm convinși că şcolile, colegiile şi universităţile au nevoie de tehnologie fiabilă, economică şi uşor de utilizat. E momentul ca instituțiile publice să reia investițiile, să înceapă să organizeze licitații. Și asta nu numai la nivelul universităților, unde cadrele didactice au înțeles rolul tehnologiei în procesul educațional și fac cele mai mari investiții dintre unitățile de învățământ, cât și la nivelul primăriilor care gestionează bugete pentru licee, școli și grădinițe”, declară Simona Decuseară.
Studiul „Rolul echipamentelor electronice în procesul educațional” a fost realizat în perioada 3-8 iunie 2015, pe un eșantion de 2.469 de respondenți majori, din mediul urban, care au în gospodărie cel puțin un copil școlar și care sunt utilizatori ai platformei de sondare a opiniei publice iVox.ro.