Angajare, educație și divertisment: principalele catalizatoare ale învățării limbii engleze
- Învățarea limbii engleze devine, așa cum se întâmplă în fiecare ianuarie, una dintre principalele rezoluții de anul nou. Cu toate acestea, procesul de învățare a limbilor străine s-a schimbat semnificativ în ultimii ani, manifestându-se printr-o dispariție progresivă a idealului “nativ” și printr-o diversificare a propunerilor de învățare personalizate și incluzive, intermediată de inteligența artificială.
- British Council oferă studenților resurse online gratuite care combină metodele formale și informale de predare, utilizând domenii precum afacerile sau fotbalul drept catalizatori.
British Council, organizația Regatului Unit pentru relații culturale și oportunități educaționale, reflectează asupra transformărilor în învățarea limbii engleze care, la începutul anului, devine una dintre principalele rezoluții pentru mulți români. Concluziile programului de cercetare “The Future of English: Global Perspectives“ sunt în acord cu faptul că principalele motive pentru învățarea limbii engleze sunt angajabilitatea și educația, la care s-a adăugat recent și divertismentul, care a căpătat amploare odată cu explozia mediilor sociale. “Învățarea și îmbunătățirea limbii reprezintă una dintre marile provocări cu care se confruntă studenții în fiecare ianuarie. Realitatea este că engleza nu mai poate fi considerată o limbă străină, deoarece este atât de integrată în viața noastră de zi cu zi încât nu poate fi tratată ca atare. La British Council, suntem mai conștienți ca de această realitate, înțelegând că, pentru a oferi o învățare valoroasă, trebuie să ne adaptăm și să reconsiderăm predarea, integrând competența interculturală și literația digitală”, explică Ruth Horsfall, Director Academic al Învățării Limbii Engleze la British Council Europe.
Învățare personalizată în care conceptul de “nativ” este diluat
Urmărind concluziile programului de cercetare “The Future of English: Global Perspectives”, instituția explică transformarea prin care a trecut învățarea limbii engleze în ultimii ani. Aceste schimbări încep cu deconstrucția unui concept profund înrădăcinat în societatea noastră: cel al limbii engleze “nativă”, care evoluează către o concepție mai flexibilă a limbajului, bazată pe competențe lingvistice. Luând în considerare această realitate, învățarea este acum mai contextualizată, personalizată și individualizată, răspunzând astfel nevoilor actuale și fiind mai strâns legată de cerințele practice ale vieții profesionale și personale ale studenților. Astfel, cei ale căror rezoluții de anul nou includ învățarea limbii lui Shakespeare o fac dintr-o perspectivă diferită. Accentul este tot mai mult pus pe comunicare și vorbire, în detrimentul gramaticii și vocabularului. Astfel, se elimină discrepanța detectată de angajatori și angajați între engleza predată și engleza necesară la locul de muncă. Cheia acestui proces constă în învățarea integrată (predare, învățare și evaluare ca o filozofie unitară), care echilibrează, de asemenea, metodele formale și informale de predare. Aceasta se asociază cu o concepție mai flexibilă și conectată a competenței lingvistice, combinând utilizarea mai informală a limbii engleze în medii de comunicare precum media socială, cu certificarea formală a nivelurilor pentru nevoile de angajare și studii internaționale.
Digitalizarea și Inteligența Artificială pentru o învățare a limbilor personalizată și inclusivă
O altă problemă cheie pentru predarea limbilor ar putea fi cauzată de intrarea corporațiilor globale precum Google în acest sector, prin abordări bazate pe inteligența artificială și propuneri de învățare mult mai personalizate. Cercetarea “The Future of English: Global Perspectives” evidențiază unele beneficii ale aplicării inteligenței artificiale (IA) în predarea limbilor, cum ar fi tutorizarea inteligentă (răspunderea la întrebările studenților și furnizarea de explicații), personalizarea conținutului adaptat nevoilor individuale, feedback automat (corectarea și oferirea de răspunsuri rapide), scalabilitate, imediatețe sau o experiență de învățare captivantă și plăcută oferită de interactivitate sau gamificare, printre altele. IA are, de asemenea, potențialul de a promova învățarea mai puțin intruzivă și mai diversă. Este o propunere deosebit de atractivă pentru cursanții care nu sunt ușor incluși în sistemele actuale din cauza diferențelor de dezvoltare, fizice sau psihologice. Astfel, facilitează accesul mai bun la învățare pentru cursanții neurodivergenți și cei cu discrepanțe între limba engleză vorbită și scrisă.
Afaceri sau fotbal, catalizatori pentru învățare
În răspuns la aceste schimbări în modul în care studiem limba engleză, British Council pune la dispoziția studenților o serie de resurse online gratuite care combină noi metodologii pentru învățarea limbii engleze, oferind o propunere adaptată nevoilor și ritmurilor fiecărui elev:
- LearnEnglish Business English: Munca și angajabilitatea reprezintă unul dintre principalele motive pentru învățarea limbii engleze, conform concluziilor The Future of English: Global Perspectives. De aceea, British Council oferă o serie de exerciții gratuite, concentrate în special pe învățarea limbii engleze în mediul de lucru, cu ghiduri specifice despre cum să scrieți e-mailuri sau să vă pregătiți pentru un interviu de angajare.
- Premier Skills English: Învățarea limbii engleze „jucând” fotbal – aceasta este propunerea British Council cu ‘Premier Skills English’, în care dobândirea cunoștințelor lingvistice se realizează prin conținut direct legat de Premier League și lumea fotbalului. Vocabularul și expresiile fotbalistice sau podcasturile despre meciuri alcătuiesc această propunere, ancorată direct în divertisment ca forță motrice pentru învățarea limbii.
- LearnEnglish Skills: Exerciții de vorbire, scriere, citire și ascultare pentru toate nivelurile (A1 până la C1), care ajută elevii să-și îmbunătățească nivelul de engleză și să se pregătească și pentru examenele și certificările lor.
- LearnEnglish Teens: În răspuns la nevoia de a personaliza predarea, British Council a creat resurse special adaptate pentru adolescenți și tineri adulți, care combină conținutul distractiv și relaxat, aplicând atât metode formale, cât și informale de învățare.
- LearnEnglish Kids: British Council oferă, de asemenea, conținut gratuit adaptat pentru copii (6 până la 11 ani). Cântece, ghicitori, bancuri și jocuri online completează propunerea de a învăța engleza într-un mod distractiv.
- Future Learn: O serie de cursuri destinate adulților și adolescenților, cu propuneri specifice pentru îmbunătățirea comunicării între culturi în contexte multicultural și multilingve (Communicating across Cultures). Astfel, competența interculturală, una dintre cheile menționate deja în The Future of English: Global Perspectives, este explorată în profunzime. Această platformă oferă, de asemenea, o varietate largă de cursuri de formare axate pe studiul și munca în Regatul Unit (Study UK: Preparing for work or Managing Your Wellbeing When Studying in the UK).
„The Future of English: Global Perspectives” adună concluziile trase din discuțile de panel la care au participat 92 de experți lingviști și autorități educaționale din 49 de țări și teritorii din întreaga lume. Cercetarea poate fi consultată în întregime și gratuit pe acest site web.