Enel România a premiat astăzi elevii câştigători ai celei de-a XI-a ediţii a competiţiei naţionale PlayEnergy, un proiect educational dedicat şcolilor gimnaziale şi liceelor, având ca obiectiv promovarea cunoştinţelor despre energie prin metode de învăţare inteligente şi creative.
PlayEnergy este programul educațional internațional al Grupului Enel desfăşurat în 11 țări în care compania activează (Argentina, Brazilia, Chile, Columbia, Guatemala, Italia, Panama, România, Rusia, Spania şi Africa de Sud) care are drept scop informarea și creșterea gradului de conștientizare cu privire la domeniul complex al energiei în rândurile generațiilor tinere. În România, PlayEnergy a ajuns la a XI-a ediţie.
Pentru ediția din 2017, kit-urile educaționale au fost puse la dispoziția profesorilor prin secţiunea dedicată PlayEnergy a site-ului www.enel.ro, deschizând competiţia tuturor şcolilor şi liceelor din România.
De asemenea, Enel România a încheiat un protocol de colaborare cu instituţiile de învăţământ, astfel încât elevii să poată să realizeze proiecte creative pe baza temei ediţiei de anul acesta, “Eliberează-ţi energia!”, sub îndrumarea profesorilor coordonatori. Astfel, peste 165 de instituţii de învăţământ au fost implicate în concursul din 2017. Peste 1.550 de elevi din toate regiunile tării au format echipe de câte maximum 5 membri și au înscris în concurs 311 proiecte ce au abordat subiecte precum: Eficienţă, Colaborare, Inovaţie, Tehnologie şi Accesibilitate.
Elevii și profesorii coordonatori ai echipelor câștigătoare (primele trei clasate la fiecare categorie) au fost premiaţi cu gadget-uri și echipamente electronice care îi ajută la studiu. În acest an, în funcție de poziția din clasament, echipele au primit proiectoare planetare pentru studiul astronomiei, laptopuri, kit-uri pentru construcția de mașini electrice, kituri pentru construcția de roboți alimentați cu energie solară și drone echipate cu camere HD. În plus, instituţiile de învăţământ ale echipelor clasate pe locurile 1, 2 şi 3 au primit finanțări în valoare de 13.500 de lei, 9.000 lei și, respectiv, 4.500 lei pentru dotări de laborator, astfel încât elevii să poată crea proiecte și mai complexe în viitor.
Primul loc în competiția pentru licee de anul acesta a fost câștigat de Daniel Burmaz, elev al Colegiului Tehnic „Dinicu Golescu” Bucureşti, pentru proiectul “You safe/Semafor solar”, sub coordonarea doamnei profesoare Maria Căpălău. Proiectul său a avut la bază o idee ingenioasă care poate contribui la siguranța vehiculelor, dar și a pietonilor. Sistemul `You Safe` poate fi amplasat la orice trecere de pietoni, rulând noaptea şi în condiţii de luminozitate scăzută. Sistemul este sincronizat cu semaforul, astfel încât benzile trecerilor de pietoni să ilumineze verde sau roşu. Acest lucru ajută şoferii să observe din timp eventualii pietoni.
A doua poziție la categoria liceelor a fost ocupată de o echipă a Colegiului Naţional de Informatică „Traian Lalescu” din Hunedoara, formată din Cristian Carol Budiul, Andrei Dănuț Cunțan şi Răzvan Nicolae Vîrtan, care a realizat sub coordonarea domnului profesor Mircea Nistor proiectul Panou solar… altfel. Echipa inovatoare de la Colegiul Traian Lalescu, a creat un prototip de panou solar bazat pe un principiu de funcționare diferit, axat pe concentrarea radiaţiei solare şi convertirea energiei termice generate de aceasta în energie electrică, cu ajutorul unor module termoelectrice. Conversia dintre cele două tipuri de energie se bazează pe efectul Seebek, care presupune că transferul de căldură într-un corp conductor electric antrenează purtătorii de sarcină electrică, obținându-se astfel o tensiune electromotoare. Mai mult decât atât, panoul solar propus este mobil, rotindu-se, astfel încât razele soarelui să fie mereu perpendiculare pe suprafaţa sa.
O echipă de 5 elevi de la Colegiul Național de Arte ”Regina Maria” din Constanța, coordonată de doamna profesoară Irina Cerasela Filip, a câștigat locul al treilea al categoriei, cu proiectul “Staţia de autobuz”. Mihaela-Denisa Apostolidis, Ege Bolat, Anastasia Irina Miu, George Ioan Naum şi Carla Predescu au proiectat o staţie de autobuz inovatoare, care include mai multe elemente precum o hartă digitală a reţelei autonome de transport în comun, iluminată cu panouri solare, un panou interactiv de cultură generală, încărcătoare pentru telefon, automat pentru vânzarea de produse alimentare, sistem de închiriere/încărcare pentru biciclete electrice, coşuri de gunoi pentru colectarea selectivă a deşeurilor, o hartă turistică digitală, precum și ecrane de afișaj digital pentru transmiterea unor informaţii de interes local sau naţional.
La categoria gimnaziu, primul loc a fost câștigat de o echipă de cinci elevi coordonată de doamna Anda Nicola de la Liceul Teoretic Educaţional Center Cambridge School of Constanţa. Proiectul lor, denumit ”Cum să-ţi eliberezi energia într-un mod plăcut şi eficient”, vine să demonstreze că lipsa curentului electric nu ne împiedică să folosim aparatele din bucătărie. Plecând de la legea lui Faraday care are la bază transformarea lucrului mecanic în energie electrică, Darius Vlad, Evgenij Angelovski, Răzvan Idu, Maria Alexa şi Matei Popescu au folosit un dinam, o bicicletă şi un smoothie maker, reuşind să facă un smoothie doar pedalând.
Poziția a doua a fost câștigată de o echipă formată din 4 elevi de gimnaziu ai Colegiului Naţional de Informatică „Traian Lalescu” din Hunedoara, coordonată de doamna profesoară Elena Luminița Nistor, pentru proiectul lor ”Şcoala copiilor isteţi”. Conceptul Şcolii Copiilor Isteţi este construit în jurul alimentării instituţiei cu energie electrică folosind panouri solare inovatoare. Echipa a pus în practică o idee creativă de a îmbunătăţi performanţele panourilor solare obişnuite, creând un panou solar auto-orientabil care permite luminii solare să cadă tot timpul perpendicular pe suprafaţa acestuia, pentru a putea produce cea mai mare cantitate de energie electrică. Astfel, Iris Oana Ile, Mario Alexandru Grădinaru, Andrei Viorel Georgian Ghemeș au reușit să creeze un panou solar mobil, care nu are nevoie de centru de comandă, funcţionând autonom, cu costuri reduse.
Pe locul al treilea s-a clasat o echipă de patru elevi ai Școlii Gimnaziale nr. 156, Bucureşti, coordonați de doamna profesoară Daniela Blănariu. Echipa formată din Gabriela Alexa, Raluca Bejinar, Andrei Stinga şi Rareș Iorga a lucrat la crearea unei lămpi inovatoare cu înălțime reglabilă, care funcționează exclusiv cu energie solară.
Câștigătorii au fost premiaţi de membri ai conducerii Enel România precum și de reprezentanți ai Ministerului Educației.