Enel România a premiat astăzi câștigătorii celei de-a 10-a ediții a programului educațional Play Energy, dedicat elevilor de școală generală și de liceu care realizează proiecte pentru descoperirea universului științei și energiei.
Play Energy este programul educațional internațional dezvoltat de Enel în 10 țări în care grupul activează (Brazilia, Chile, Costa Rica, Guatemala, Italia, Panama, România, Rusia, Uruguay și Spania), dedicat școlilor gimnaziale și liceelor. Proiectul a fost lansat în 2003 cu scopul de a răspândi o cultură a consumului responsabil de energie în rândul tinerei generații. Prin vocația internațională și abordarea educațională jucăușă, PlayEnergy este un proiect unic în România, unde a fost introdus pentru prima dată în anul 2006.
Pentru ediția 2016, Enel a distribuit 1.000 de kit-uri educaționale către profesori, care i-au îndrumat pe elevi să exploreze diverse subiecte actuale ale sistemului energetic, să învețe despre despre aspectele tehnologice, științifice și istorice ale sectorului energetic, precum și să descopere inovațiile și realizările Enel.
Sub coordonarea profesorilor, elevii au avut sarcina de a elabora și implementa un proiect care să se înscrie în tema acestei ediții “Foloseşte-ţi energia!”, utilizându-și imaginația și creativitatea.
Peste 1.700 de elevi au format echipe de câte maximum 5 membri și au înscris în concurs 345 de proiecte. Pentru prima dată, în acest an, concursul este deschis și pentru Cluj Napoca, pe lângă zonele tradiționale de distribuție ale Enel în România – Muntenia Sud, Dobrogea şi Banat.
În fiecare an, elevii și profesorii coordonatori ai echipelor câștigătoare (primele trei clasate la fiecare categorie) primesc gadget-uri și echipamente electronice care îi ajută la studio. În acest an, în funcție de poziția din clasament, echipele au primit proiectoare planetare pentru studiul astronomiei, laptopuri, kit-uri pentru construcția de mașini electrice, kituri pentru construcția de roboți alimentați cu energie solară și drone echipate cu camere HD. În plus, școlile în care învață elevii de la echipele câștigătoare vor primi finanțări în valoare de până la 6.000 de lei pentru dotări de laborator, astfel încât elevii să poată crea proiecte și mai complexe în viitor.
Membrii echipei ocupante a primului loc la categoria rezervată liceelor, însoțiți de profesorul coordinator, vor călători în Italia la ceremonia de acordare a premiilor la nivel internațional, unde vor putea întâlni echipele câștigătoare din toate țările participante.
În ediția din acest an, primul loc în competiția pentru licee a fost câștigat de o echipă formată din cinci elevi de clasa X, XI și XII de la Liceul “Traian Vuia” din Făget, Timiș, pentru proiectul “Smart House”, sub coordonarea domnului profesor Victor Birău. Proiectul, bazat pe conceptul casei interactive, a fost demonstrat cu ajutorul unei machete de locuință care utilizează energie eoliană și/sau solară pentru a-și asigura consumul curent, având însă și capacitatea de a stoca energie pentru utilizare ulterioară. Panourile solare pot fi orientate astfel încât să beneficieze de expunere maximă la soare, cu ajutorul unor procesoare Arduino. Echipamentele imobilului pot fi controlate de la distanță, prin telefon, și pot lua decizii autonome privind funcționarea, după analiza comportamentelor utilizatorilor, dacă aceștia le vor acorda permisiunea.
A doua poziție la categoria liceelor a fost ocupată de un elev de clasa XI de la Colegiul Tehnic “Dinicu Golescu” din București, care a realizat sub coordonarea doamnei profesoare Maria Căpălău proiectul Stepo NRG. Acest dispozitiv poate fi atașat oricărui tip de pantof sport sau de alergat și produce suficientă energie pentru a încărca un smartphone. Prototipul a fost schițat în 3D și poate fi printat imediat pentru a fi pus în funcțiune. După ce prototipul va fi perfecționat, elevul și-a propus să înscrie proiectul pe o platformă de crowdfunding pentru a putea începe producția de serie.
O echipă de 5 elevi de la Colegiul Național de Arte ”Regina Maria” din Constanța, coordonată de doamna profesoară Alexandra Barbu, a câștigat locul al treilea al categoriei. Ei au proiectat un autobuz – TransVerde – care nu rămâne niciodată fără carburant, pentru că este alimentat cu electricitate produsă cu ajutorul soarelui și vântului. Autobuzul este echipat cu trei mari panouri solare pe acoperiș, precum și cu două turbine eoliene care utilizează curenții de aer generați în timpul deplasării. Totodată, autobuzul are are acces la o stație de alimentare de la capătul traseului, un acumulator de mare capacitate alimentat de un parc fotovoltaic. La interior, scaunele au plăci de presiune care, activate prin așezarea unei persoane, generează energia necesară aprinderii becului la care sunt conectate. La o insulă de patru scaune este nevoie de cel puțin o persoană pentru a se aprinde becul, astfel că zona nu va fi iluminată inutil.
La categoria gimnaziu, primul loc a fost câștigat de o echipă de elevi de clasa V, coordonată de doamna profesoară Luminița Popescu de la Școala Gimnazială Nr. 6 din Timișoara. Proiectul lor, denumit ”Solar powered rainbow car”, este o mașinuță inteligentă care nu are nevoie de baterii înlocuibile, pentru că utilizează un sistem cu acumulator reîncărcabil și panouri solare, care poate fi utilizat și pentru alimentarea altor aparate electrice. Mașinuța este controlată de utilizator prin Bluetooth dar este echipată și cu senzori ultrasonici care îi pot comanda oprirea în cazul în care detectează un obstacol. Numele vine de la led-urile de diferite culori care se aprind în funcție de culorile pe care senzorii de culoare le detectează.
Poziția a doua a fost câștigată de echipa ”Micii Fizicieni”, formată din 4 elevi ai Școlii Gimnaziale Ion Vișoiu din Chitila, coordonați de doamna profesoară Mariana Leafă, pentru proiectul lor ”Liftul Solar”. Prototipul prezentat utilizează panouri solare pentru a alimenta sistemul de iluminare a liftului și pentru a încărca acumulatorul de 12V care alimentează motorul. Utilizarea acumulatorului are și avantajul de a preveni problemele cauzate de penele de current.
Pe locul al treilea s-a clasat o echipă de doi elevi de clasa VII ai Școlii Gimnaziale Nr. 39 “Nicolae Tonitza” din Constanța, coordonați de doamna profesoară Mădălina Jiji. Ei au prezentat un proiect de fermă autonomă, denumit “Litoral”, care își propune să utilizeze terenurile aride din vecinătatea Mării Negre. Ferma utilizează atât energia valurilor, câși și sursele solare și eoliene pentru a pune în funcțiune ferma și a produce legume. Proiectul prevede ca o talazopompă să aducă apa în unitatea de desalinizare, care va produce apă pentru irigarea pamântului. Ledosera, alimentată cu energie eoliană, folosește arcade cu LED-uri pentru a compensa lumina redusă din perioadele înnorate.
Pentru prima dată în istoria competiției, juriul a acordat o mențiune națională, unui elev al Școlii Gimnaziale “Sf. Silvestru” din București, coordonat de către doamna profesoară Monica Voicu. Proiectul “Energie din… nimic” se bazează pe conceptul fizicianului Nikola Tesla pentru a produce electricitate utilizând potențialul electric dintre ionosferă și pământ. Elevul a demonstrat cum poate încărca un telefon mobil utilizând o antenă amplasată pe peretele interior al unui imobil, cu ajutorul căreia a generat curent electric cu tensiune de până la 6V, aparent din nimic.
Câștigătorii au fost felicitați de către membri ai conducerii Enel România precum și de reprezentanți ai Ministerului Educației.