- Proiectul Second Life al Grupului Enel se bazează pe principiile economiei circulare și vizează stabilitatea rețelei din Melilla, datorită energiei stocate în bateriile scoase din uz de către Nissan.
- Acest proiect a primit în 2020 premiul BASF – Clubul de Excelență în Sustenabilitate pentru Cele Mai Bune Practici în Economia Circulară dintre companiile mari din Spania, fiind, de asemenea, selectat ca „inițiativă de membru” de către Forumul Economic Mondial.
Enel a lansat astăzi proiectul Second Life, care utilizează 78 de baterii auto electrice Nissan, dintre care 48 de baterii uzate și 30 de baterii noi, la o centrală electrică convențională situată în Melilla și administrată de Endesa, filiala spaniolă a Enel.
Proiectul Second Life este o inițiativă de pionierat în Europa, bazată pe principiile economiei circulare și selectată ca „inițiativă de membru” de Forumul Economic Mondial (WEF). Proiectul folosește bateriile pentru vehicule electrice ca sursă de energie, interconectându-le și stocându-le la uzina Endesa din Melilla. Proiectul Second Life are o capacitate de 4 MW și poate produce până la 1,7 MWh. În cazul în care centrala electrică este deconectată de la sistem, instalația de stocare poate injecta energie în rețeaua electrică a localității Melilla timp de 15 minute, suficient pentru a reseta sistemul și a reporni alimentarea cu energie.
Salvatore Bernabei, CEO Enel Green Power, a declarat: „Dezvoltarea tehnologiei de stocare este esențială dacă intenționăm să încurajăm o mai mare aportul surselor regenerabile în sistemele noastre energetice, astfel încât să putem modela cu adevărat generarea de energie a viitorului. În plus, în Grupul Enel suntem implicați activ în utilizarea tehnologiilor care respectă principiile durabilității și circularității. Acest proiect demonstrează că, în conformitate cu principiile Open Innovation, putem găsi soluții pentru gestionarea sfârșitului ciclului de viață al echipamentelor esențiale precum bateriile, o temă care se află în centrul dezbaterii privind energia durabilă.”
Ernesto Ciorra, Chief Innovability® Officer al Grupului Enel, a declarat: „Acesta este un proiect în care am crezut cu tărie încă din prima zi. Am implicat parteneri importanți, bazându-ne, pe lângă dăruirea colegilor noștri, pe un sistem real și funcțional în care este posibil să adoptăm soluții de stocare folosind baterii de tip „second life”. Și ceea ce ar fi fost considerat imposibil cu doar câțiva ani în urmă a devenit realitate.”
Proiectul Second Life a fost dezvoltat de Enel în colaborare cu Nissan, care a furnizat bateriile, și Loccioni, un integrator de sisteme, care a asigurat o sinergie adecvată între baterii. Proiectul folosește o tehnologie avansată bazată pe o idee simplă: odată ce durata de viață utilă a unei baterii din interiorul unui vehicul electric este epuizată, acestea sunt reciclate și asamblate într-un sistem de stocare staționar mare. Acest sistem este integrat cu uzina Endesa Melilla pentru a evita evenimentele de descărcare a sarcinii, pentru a îmbunătăți fiabilitatea rețelei și pentru a asigura continuitatea serviciului de rețea pentru populația locală.
Acest proiect reprezintă, de asemenea, un pas înainte în extinderea duratei de viață a bateriilor pentru vehicule electrice. În plus, proiectul are o componentă inovatoare suplimentară: atunci când fiecare baterie este scoasă dintr-un vehiculul electric, aceasta este plasată direct în sistemul de stocare, exact așa cum a fost în vehicul, nefiind necesară dezasamblarea în celule individuale, ceea ce face întregul proces mai ușor, mai sigur și mai ieftin.
Melilla este un oraș spaniol cu aproape 90.000 de locuitori, alimentat printr-o rețea locală de energie electrică, la rândul ei alimentată de centrala Endesa și independent de rețeaua națională de distribuție. Proiectul Second Life are ca scop satisfacerea acelorași nevoi ale unei rețele izolate la care Enel a răspuns deja, în Italia, pe insula Ventotene cu un sistem de stocare de 300 kW integrat cu centrala locală.
Proiectul Second Life a primit deja o recunoaștere importantă în 2020 cu Premiul BASF – Club de Excelență în Sustenabilitate (Club de Excelencia en Sostenibilidad) pentru „Cele mai bune practici în economia circulară”, la categoria Afaceri Mari. Aceasta este o recunoaștere care se acordă celor mai bune activități din economia circulară din Spania, recompensând proiecte care abordează provocările resurselor naturale limitate prin diferite modele circulare de afaceri.
Un alt proiect care îmbunătățește al doilea ciclu de viață al bateriilor mașinilor electrice este implementat în Italia de Enel X Global Retail, linia de afaceri a Grupului Enel dedicată soluțiilor energetice avansate. Datorită colaborării dintre Enel X Global Retail și ADR (Aeroporti di Roma), bateriile second life de la vehiculele electrice vor fi integrate cu o centrală solară de 30 MW aflată în construcție la Aeroportul Roma Fiumicino, care se așteaptă să contribuie la reducerea drastică a emisiilor de la aeroport. Proiectul, denumit Pioneer – airPort sustaInability secONd life batEry stoRage, a primit un împrumut de peste 3 milioane de euro din Fondul de Inovare al UE și presupune construirea unui sistem inovator de stocare de 10 MWh bazat pe baterii auto electrice ale diverșilor producători de automobile care au ajuns la cel de-al doilea ciclu de viață, acordând o atenție deosebită interoperabilității, optimizării costurilor generale ale sistemului și operațiunilor avansate de software. Bateriile vor fi folosite pentru a stoca excesul de energie produs de centrala solară și pentru a acoperi orice vârf de cerere de energie seara, la aeroport, oferind totodată și servicii către rețea.