În urma alegerii sale de către Parlamentul European, Emily O’Reilly și-a încheiat activitatea de Ombudsman al Irlandei și va prelua funcția de Ombudsman European la 1 octombrie 2013. Emily O’Reilly este succesoarea lui P. Nikiforos Diamandouros, care se retrage după mai bine de zece ani în această funcție.
În legătură cu noul său rol, Dna O’Reilly a declarat următoarele: „Europa nu se confruntă numai cu o criză economică, ci și cu o criză de legitimitate democratică. Negativismul și tendința de fragmentare iau amploare în Europa, încrederea cetățenilor în instituțiile europene este în declin și mulți dintre aceștia simt că părerea lor pur și simplu nu contează. Din aceste motive, anul 2014 este un an hotărâtor pentru Europa și viitorul Uniunii Europene. Unul din rolurile mele active ca și Ombudsman este să aduc problemele cetățenilor în prim plan și să contribui la reducerea distanței dintre aceștia și instituțiile UE.
După douăzeci de ani de la înființarea instituției Ombudsmanului European prin Tratatul de la Maastricht, este momentul să reanalizăm obiectivele sale în scopul de a-i spori impactul și vizibilitatea. Toți cetățenii europeni și rezidenții în UE trebuie să beneficieze de o administrație eficace a cărei atenție să se concentreze integral asupra nevoilor lor. Bazându-mă pe rezultatele pozitive ale predecesorilor mei în încercarea de a face ca administrația UE sa fie mai transparentă și mai eficace, intenționez să reînnoiesc energia și eficiența Ombudsmanului European împreună cu excelenta și devotata echipă a acestei instituții.
De asemenea, intenționez să colaborez cu Parlamentul European și să interacționez în mod activ cu Comisia Europeana și celelalte instituții ale UE în numele drepturilor și intereselor cetățenilor.”
Activitatea Ombudsmanului European
În fiecare an, Ombudsmanul European primește în jur de 2 500 de plângeri de la cetățeni, firme, ONG-uri, universități, autorități locale și alte entități. An de an, instituția deschide peste 450 de anchete. Multe dintre acestea se referă la plângeri în materie de lipsă de transparentă în instituțiile UE, inclusiv la refuzul de a da acces la documente sau informații. Alte cazuri privesc problemele legate de programele și proiectele UE, discriminare sau conflicte de interese în administrația UE.
Pentru mai multe informații despre noul Ombudsman European:
//www.ombudsman.europa.eu/resources/otherdocument.faces/ro/50735/html.bookmark
Ombudsmanul European investighează plângerile legate de administrarea defectuoasă în cadrul instituţiilor, organelor, oficiilor şi agenţiilor UE. Orice cetăţean sau rezident european, sau o întreprindere ori asociaţie dintr‑un stat membru poate depune o plângere la Ombudsman.Ombudsmanul oferă un mijloc rapid, flexibil şi gratuit de rezolvare a problemelor cu administraţia UE. Pentru informaţii suplimentare: //www.ombudsman.europa.eu