Cinci ploieşteni au dovedit la Bruxelles că deţin aptitudini de antreprenoriat social de înalt nivel
Un plan de afaceri prin care sunt premiaţi cei care reciclează deşeurile, activităţi de educaţie a copiilor şi părinţilor cu privire la problemele generate de obezitate şi o idee despre cum pot fi utilizate noile tehnologii pentru a scăpa de gunoi într-un mod ecologic, fără a se consuma oxigen sau elimina dioxid de carbon, au fost doar câteva dintre inovaţiile sugerate de 61 de liceeni din 14 ţări, de-a lungul competiţiei maraton de 24 de ore a primei ediţii europene „Social Innovation Camp”.
Finala evenimentului „European Creativity & Innovation Challenge 2010”, desfăşurată în perioada 25-26 mai la Bruxelles, organizată de JA-YE Europa cu sprijinul HP, face parte dintr-un proiect al UE, Leonardo da Vinci Network Grant, aflat în plină derulare. Elevii, cu vârste cuprinse între 15 şi18 ani, au reprezentat 14 ţări europene (Belgia, Bulgaria, Cehia, Danemarca, Estonia, Grecia, Italia, Norvegia, Portugalia, România, Rusia, Slovacia, Spania şi Turcia). Participanţii au fost selecţionati în funcţie de performanţele obţinute la etapa naţională a Inovation & Creativity Challenge. Tinerii au fost distribuiţi în echipe mixte, de naţionalităţi diferite, şi au avut la dispoziţie doar 24 de ore pentru a dezvolta o idee de afacere socială care viza rezolvarea unei nevoi a comunităţii.
Echipa câştigătoare a conceput un sistem de agricultură automatizată, menit să contribuie la eficientizarea folosirii suprafeţelor cultivate, în contextul în care numărul populaţiei este în continuă creştere. Elevii au proiectat creşterea plantelor în cutii supraetajate, prin utilizarea unui sistem complex de senzori electronici pentru monitorizarea umidităţii şi diminuarea implicării omului în procesul de dezvoltare al plantelor. Acest gen de agricultură, posibil de efectuat de către oricare persoană, chiar în apartament sau pe acoperişul blocurilor, cu scopul asigurării hranei proprii, a impresionat juriul nu numai prin ingeniozitate, ci şi prin efectele colaterale generate. Sistemele gândite de elevi în cadrul companiei „ATARO” reduc masiv costurile de transport, având şi un impact semnificativ asupra mediului, prin eliminarea factorilor poluanţi. Din echipa câştigătoare, alcătuită din elevi din Spania, Norvegia, Belgia şi Bulgaria a făcut parte şi Arina Cristescu, de la Colegiul Naţional „Jean Monnet” din Ploieşti. Tinerii au prezentat soluţia lor în faţa unei audienţe formate din oameni de afaceri, ziarişti şi membri ai Comisiei Europene. “Noi am extins proiectul iniţial, prin care am conceput ferme controlate de la un computer, şi la alte nevoi ale comunităţii. Pentru a-i atrage pe tinerii cu probleme de greutate, am creat un program online, care să semene cu Farmaville, jocul de pe Facebook, detaliază Arina Cristescu. În acest fel, am conceput un plan prin care să îi putem dirija către o alimentaţie sănătoasă.”
Elevii s-au bucurat, pe tot parcursul competiţiei, de sprijinul consultanţilor voluntari din HP, CSR Europe, EuroChambres şi JA Worldwide. Aceştia le-au împărtaşit din experienţa lor şi i-au călăuzit în luarea deciziilor cheie, încurajându-i să gândească creativ şi antreprenorial. Massimo Baldinato, membru al cabinetului vicepreşedintelui Comisiei Europene Antonio Tajani, pentru industrie şi antreprenoriat, a subliniat că „Educaţia antreprenorială nu ar trebui privită ca o materie specifică sau ca un domeniu, ci mai mult ca o metodă alternativă de educare şi învăţare, bazată pe proiecte, în care elevii să-şi poată exprima creativitatea şi initiaţiva. Implicaţi in proiecte specifice, elevii vor devein mai siguri pe ei, mai buni în găsirea de soluţii şi capabili să-şi planifice şi coordoneze activităţile pentru a-şi îndeplini obiectivele stabilite.”
Remarcabil a fost şi faptul că o altă elevă de la Colegiul Naţional „Mihai Viteazul” din Ploieşti a făcut parte din echipa care a câştigat locul al treilea în competiţia de la Bruxelles. „Am conceput, alături de colegi din Slovacia, Estonia, Bulgaria şi Portugalia o firmă pentru reciclarea deşeurilor. Prin prelucrarea acestora, noi fabricam alte produse pe care le comercializam. Cred că juriul a fost impresionat de modul în care ne-am gândit să popularizăm persoanele care colectau deşeurile”, apreciază Andreea Dumitru, elevă în clasa a X-a. Echipa din care a făcut parte Andreea a elaborat un site pe care erau trecute profilurile pesoanelor care aduceau deşeuri, nu numai cu toate cantităţile şi tipurile de materiale colectate, ci şi cu impactul acţiunii lor asupra comunităţii: ce şi cât anume a reuşit fiecare să salveze în mediul înconjurător.
Chiar dacă nu a câştigat niciun premiu, şi Cotorceanu Bogdan, elev la Colegiul Naţional „I.A.Cuza” din Ploieşti a reuşit să se califice în primele cinci echipe care au participat la competiţia European Creativity & Innovation Challenge. „Din cei cinci membri ai echipei doar eu ştiam engleză, ne-a spus Bogdan la întoarcerea în ţară. Complicat să comunici în cinci limbi diferite. Google Translate a fost prietenul nostru cel mai bun.” Echipa din care a făcut parte elevul din Piteşti a conceput o rafinărie care poate arde gunoiul fără să emane CO2. „Chiar dacă nu am luat premiu, experienţa a semănat mult cu un „strategic investments”. Am investit timp şi energie, fizică şi mentală, şi am dobândit experienţa care, în opinia mea, va face diferenţa la următoarele proiecte.”
Profesoara care a însoţit grupul tinerilor, Alina Alexiu, de la Colegiul Naţional „Mihai Viteazul” din Ploieşti, apreciază că toţi cei cinci ploieşteni care au reprezentat România în competiţie au făcut dovada unor preocupări mature în domenii care interesează viitorul lor şi al lumii: „Au demonstrat capacitatea de a avea idei ingenioase, de a-şi construi un plan de afaceri şi a le susţine în limba engleză, fapt ce a atras aprecierea organizatorilor şi a juriului compus din persoane de top management din cadrul Junior Achivment Worldwide şi Comisia Europeană.”
Într-adevăr, obiectivul competiţiei European Creativity & Innovation Challenge este acela de a-i ajuta pe tineri să-şi dezvolte abilităţile necesare pentru a deveni angajaţi sau antreprenori de success în viitor. „Suntem încântaţi să constatăm accentul pus de Comisia Europeană pe inovaţie şi creativitate, a spus Caroline Jenner, CEO JA-YE Europa. Credem că aceste abilităţi sunt scoase la lumină atunci când punem tinerii în faţa diversităţii, a lumii din afara clasei şi atunci când le cerem găsească soluţii pentru problemele acute din realitatea de zi-de-zi.”
Această competiţie a avut un impact major asupra tuturor elevilor, prin punerea lor faţă în faţă cu adolescenţi din alte ţări, motivându-i să găsească soluţii într-un domeniu nou chiar şi pentru ţările dezvoltate ale Europei: antreprenoriatul social. „HP crede că nu există o metodă mai bună de a ne adresa problemelor stringente ale societăţii, decât aceea de a le oferi tinerilor abilităţile de a-şi pune ideile şi ambiţiile în pratică. Viziunea noastră pe termen lung pentru inovarea socială este o lume în care oportunităţi de educare nelimitate conduc către o schimbare socială nemaintâlnită şi transformă vieţi”, a ţinut să sublinieze Jeannette Weisschuh, director iniţiative educaţionale, Office of Global Social Innovation HP, în calitate de preşedinte al Juriului evenimentului.
Consultanţi voluntary de la HP, JA Worldwide, Eurochambres şi CSR Europe
Componenţa juriului
Jeannette Weisschuh (preşedintele juriului), director iniţiative educaţionale, Office of Global Social Innovation HP
Simone Baldassarri, administrator European Commission
Sébastien Deletaille, fondator şi investitor RealImpact Management Consultants
Laura Maanavilja, manager comunicare CSR Europe
Eduardo Serra, manager public affairs, Telefónica
{mosloadposition user10}