Modificările legislative, cum ar fi taxa de CO2, pe care Germania și Austria intenționează să o introducă în curând, sunt exemple ale presiunii crescânde de reducere a emisiilor din transportul comercial de mărfuri. Cu toate acestea, pentru ca vehiculele electrice fără emisii să poată parcurge drumurile Europei în viitorul apropiat, infrastructura actuală va trebui să fie adaptată corespunzător. Mai multe încărcătoare nu sunt suficiente pentru a electrifica cu succes transportul.
Lipsa infrastructurii de încărcare este un blocaj cunoscut în electrificarea transportului rutier comercial. De exemplu, un studiu realizat de Eurowag, furnizor de top de soluții de transport rutier integrat în Europa, a arătat că, în timp ce țările din Europa de Vest sunt relativ pregătite pentru apariția mașinilor electrice, Europa Centrală și de Est este semnificativ mai slab pregătită. România s-a aflat aproximativ la mijlocul clasamentului european de pregătire, situându-se pe locul 23 în indicele Eurowag, între Polonia și Croația.
Studiul Eurowag a luat în considerare ponderea mașinilor și camioanelor alimentate cu baterii, legislația și stimulentele în vigoare, numărul tuturor punctelor de încărcare și, în final, numărul punctelor de încărcare cu o capacitate de peste 350 kW. Merită să ne oprim la ultimul factor, deoarece nu numai cantitatea, ci și puterea încărcătoarelor este crucială pentru electrificarea (și, prin urmare, decarbonizarea) camioanelor.
Mai multe puncte de încărcare nu sunt suficiente, performanța este cheia
Din cele peste jumătate de milion de puncte de încărcare accesibile public din Europa (din mai 2022), peste 50% sunt situate în doar trei țări: Țările de Jos (114.000), Germania (84.000) și Franța (81.000). Dacă limităm rețeaua la încărcătoare cu puterea optimă pentru vehiculele electrice, adică 350 kW sau mai mult, numărul se va reduce la aproximativ 3.600 de puncte de încărcare publice și semi-publice distribuite neuniform în întreaga UE.
Încărcarea de mare putere este esențială pentru funcționarea cu succes a camioanelor alimentate cu baterii. Pentru a vă face o idee, pentru ca un șofer să încarce complet o baterie de camion electric cu o capacitate medie de 400 kWh (capacitatea maximă a bateriei unui Volvo FH Electric este de până la 540 kWh) în timpul unei pauze legale obligatorii de 45 de minute, încărcătorul ar trebui să fie de 750 kW sau mai mare. Dacă capacitatea de încărcare este mai mică, încărcarea camioanelor electrice pe drum înseamnă o întârziere vizibilă.
Luând în considerare numărul mare de puncte de încărcare, harta infrastructurii pare pozitivă. Odată ce limităm filtrul la încărcătoare cu capacitatea minimă pentru vehicule electrice, ținând cont de numărul mare de puncte de încărcare, harta infrastructurii pare tot favorabilă. Odată ce limităm filtrul la încărcătoare cu capacitatea minimă pentru mașini electrice (350 kW), rețeaua de încărcare arată deja mult mai prost. Date de la: Sygic, May 2022
Unde e „locul” flotelor electrice?
Inutil să mai spunem că o infrastructură puternică de încărcare necesită investiții semnificative. Potrivit datelor McKinsey, un astfel de punct de încărcare costă între 200.000 și 350.000 de euro. Pe de altă parte, o infrastructură de încărcare special concepută pentru camioanele electrice ar rezolva alte probleme cu care se confruntă în prezent camioanele alimentate cu baterii.
Provocările includ, de exemplu, dimensionarea adecvată a punctelor de încărcare. Ca și în cazul unei benzinării, punctele de încărcare drive-through sunt cele mai avantajoase pentru camioane. Punctele de încărcare existente pentru mașini nu sunt potrivite pentru camioane nu numai din cauza performanței lor scăzute, ci și pentru că de multe ori camioanele pur și simplu nu pot încăpea.
Având în vedere toate aceste constrângeri, se poate presupune că numărul real de puncte de încărcare potrivite pentru camioanele electrice ar fi în prezent chiar mai mic decât cele 3 600 menționate. Cu toate acestea, în prezent nu există o bază de date a punctelor de încărcare care să țină cont de parametrii potriviți pentru camioanele electrice. Cu toate acestea, companii precum Eco-movement și Eurowag lucrează deja la soluții.
Transportatorii își fac griji în legătură cu capacitatea de încărcare
Mai există un aspect care este esențial pentru electrificarea cu succes a transportului de marfă: fiabilitatea punctelor de încărcare. Transportul rutier comercial este o industrie în care timpul este esențial. Pentru a avea un motiv să investească în camioane electrice în flotele lor, transportatorii trebuie să se asigure că punctele de încărcare nu sunt doar suficiente, ci și funcționale și disponibile. Acest lucru necesită date suplimentare despre punctele de încărcare, pe lângă datele în timp real. De asemenea, ne putem aștepta la presiuni din partea transportatorilor pentru a putea rezerva sloturile de încărcare în avans. În caz contrar, există riscul unor cozi în afara locațiilor de încărcare și, prin urmare, întârzieri în livrări.
Un sondaj realizat de Shell și Deloitte în 2021 cu 150 de directori din sectorul transporturilor a arătat că 80% dintre respondenți au văzut că lipsa accesului la încărcarea vehiculelor electrice este o barieră majoră în calea decarbonizării transportului rutier de marfă. Acest lucru a fost rezumat corect de un respondent la studiu: „Niciun transportator nu va risca să investească într-un camion nou dacă nu este încrezător că îl va putea alimenta sau încărca”.
Dacă vrem să punem pe drum mai multe camioane alimentate cu baterii fără emisii, nu ne putem lipsi de investiții în infrastructură la scară largă. Acesta este singurul mod de a risipi „anxietatea de încărcare”, de a convinge transportatorii și șoferii înșiși de beneficiile electromobilității de marfă și de a încuraja decarbonizarea transportului rutier comercial.
Doriți să aflați mai multe despre infrastructura de încărcare? Vă interesează mai multe provocări cu care se confruntă electromobilitatea de marfă? Citiți raportul Electromobilitate în segmentul de transport marfă. Descărcați-l de pe site-ul Eurowag.