Un proiect-pilot în Germania reduce puterea de încărcare a automobilelor electrice automat, atunci când cererea de energie este mai mare, cu impact pozitiv asupra preţului şi eliminarea nevoii de compensare a cererii de energie cu producţie din termocentrale cu combustibil fosil.
Bucureşti/München. BMW Group colaborează cu operatorul de reţea electrică TenneT pentru a concepe soluţii inovatoare care vor transforma mobilitatea electrică într-unul dintre elementele de bază ale revoluţiei energetice. Un sistem inteligent de control al încărcării dezvoltat pentru BMW Charging poate contribui la adaptarea încărcării automobilelor electrice într-un mod care menţine reţeaua electrică stabilă şi utilizează optim energia din surse regenerabile. După implementarea cu succes în SUA, practicabilitatea tehnologiei a fost demonstrată acum şi în Germania, ca parte a unui proiect-pilot ulterior. Furnizarea platformei pentru această nouă soluţie este tehnologia de conectivitate inclusă deja standard la modelul electric BMW i3.
BMW Group îşi propune să ofere clienţilor săi modalităţi de a-şi încărca automobilele electrificate cât mai uşor şi mai ieftin posibil, reducând la minimum emisiile. Integrarea digitală a automobilelor electrice în reţeaua electrică va face posibilă ajustarea încărcării maşinii în funcţie de cerinţele de mobilitate ale clienţilor, de stabilitatea reţelei şi de disponibilitatea energiei regenerabile, toate luate în considerare. Prin urmare, controlul inteligent al încărcării poate juca un rol în prevenirea suprasolicitării reţelei electrice şi, în acelaşi timp, acordă prioritate electricităţii verzi. Când şi cum permite programul de mobilitate al clientului, puterea de încărcarea a automobilelor electrice poate fi redusă pentru a reduce sarcina asupra reţea. Încărcarea bateriei de înaltă tensiune se va relua imediat ce deficitul de alimentare a fost remediat, în mod ideal în momentul în care s-au acumulat rezerve suficiente de energie eoliană sau solară.
Controlul inteligent al încărcării reacţionează la semnalele operatorului de reţea
Sistemul de control al încărcării dezvoltat pentru BMW Charging funcţionează ca o legătură între automobil şi reţeaua electrică. Foloseşte informaţii despre solicitarea reţelei şi poate controla încărcarea automobilelor electrice automat – indiferent dacă maşina este conectată la reţeaua de electricitate printr-o staţie de încărcare publică, printr-un panou BMW (Wallbox) sau folosind un sursă casnică de curent. Comanda se face digital, prin SIM-ul integrat în automobil.
În cel mai recent proiect-pilot, echipa a reuşit să înregistreze şi să proceseze comenzi de la distribuitorul de energie TenneT, partener al proiectului, care a indicat o suprasarcină iminentă a reţelei. Acest lucru a permis, ca reacţie, scăderea temporară a puterii de încărcare la anumite automobile BMW i3. Electricitatea din surse regenerabile a fost utilizată optim şi nu a fost necesară utilizarea centralelor electrice de rezervă care funcţionează pe combustibili fosili. Rezultatele proiectului-pilot reprezintă progrese suplimentare către integrarea digitală a automobilelor electrice în reţeaua electrică „vehicle-to-grid” şi deschid calea pentru implementarea acestei soluţii la scară mai mare.
Mobilitatea electrică: transformarea unei probleme pentru revoluţia energetică într-o soluţie
Raportat la producţia şi consumul total de energie, mobilitatea electrică este un factor relativ mic. Studiile independente prognozează că în Germania, de exemplu, o flotă de două milioane de automobile electrice ar creşte cererea de energie electrică doar cu aproximativ 1%. Având în vedere că producţia şi consumul de energie în România sunt aproximativ de 10 ori mai mici, se poate estima că 200.000 automobile electrice au un impact de aprixmativ 1% asupra consumului naţional.
În acelaşi timp, controlul inteligent al încărcării înseamnă că mobilitatea electrică poate ajuta distribuitorii de energie să facă faţă provocărilor legate de utilizarea extinsă a energiei regenerabile. Acestea se concentrează pe echilibrarea precisă a ofertei şi a cererii – adică generare de energie şi consum. Electricitatea eoliană generată în nordul Germaniei, de exemplu, trebuie să poată ajunge la consumatorii din sud. Acest lucru este mai dificil atunci când reţeaua funcţionează deja la capacitate maximă. O comandă inteligentă poate să reducă automat puterea de încărcare a automobilelor din reţea şi să elibereze reţeaua pentru a susţine transferul de energie între diferitele regiuni ale Germaniei. Fără aceasta, surplusul de putere ar fi trebuit acoperit local prin creşterea producţiei din centralele electrice pe cărbune sau pe gaz, care pot fi pornite în scurt timp.
Cunoscute drept “redirecţionare”, aceste intervenţii în reţeaua de producţie a energiei generează costuri anuale în jur de 500 de milioane de euro numai în Germania. Încărcarea controlată inteligent are potenţialul de a reduce aceste costuri, întrucât scăderea pentru scurt timp a puterii de încărcare la automobilele electrice elimină solicitarea reţelei, permiţând transferul de energie regenerabilă către alţi consumatori şi eliminând nevoia de a folosi energia fosilă în centralele electrice şi poate reduce costul energiei.
Integrarea automobilelor electrice în reţeaua electrică şi implementarea controlului inteligent al încărcării reduc costurile de redirecţionare. Prin aceasta proprietarii de automobile electrificate pot beneficia de reducerea costurilor de încărcare. Aceasta reprezintă o etapă importantă pe calea realizării viziunii BMW Group de a oferi conducătorilor de automobile electrice electricitate gratuită şi generată cu zero emisii.
O ofertă extinsă de mobilitate electrică
De mai mulţi ani BMW Group gestionează un proiect similar cu el anunţat în Germania. Iniţiativa BMW i Charge Forward din California înseamnă un control inteligent al încărcării, în funcţie de nevoile clienţilor şi ale reţelei electrice, pentru o flotă de peste 300 de automobile electrice. Furnizorul local de energie a susţinut programul cu bonificaţii financiare.