Companiile mici sau care sunt la inceput de drum nu pot investi in publicitate sau in campanii cu un mix de marketing complex. Cu toate acestea, este vital pentru ele sa-si faca un loc pe piata si sa fie cunoscute de potentialii clienti. Si atunci aleg varianta marketing direct: tehnica cea mai eficienta si mai putin costisitoare, prin care trimit un mesaj sau o oferta direct clientilor potentiali via mailing sau e-mailing. Cum facem insa ca aceste mesaje sa nu ajunga la cosul de gunoi, respectiv la Junk Box?
Inainte de a trimite ceva, trebuie sa fii sigur ca lista de mailing este buna. In functie de scopul campaniei (atragerea de noi clienti sau extinderea colaborarii cu un client deja existent catre noi servicii, de exemplu) poti extrage din intreaga baza de date numai persoanele carora doresti sa te adresezi, astfel incat mesajul sa fie cat mai personal si adresat nevoile lor. Intotdeauna trebuie avute in vedere actualizarea si completarea bazei de date, cu toate informatiile demografice si psihografice de care se poate face rost – astfel baza de date va fi una foarte nisata, cu care se poate comunica eficient. Pentru ca rata de raspuns sa fie una satisfacatoare, este recomandat sa se utilizeze o baza de date mai mare de 4-6 ori versus feedback-ul scontat.
In momentul in care lista de mailing este finisata, poti trece la pasul urmator: ce anume trimiti. Poate fi o felicitare, un flyer, o scrisoare, un catalog, o brosura sau o mostra. In general, cel mai eficient din punct de vedere costuri este o ilustrata color cu doua fete. Bineinteles, daca aceasta ilustrata este supradimensionata sau are forme atipice, atunci sansele de a atrage atentia cresc. De cele mai multe ori firmele mici prefera sa realizeze indoor aceste ilustrate, din cauza bugetelor mici. Dar nici un grafician freelancer nu costa mult… poate fi chiar o varianta viabila.
Indiferent de formatul ales, fiecare “material” de marketing direct trebuie sa includa o oferta si un call to action, exprimate intr-o maniera simpla, la obiect si usor de inteles. Oferta trebuie expusa clar, cu toate detaliile ce trebuie cunoscute, fara stelute sau jumatati de informatii.
Trimiterea unui singur val de mailing nu este suficienta. De aceea expertii recomanda adesea trimiterea a 2 sau chiar 3 valuri cu “variatiuni pe aceeasi tema”. Ideea este ca mesajul / mesajele sa ajunga in mana targetului in multiple ocazii, pentru ca un singur mailing il poate surprinde pe destinatar intr-un moment nepotrivit, cand acesta nu are deschiderea necesara pentru a-l primi. Mailingurile multiple cresc sansele ca mesajul sa ajunga la destinatar si ca acesta sa il si retina. Atentie insa… nu trebuie sa cadem in extrema cealalta, devenind agasanti cu prea multe comunicari. Este bine ca materialele de marketing direct sa includa si elementul “timing” pentru a-i face pe destinatari sa reactioneze pana la o anumita data. Aceasta este o metoda pentru a-i convinge pe acestia de valoarea ofertei si a produsului pe care le pot rata, in cazul in care nu actioneaza prompt. Pe de alta parte trebuie sa le faci cat mai usoara calea de actiune destinatarilor: un telverde, fax, adresa de e-mail pentru reply, optiuni de plata moderne (de ex prin sms).
O lista de mailing bine conceputa, un mesaj direct transpus intr-un format atractiv si… gata, campania poate incepe! Redirectionarea eforturilor financiare inspre eforturi creative in Marketing Direct poate aduce excelente rezultate din punct de vedere notorietate si crestere vanzari.
In cadrul celei de-a doua editii a Conferintei Internationale „Marketing in Direct”, programata pentru data de 8 Septembrie 2010, experti internationali si locali in comunicare directa vor dezbate tema campaniilor de Marketing Direct, oferind studii de caz si exemple concrete de mesaje creative.
Pe forumul Conferintei //www.marketingindirect.ro/forumel va asteptam sa ne scrieti comentariile/sugestiile pentru urmatoarea editie. Celor mai activi si celor care vor posta subiecte interesante le vom acorda premii in carti de specialitate.
{mosloadposition user10}