Pe 19 octombrie, rețeaua Eurydice a Comisiei Europene a publicat un raport privind echitatea în educația școlară în Europa. Contribuția sistemelor de educație echitabile la dezvoltarea de societăți europene mai echitabile și mai favorabile incluziunii este una majoră.
Raportul analizează 42 de sisteme de educație europene din 37 de țări europene și identifică politicile și structurile care conduc la niveluri mai ridicate de echitate în ceea ce privește performanțele elevilor.
Mariya Gabriel, comisarul pentru inovare, cercetare, cultură, educație și tineret, a declarat:
„O societate mai echitabilă și mai favorabilă incluziunii este esențială pentru ca Europa să prospere în viitor. Pentru a îndeplini acest deziderat, sistemele de învățământ trebuie să fie echitabile, garantând că toți tinerii își pot dezvolta talentele și își pot atinge potențialul maxim. Din acest raport rezultă că contextul socioeconomic continuă să joace un rol prea important în ceea ce privește nivelul de instruire al elevilor și studenților, ceea ce este inechitabil față de tinerii noștri. Este important ca țările să învețe unele de la altele pentru a spori echitatea în sistemele lor de educație și oportunitățile pentru tineri.”
Raportul evidențiază diferențele mari dintre țări în ceea ce privește combaterea inegalității în educație și indică o serie de modalități prin care autoritățile pot îmbunătăți echitatea în școală. Mai multă echitate are scopul de a rupe legătura dintre rezultatele educației și mediile socioeconomice. Aceasta include furnizarea de servicii de înaltă calitate de educație și de îngrijire a copiilor preșcolari pentru toți copiii și asigurarea faptului că tinerii și copiii beneficiază de sprijinul de care au nevoie pe întregul lor parcurs educațional.
Comisia a prezentat recent viziunea sa privind realizarea unui spațiu european al educației până în 2025, al cărei element fundamental este incluziunea.