Edelman, cea mai mare agenţie de PR din lume, prezentă în România prin compania Links Associates, a lansat Brandshare 2014, cel mai cuprinzător studiu despre marketingul de consumator, o analiză subtilă a dinamicii relaţiei dintre consumatori şi branduri. Autorii studiului şi-au propus să înţeleagă cum se reflectă asupra business-ului efortul de a satisface, în mod raţional, emoţional şi social, nevoile oamenilor dar şi cum se traduce acest efort în valoare adăugată brandului.
În definitiv, oamenii caută un beneficiu comun din relaţia cu brandurile. Răspunzând nevoilor consumatorilor, brandurile determină reacţii ale consumatorilor, care contribuie la construirea brandurilor şi la menţinerea valorii lor. Prin urmare, în relaţia consumator – brand, contribuţia vine din ambele părţi iar beneficiul este comun, stare de cauzalitate numită de autorii studiului „value exchange”, schimb de valoare.
Prin Brandshare, Edelman a comparat relaţia dintre nevoile consumatorului şi „comportamentul” brandului şi a stabilit în ce măsură au considerat consumatorii că a avut loc un schimb de valoare. De asemenea, s-a evaluat dacă acest proces a avut ca rezultat creşterea valorii brandului şi s-a stabilit cum poate fi construită o relaţie care să maximizeze atât valoarea brandului, cât şi beneficiile consumatorilor.
Potrivit studiului, schimbul valoric dintre branduri şi consumatori nu şi-a atins încă potenţialul, 66% dintre cei intervievaţi considerând că relaţia funcţionează unilateral, în timp ce 70% dintre respondenţi susţin că brandurile urmăresc în mod egoist creşterea profiturilor, doar 30% recunoscând un angajament sincer al brandurilor în raport cu proprii consumatori.
A reieşit, de asemenea, că 87% dintre subiecţi îşi doresc mai multă valoare din relaţia cu brandurile, doar 17% fiind de părere că brandurile livrează valoare conform aşteptărilor lor.
„Edelman se remarcă prin inovaţie iar Brandshare 2014 confirmă modul vizionar în care abordează industria comunicării. Prin acest studiu, Edelman livrează industriei de Comunicare un instrument valoros, care pune în perspectiva corectă relaţia agenţie – client. Prin „value exchange” aflăm că nu este sufiecient ceea ce se face pentru consumatori şi că, deşi se îndeplindesc ţintele de vânzări, pe termen lung brandurile nu ating încă valoarea necesară unei relaţii emoţionale cu consumatorul”, a declarat Ioana Dimitriu, PR Manager Links Associates.
Studiul a fost realizat pe un eşantion de 15.000 de persoane din 12 ţări şi a inclus 199 de branduri din 11 sectoare, de la electronică şi comunicaţii, la industria alimentară, sănătate, retail, FMCG, energie, industria auto etc.