Criza economică a dus la o reorganizarea a pieţelor de capital, zdruncinând încrederea populaţiei în instituţiile financiare şi în valoarea pensiilor promise. În acelaşi timp, economiile populaţiei au scăzut în volum, iar în orizontul de timp apropiat nu pare să se schimbe nimic. Guvernele europene au introdus o serie de măsuri care să contrabalanseze aceste efecte, în timp ce populaţia – potrivit unui studiu efectuat de Grupul Aviva plc – începe să conştientizeze importanţa produselor de economisiere pe termen lung personalizate.
Criza a apărut la început în sistemul financiar şi s-a manifestat prin colapsul unor conglomerate financiare, iar ulterior efectele ei s-au răspândit la nivelul întregii economii. Există temeri că, într-un final, se va transforma într-o criză socială. Potrivit ultimului studiul al OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development), care examina sistemele de pensii din fiecare ţară, efectele dăunătoare ale crizei au fost simţite mai întâi de acea categorie de oameni aflaţi în apropierea vârstei de pensionare, în timp ce cei până în 45 de ani încă mai au timp să investească bani pentru a avea o siguranţă financiară la pensie. Tocmai din acest motiv este extrem de important pentru această din urmă categorie să înceapă să economisească pentru pensie devreme, în perioada activă, pentru a asigura venituri suficiente la pensie. Studiul Aviva* *din 2009 arată că 44% dintre români nu înţeleg sistemul de pensii, nu ştiu care este suma pe bani pe care o vor primi ca pensie de stat, nu ştiu ce alternative au; nu cunosc legislaţia şi modalităţile prin care pot cotiza la fondurile de pensii administrate privat, nu cunosc avantajele fiscale prevăzute în prezent pentru pensiile facultative administrate privat (deductibilitatea contribuţiei de la pensia privată facultativă). Conform aceluiaşi studiu* doar 18% dintre români economisesc pentru pensionare, în timp ce 62% nici nu au început să o facă, deşi 64% sunt conştienţi că pensia de stat nu va acoperi nevoile lor financiare.
“România se numără printre ţările în care cheltuielile cu pensile, ca şi procent din PIB, depăşesc media OECD. Este o situaţie valabilă în toată Europa Centrală şi de Est (Polonia, Cehia, Ungaria) unde este necesar ca atât instituţiile private ce oferă servicii financiare pentru economisirea la pensie, cât şi statul, să ofere soluţii care să îi stimuleze pe oameni să se ajute singuri.“ a declarat Mihai Popescu, CEO Aviva România.
“Este responsabilitatea fiecărui om aflat în perioada activă profesional a vieţii să aleagă modalităţile de economisire pe termen lung care să îi garanteze susţinere financiară pentru a-şi asigura standardul de viaţă dorit la pensie. Sunt însă prea puţini cei care sunt conştienţi de această responsabilitate pe care trebuie să şi-o asume şi cei mai mulţi (81% dintre români, conform studiului nostru*) aşteaptă de la stat să rezolve această problemă a pensiilor.”
“Siguranţa financiară la pensie nu ţi-o poţi asigura dacă te apuci să economiseşti cu doar câţiva ani înainte să ieşi la pensie, trebuie să faci asta cu zeci de ani înainte, chiar din momentul în care ai început să lucrezi şi planifici priorităţile în ceea ce priveşte cheltuielile dar şi planurile de viitor.” a continuat Mihai Popescu.
Măsurile guvernamentale
Studiul OECD subliniază că în anumite ţări pensionarii au primit banii şi într-o singură tranşă, în timp ce în alte ţări valoarea pensiei lunare a crescut. Câteva guverne au oferit cetăţenilor posibilitatea de a-şi accesa fondurile de pensii mai devreme decât data legală a pensionarii. Ideea că statul este acela care trebuie să susţină fondurile de pensii a fost vehiculată în foarte multe ţări. În acelaşi timp, studiul subliniază faptul că aceste soluţii sunt viabile doar pe termen scurt şi că administrarea sistemului de pensii, prin natura lui are nevoie de planificare pe termen lung.
“Când vor exista stimulente extinse de natură fiscală, precum şi proceduri facile de a opera această deductibilitate, oamenii ar avea un motiv suplimentar important de a porni şi menţine pe termen lung programe de economisire, permiţându-le să privească cu încredere viitorul la pensie şi în acelaşi timp contribuind la reducerea costurilor şi presiunilor sociale legate de nivelul de trai al pensionarilor. Suplimentar, creşterea asociată a activelor în industria pensiilor şi a asigurărilor de viaţă ar crea importante investiţii în economia locală, lucru ce s-a întâmplat de exemplu în Polonia.”noteaza Mihai Popescu
Investiţii, risc, performanţă
Potrivit studiului Aviva plc*, 37% dintre români au declarat că au devenit mai precauţi şi mai puţin dornici să îşi asume riscuri pe care nu le înţeleg foarte bine. Şi aproximativ la fel gândesc şi vecinii noştri din Ungaria (39%) şi Polonia (34%). Comparând perioada de dinainte cu cea de după criză – românii par să fie cei mai speriaţi de criză – numarul celor dispuşi să rişte a scăzut cu 10%, comparativ cu Ungaria – 7% şi cu doar 4% Cehia.
Ca răspuns la criză, investitorii s-au orientat către produse cu investiţii foarte sigure, deoarece apetitul pentru instrumente cu volatilitate mărită a scăzut.
Ultimul studiu regional Aviva* arată tendinţe similare în Europa Centrală şi de Est, arătând că populaţia din România şi Cehia este mai înclinată spre produsele de investiţii pe termen scurt şi care implică un factor de risc mai redus. În Cehia oamenii încă sunt foarte legaţi de depozitele bancare. Deşi este adevărat că societăţile de investiţii sunt extrem de populare în rândul oamenilor care aleg să economisească pe termen mediu, adevăratul potenţialul de creştere al acestor companii va fi atins prin exploatarea soluţiilor de economisire pe termen lung.
Ca exemplu, pe piaţa din Cehia există patru tipuri de instrumente de economisire care beneficiază de spirijinul statului şi/sau de avantaje fiscale, iar printre acestea se numără şi asigurările de viaţă şi veniturile din fonduri de investiţii, condiţia fiind ca perioada de investire în aceste fonduri mutuale să fie mai mare de 6 luni.
Pe piaţa din România situaţia este similară: adică depozitele sunt instrumentele de economisire cele mai cunoscute şi sunt prima opţiune de economisire pentru multi români. Rămâne de văzut în ce măsură reintroducerea impozitului pe câştigurile bancare şi de pe piaţa de capital va îndrepta mai mulţi români către alte instrumente de economisire cum sunt asigurările de viaţă.
Investiţiile în fonduri de investiţi sau alte produsele/servicii ale pieţei de capital sunt limitate. Studiul arată că românii reacţionează la criză prin renunţarea la tot ceea ce înseamnă risc şi orientarea către produsele de investiţii care oferă garanţii prin transparenta investiţiilor în instrumente de minim risc cu venit fix. Noi, la Aviva, am observat o mutare a economisirilor către programul de investiţii Capital Garantat, ce adresează exact aceste necesităţi actuale ale clientului. Capacitatea scăzută de economisire a celei mai mari părţi a populaţiei este demonstrată şi de faptul că media economiilor pentru perioada de pensie prin intermediul pensiei facultative este la un nivel mai mic decât valoarea beneficiilor fiscale pe care le-ar primi de la stat (200 euro/an faţă de 400 euro, dacă nu ţinem cont şi de contribuţia pe care ar putea-o aduce şi angajatorii şi anume încă 400 euro).
“Situaţia financiară a fiecăruia dintre noi este o chestiune de opţiune individuală. Până acum ceva vreme, pentru cei mai mulţi pensionari siguranţa la pensie era în mâinile statului, însă este din ce în ce mai evident că pentru generaţia care peste 20 de ani va fi la pensie lucrurile nu vor mai fi atât de simple. Fiecare dintre noi trebuie să îşi asume responsabilitatea pentru viitorul său, iar companiile de asigurări de viaţă au datoria de a le oferi clienţilor toate informaţiile de care au nevoie, astfel încât produsele pe care le achiziţonează să fie în concordanţă cu nevoile personale.”
“Am lansat anul acesta un website de educaţie financiară – primul de acest fel de pe piaţa din România – care ar trebui să le ofere clienţilor informaţiile de care au nevoie pentru a achiziţiona produsul potrivit. Vă invit să îl vizitaţi la www.e-viata.ro”. a încheiat Mihai Popescu.
* Studiul Customer Attitude to Savings făcut de Aviva Group în 2009, în 25 de ţări.
{mosloadposition user10}