Vara, în general, se înregistrează o stagnare a vânzărilor online, iar în multe industrii sunt chiar scăderi de până la 50%. Aceste scăderi sunt explicate prin corelarea dintre vreme și e-commerce. Totodată, nici mediul offline nu este neschimbat. Cele mai căutate produse devin cele din sectorul alimentar, produsele cosmetice, precum loțiuni de plajă, creme sau produsele din fashion de tipul costume de baie sau echipamente pentru drumeții.
Sunt însă la mare căutare produsele electronice și electrocasnice, de la aer condiționat la frigidere și chiar televizoare, folosite frecvent în sectorul HoReCa. În medie, în această perioadă, vânzările la astfel de produse cresc cu aproximativ 50% față de extra sezon.
Când vine vorba de magazine online, vânzări mai mari sunt înregistrate în domenii corelate cu pregătirea vacanței sau a concediului. De asemenea, e cerere și pentru jucării de exterior: căsuțe care pot fi montate în aer liber, tobogane, piscine, dar și produse de camping sau cele pentru ieșiri în aer liber. Pentru a susține aceste vânzări, este nevoie de un marketing foarte bine făcut, planificat cu cel puțin câteva luni înainte de începerea propriu-zisă a perioadelor de vârf.
Sfaturi pentru creșterea vânzărilor în sezonul estival
„Când vrei să te pregătești corespunzător pentru vânzările de vară, trebuie să ai în vedere, în primul rând, o planificare riguroasă a campaniilor tale de marketing. În al doilea rând, un comerciant online trebuie să se asigure că a luat în calcul toate aspectele pe care aceste campanii le presupun. De la selectarea articolelor pe care vrea să le vândă, asigurarea stocului și prețul acestora, până la alocarea unui timp necesar pentru activități de SEO, care trebuie începute cu aproximativ trei-patru luni înainte de vânzarea propriu-zisă.
De asemenea, pentru că discutăm despre campanii online de promovare, trebuie să avem în vedere și aspecte precum imaginile sau materialele video pe care le folosim. Dacă sunt așteptate multe comenzi, comerciantul trebuie să se asigure că și serverul este pregătit să susțină un ritm alert de vânzări“, a declarat Liviu Taloi, fondator ECOMpedia, portal specializat în marketing online și e-commerce.
Tendințele de cumpărare de peste vară pot fi anticipate în baza activității pe care fiecare magazin online a avut-o în anii precedenți. Predictibilitatea vine din observarea vânzărilor pe o perioadă anterioară de cel puțin două sau trei extra sezoane și sezoane, adică două sau trei cicluri de vânzare pentru o gamă de produse. Predicțiile pot fi făcute de la an la an pe baza propriilor cifre din Google Analytics.
De asemenea, companiile de cercetare realizează astfel de studii de piață care arată care sunt tendințele pentru anumite sezoane din an sau statistici despre produsele sezoniere.
Care sunt produsele pe care să le promovezi pe timp de vară
Pentru a susține vânzările din sezonul cald, trebuie făcute campanii la produsele care se vând cel mai bine. De la costume de plajă la înghețată, pentru toate pot fi folosite pachete de două produse la achiziția unuia, de exemplu. De asemenea, pentru a stimula achiziția acestora, pot fi asociate și diverse servicii, precum livrarea gratuită peste o anumită sumă.
„Este bine ca aceste campanii să fie cât mai creative. În această perioadă nu trebuie folosite neapărat reducerile de preț. Când vine vorba de promoții în online-ul românesc, nu cred că există creativitate suficientă. Pot fi găsite multe modalități de a face o campanie de vară. Formatul și creativitatea campaniilor sunt cele care dictează succesul în promoțiile dedicate sezonului cald. Lasă-ți imaginația liberă, cunoaște-ți foarte bine publicul și alege canalele media potrivite!
Trebuie să faci promovare pe toate canalele media la care ai acces, de la Google Adwords și Facebook, la Pinterest, Instagram și desigur, SEO. O altă metodă bună de promovare sunt evenimentele sau acțiunile de PR. Canalele media ar trebui însă folosite în aceeași măsură pe timpul verii, cât și în celelalte perioade din an. Ce se schimbă în timpul verii este adresabilitatea mai bună către dispozitivele mobile. Este chiar recomandat ca bugetele alocate pentru mobile marketing să fie crescute“, a explicat Liviu Taloi.
Anual în e-commerce se înregistrează o creștere medie de 20%, iar de la un sezon la altul creșterile sunt constante. Deși predictibilă această creștere, foarte mulți comercianți atât din mediul online, cât și din offline depind pe timp de vară de temperaturile care se înregistrează în aceste perioade și pot fi luați prin surprindere.